• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

motorproblem ducato 2,3 diesel

tehe

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Skinnskatteberg
HBK-Nr
35971
Medlemskap
2024
Hej
jag har problem med motor till ducato 2,3.
bilen gick inte igång,så jag började meka med den.
Upptäckte att bulten som håller kugghjulen på plats hade skruvat upp sig,skulle ha ramlat bort helt men plastkåpan gjorde att den inte kunde
skruva upp sig helt.Vad är det som kan ha hänt?Jag har kollat med flera verkstäder,dom säger att bulten kan inte släppa,men det har ju hänt!
Det är tom.så att bulten inte kollas vid service heller.
 

tehe

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Skinnskatteberg
HBK-Nr
35971
Medlemskap
2024
Det finns en kamaxel till insug ventiler och en till avgas ventiler,dom drivs med kamrem till insugetskam som driver avgaskammen via en kedja,
det avgas kammen som bulten har skruvat upp sig.
Kan det finnas någon som har råkat ut för sånt?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ok jag förstår.
Så här ser det ut:
1711808791419.png


Är kamrem / kedja bytt någon gång?

Hur upptäckte du att bulten/bultarna var lösa?
 

tehe

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Skinnskatteberg
HBK-Nr
35971
Medlemskap
2024
Kamrem är bytt 500mil sedan och den är hel.
Jag började meka med den så jag öppnade plastkåpan på ventilkåpan (vid fyrans cylinder)bulten kunde inte skruva upp sig för
plastkåpan är i vägen.Jag kunde skruva bulten med fingrarna flera varv. Annars skulle den ha ramlat helt under körning.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.595
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, några frågor dyker upp. Byter de kamkedjan tillsammans med kamremmen, vilket väl är tveksamt att det skall behövas ens på en Fiat för många kedjor är ju nästan lifetime, men du skriver att de inte kollar bultarna så då skruvar de väl inte alls med kåpan och bultarna till kedjedreven, och det är väl helt säkert inte delbar kedja.
Då blir väl frågan hur drevens läge låser till kamaxlarna och eftersom bilen inte gick igång nu, om avgaskammen har stått stilla för drevet misst "greppet" mot kamaxeln och därför startade inte bilen.... Det är ju en modern motor så det är väl tveksamt om det finns plats inne i cylindrarna för både halvöppna ventiler och kolvar som når toppläge samtidigt.
Om drevet fortfarande satt fast i bra läge trots att bulten var lös så borde ju inte bara en lös bult förhindra att motorn startar även om det är ett väldigt allvarligt läge.

Om du har garanti/försäkring kvar för åldern på bilen inte gått ut, så skruva inte för mycket trots kunskap så de får en chans att ifrågasätta den (garantin alltså), för har ingen varit därinne och skruvat så måste det ju vara monteringsmiss när motorn byggdes.
Är det några låsbläck för bultarna eller skall själva åtdragningen och ev. gänglåsning räcka.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

tehe

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Skinnskatteberg
HBK-Nr
35971
Medlemskap
2024
Hej, några frågor dyker upp. Byter de kamkedjan tillsammans med kamremmen, vilket väl är tveksamt att det skall behövas ens på en Fiat för många kedjor är ju nästan lifetime, men du skriver att de inte kollar bultarna så då skruvar de väl inte alls med kåpan och bultarna till kedjedreven, och det är väl helt säkert inte delbar kedja.
Då blir väl frågan hur drevens läge låser till kamaxlarna och eftersom bilen inte gick igång nu, om avgaskammen har stått stilla för drevet misst "greppet" mot kamaxeln och därför startade inte bilen.... Det är ju en modern motor så det är väl tveksamt om det finns plats inne i cylindrarna för både halvöppna ventiler och kolvar som når toppläge samtidigt.
Om drevet fortfarande satt fast i bra läge trots att bulten var lös så borde ju inte bara en lös bult förhindra att motorn startar även om det är ett väldigt allvarligt läge.

Om du har garanti/försäkring kvar för åldern på bilen inte gått ut, så skruva inte för mycket trots kunskap så de får en chans att ifrågasätta den (garantin alltså), för har ingen varit därinne och skruvat så måste det ju vara monteringsmiss när motorn byggdes.
Är det några låsbläck för bultarna eller skall själva åtdragningen och ev. gänglåsning räcka.

M.v.h. JANKRO
Hej
tyvärr finns det ingen garanti,bilen årsmodell 2008.
Enligt verkstäderna kollar man inte dom bultarna vid service heller.
Mvh Teuvo
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det slog mig att den lösa bulten kan vara en sekundär händelse.

Om kamremen kuggat över kan ventilerna få kontakt med kolvarna.
Sker detta vid låga varv, startförsök, kan kamaxeln stanna (i motsats till totalhaveri) och drevet slira mot kamaxeln.
Vridningen kan då skruva upp bulten.

@tehe
Kan vara värt att kolla om kamremmen hoppat. Är inställningarna korrekta?
 

tehe

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Skinnskatteberg
HBK-Nr
35971
Medlemskap
2024
Hej
Tack för tipset,jag måste försöka hitta någon som kan meka,Själv vågar jag inte gå längre med detta.
Jag har inte råd och lämna bilen till verkstad.Eftersom man inte vet hur mycket man måste köpa reservdelar tex.ny topp med ventiler och fjädrar kostar 20000kr.Komplett med kamaxlar 31000kr.
mvh Teuvo Helisten
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.595
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Klämpassning, ingen mekansik indexering.

Hualigen, vafför gör de på detta vise ???
Rumpnisse.JPG


Det funkar bra och blir bra inställt med guider eller sprintar vid montering, men motorerna går ju in i självdestruktion om något släpper.
Då har ju en kamaxel troligen stått stilla. Frågan är ju då hur illa det är och hur dåligt med plats det finns därinne eftersom det är en "modern" motor.
Man behöver väl som inledning skruva bort ventilkåpan och försöka hitta rätt läge för kamaxeln och övriga inställningar igen. Sedan vet jag inte om det finns vipparmar eller om kammen går direkt mot lyftare, shims m.m. eller om det är lite hydraulik som justering dessutom.
Men man måste ju först konstatera om alla ventiler orkar upp igen av fjäderkraften eller om de är böjda och kärvar fast en bit ner.
Sedan ev. ett kompprov om allt verkar ok. Det är väl fyra glödstift i den motorn ? vars hål kanske går att använda.
Felet av något sådant här om det hänt vid startförsöket och inte vid fullvarv på motorn kan ju vara allt från inget alls, till några ventiler, till topplocket, eller även ner till skadade kolvar och..............:msn_wall:.

Förr i tiden :confused: så var dieselmotorer gjorda för att klara 50.000 mil utan service och 150.000mil med service. Fast de gick ju lite råare och segare i.o.f.

Hör av dig om hur det går, alltid "roligt" att få info, även om roligt är fel ord i sammanhanget.

M.v.h. JANKRO.
 

tehe

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Skinnskatteberg
HBK-Nr
35971
Medlemskap
2024
Hualigen, vafför gör de på detta vise ???
Visa bilaga 232956


Det funkar bra och blir bra inställt med guider eller sprintar vid montering, men motorerna går ju in i självdestruktion om något släpper.
Då har ju en kamaxel troligen stått stilla. Frågan är ju då hur illa det är och hur dåligt med plats det finns därinne eftersom det är en "modern" motor.
Man behöver väl som inledning skruva bort ventilkåpan och försöka hitta rätt läge för kamaxeln och övriga inställningar igen. Sedan vet jag inte om det finns vipparmar eller om kammen går direkt mot lyftare, shims m.m. eller om det är lite hydraulik som justering dessutom.
Men man måste ju först konstatera om alla ventiler orkar upp igen av fjäderkraften eller om de är böjda och kärvar fast en bit ner.
Sedan ev. ett kompprov om allt verkar ok. Det är väl fyra glödstift i den motorn ? vars hål kanske går att använda.
Felet av något sådant här om det hänt vid startförsöket och inte vid fullvarv på motorn kan ju vara allt från inget alls, till några ventiler, till topplocket, eller även ner till skadade kolvar och..............:msn_wall:.

Förr i tiden :confused: så var dieselmotorer gjorda för att klara 50.000 mil utan service och 150.000mil med service. Fast de gick ju lite råare och segare i.o.f.

Hör av dig om hur det går, alltid "roligt" att få info, även om roligt är fel ord i sammanhanget.

M.v.h. JANKRO.
Hej
Jag kommer och höra av mig,när jag kommer vidare.Är det någon av er som har hållit på meka?Lite svårt och hitta någon som har tid.
Jag vet att det blir inte billigt.
Mvh Teuvo
ps.Det här hände när jag skulle starta.Alltså inga höga varv.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.595
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Därför att med mekansik indexering av dreven kan onogrannheten för ventiltiderna bli för stora.
Dessa höga krav har med uppfyllande av avgasnormer att göra.
Jo jag vet, men de kunde väl göra så att de sitter fast rejält och bara lite finjustering finns kvar, som det finns på justerbara drevsatser för att hitta optimalt läge, Att de lossar fullständigt verkar ju vara helt vansinnigt.
Kamdrev justerbart.JPG

Z.tec motorn Mazda, Ford och väl vissa Volvo också är lika fantastisk. Kamaxlarna kilas fast med ett gångjärn till en uthusdörr som passar bra.
Lilla drevet på vevaxeln som är helt flytande kommer rätt genom att trycka upp vevaxeln mot en lagom nerslipad bult som skruvas in i ett gängat hål där det sitter en plugg. m.m.
Dreven till kamaxlarna sitter på liten kona och dras fast så de inte lossar och kraschar hela motorn. Bulten som håller drevet på vevaxeln skall vara ny och dras först med moment, sedan ytterligare ett kvarts eller var det kanske ett halvt varv tills den sträcks tillräckligt för att just inte släppa och krascha hela motorn.
När man är klar så sitter man där och funderar om allt hamnat rätt och dragits tillräckligt ett bra tag innan man törs vrida på startnyckeln med svetten rinnande i pannan.
Så, vafför gör de just på detta vise ???
Kanske delvis för att tvinga in motorerna på verkstad vid kamremsbyte :rolleyes:.

Förresten....... Gångjärnet till en uthusdörr och den avslipade bulten kan bytas ut mot en monteringssats till motorn/kamremmen som innehåller lite flottare delar än ett gångjärn och en avslipad bult, men hjälper nog inte från att bli svett i pannan när man är klar för att vrida på nyckeln i alla fall.
Z-tec.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen