• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorn kokar

Loborg

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
41463
Medlemskap
2025
Har blivit med gammal husbil (Citroen c25 Pilote R860 S från 1990, bensinare) och hämtat den från Malaga för några veckor sedan. Allt gick bra med att köra den till Sverige, I förrgår beslöt jag mig för att byta Glykol inför vintern. Efter detta så har motorn kokat efter bara en kort körning. Termostaten är kollad och fungerar fint.
Vad kan ha hänt med bilen? Det tar bara 5 minuters körning så kokar den. Har tjyvat fläkten så den går hela tiden, bara för att kolla. Ingen skillnad. Nån som har en idé?
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Vet inte..men svarar ändå..förmodligen samma som fler tänker... skulle ju kunna finnas luft.... sök lite här på hbk med sökfunktionen.... det sitter en luftnippel svart plast uppe till vänster..vid luftintag sett framifrån....men kan kanske va luft någon annanstans .....eftersom den har fungerat innan? ? ?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.583
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har blivit med gammal husbil (Citroen c25 Pilote R860 S från 1990, bensinare) och hämtat den från Malaga för några veckor sedan. Allt gick bra med att köra den till Sverige, I förrgår beslöt jag mig för att byta Glykol inför vintern. Efter detta så har motorn kokat efter bara en kort körning. Termostaten är kollad och fungerar fint.
Vad kan ha hänt med bilen? Det tar bara 5 minuters körning så kokar den. Har tjyvat fläkten så den går hela tiden, bara för att kolla. Ingen skillnad. Nån som har en idé?
Kan du beskriva så gott du kan hur du gjorde när du bytte ut kylvätskan. Vad har du för glykol och hur hög inblandning av glykol är det.

Det kan bl.a. vara luft kvar i systemet. Om du känner på övre och nedre kylarslangarna till kylaren när motorn går Är temperaturen på dom lika varma eller skiljer det en del mellan dom.
Om det är stopp i kylaren kan det bero på att det är luft kvar i den. Den smala slangen på kylaren som går till expansionskärlet kommer att släppa ut luften ur kylaren.
Kylarlocket ska inte vara på i det läget.

Tänk på att de här motorerna inte tål att gå så varma att de kokar.
 

Loborg

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
41463
Medlemskap
2025
Bytte så här. Satte värmereglage på max inne i bilen. Tog bort locket till expansionskärlet. Öppnade avtappning för kylaren och lät kylvätskan rinna ut. Spolade med bara vatten ett tag från expansionskärlet. Stängde avtappningen och fyllde på 50/50 glykol i expansionskärlet. Hittade inte avtappningspluggar på motorblocket, så det momentet hoppade jag över.
 

Loborg

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
41463
Medlemskap
2025
Måste tillägga att den luftningsslang som sitter vid sidan av expansionskärlet inte släpper ut något vatten eller luft. Enligt manualen ska den göra det. Om den är blockerad av nåt, hur kan man komma åt den för rengöring? Kommer den från värmeelementet inne i kupén?
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Senast ändrad:

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
407
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Köp eller låna en vacumfyllningsutrustnjng. Pumpa ut all luft så att fullt vacum erhålls i systemet och kolla så att undertrycket är konstant under någon timma då vet du att inga läckor finns som inte uppstår under övertryck. Sug sedan in den nya kylarvätskan och håll tummarna, har du kvar problemen är de tryck/värmeavhängiga och då måste du göra en annan typ av felsökning.
Detta är det absolut bästa sättet att byta kylarvätska/ fylla kylsystem utan att få luftfickor. Jag köpte mitt kit på nätet för under 1000SEK och det inkluderade många olika kylarlock.

Hälsningar
Peter
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.583
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Måste tillägga att den luftningsslang som sitter vid sidan av expansionskärlet inte släpper ut något vatten eller luft. Enligt manualen ska den göra det. Om den är blockerad av nåt, hur kan man komma åt den för rengöring? Kommer den från värmeelementet inne i kupén?
Du behöver varva motorn en del när du luftar värmeelementet. Ha värmen på i kupén.

På min bil skruvade jag loss nippeln helt. När det väl kommer vätska var beredd med att sätta tillbaka nippeln. Akta så att du inte bränner dig, det kommer mycket vätska ur slangen när smuts/ luften släpper. Flödet kommer även att öka på vänster sid ut från topplocket, de kan det eventuellt vara en luftficka där som släpper.

Bra att veta. När värmen är på i kupén ökar flödet på vänster sida i topplocket. Kolla på slangarna som går genom förgasarefoten. Då är det lättare att förstå.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.858
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Måste tillägga att den luftningsslang som sitter vid sidan av expansionskärlet inte släpper ut något vatten eller luft. Enligt manualen ska den göra det. Om den
är blockerad av nåt, hur kan man komma åt den för rengöring? Kommer den från värmeelementet inne i kupén?
Hej, den urluftningen kommer det inget vatten från förrän det finns tryck i systemet för det är högsta punkten i systemet så det kommer inte av självrinning så att säga, men luft under fyllnad skall kunna komma ut lite.
Det brukar aldrig vara svårt att få vattnet runt i en bensinare och sedan bara avsluta med några luftningar efter några mil när sista luften samlats i änden av elementet/slangen där uppe och tryck finns i systemet.
Slangen sitter fast i elementet inne i bilen under instrumentbrädan högst upp över kranen och vattenslangarna till elementet...
Du har väl värmen på för fullt så kranen är öppen, för i de här bilarna regleras värmen av en kran till vattenflödet och inte av luftspjäll till ett evigt varmt element.
Du verkar ha en stor luftficka av någon anledning........ Du har en tunnare slang som Herbet nämner, från kylaren uppe på "baljan" på förarsidan och som går upp till expansionskärlet, om den skulle vara täppt/klämd av någon underlig anledning så har du en stor luftficka i både kylare och motor som inte har en chans att ta sig ut när inte den luften kan komma upp till expansionskärlet och ut (utan kylarlocket på).
Det låter nästan som vattenpumpen inte ens har vatten som den kan sätta fart på.

Akta motorn för den tål inte att gå varm med sina lösa cylinderfoder.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Herbet hann före med ungefär samman såg jag nu....
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.583
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej, den urluftningen kommer det inget från förrän det finns tryck i systemet för det är högsta punkten i systemet så det kommer inte av självrinning så att säga.
Det brukar aldrig vara svårt att få vattnet runt i en bensinare och sedan bara avsluta med några luftningar efter några mil när sista luften samlats i änden av elementet/slangen där uppe.
Slangen sitter fast i elementet inne i bilen under instrumentbrädan högst upp över kranen och vattenslangarna till elementet...
Du har väl värmen på för fullt så kranen är öppen, för i de här bilarna regleras värmen av en kran till flödet och inte av spjäll till ett evigt varmt element.
Du verkar ha en stor luftficka av någon anledning........ Du har en tunnare slang som Herbet nämner, från kylaren uppe på "baljan" på förarsidan och som går upp till expansionskärlet, om den skulle vara täppt/klämd av någon underlig anledning så har du en stor luftficka i både kylare och motor som inte har en chans att ta sig ut när inte den luften kan komma upp till expansionskärlet och ut (utan kylarlocket på).
Det låter nästan som vattenpumpen inte ens har vatten som den kan sätta fart på.

Akta motorn för den tål inte att gå varm med sina lösa cylinderfoder.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Herbet hann före med ungefär samman såg jag nu....
Intressant med vattenpumpen. Det kan vara att den inte snurrar. Remmen kanske slirar.
När jag har fyllt på expansionskärlet har jag varit noga med att inte spilla. Remmen är nedanför och glykol är halt värre.
Lossar man den övre slangen från termostathuset kan det rinna ner en massa glykol på remmarna. Det händer inte om man tömmer systemet först.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.858
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det hela verkar underligt för som sagt det brukar aldrig strula direkt med att fylla på ett tomt system i en bensinare, det enda som håller mot är ju stängd termostat under fyllnad men röret bakom motorn brukar nog hjälpa till innan termostaten öppnar och lilla slangen från baljan brukar få ut mesta luften ur kylaren och även ur stora slangen från termostathuset till kylaren.

M.v.h. JANKRO.
 

PiloteÅke

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Österåker
HBK-Nr
18469
Medlemskap
2024
Citroen hade en egen kylarvätska (Glaciol) som som hade en högre kokpunkt än vanlig glykol, tror att det kan vara det som är problemet. Vet inte om det går att få tag på idag.

Stort fel av mig. Det var Renault som hade den speciella kylarvätskan
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.583
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det hela verkar underligt för som sagt det brukar aldrig strula direkt med att fylla på ett tomt system i en bensinare, det enda som håller mot är ju stängd termostat under fyllnad men röret bakom motorn brukar nog hjälpa till innan termostaten öppnar och lilla slangen från baljan brukar få ut mesta luften ur kylaren och även ur stora slangen från termostathuset till kylaren.

M.v.h. JANKRO.
Det kan även vara topplockspackningen som inte är okej. Tidigare ägaren kan ha hällt i kylarcement. I samband med byte av kylvätskan och renspolning kan den lossnat.
Hoppas att det inte är så.


Kylaren kan också vara igensatt. Det kan vara fullt av rost och gegga som har lagt sig i botten i samband med tömningen och renspolningen. Avtappningspluggen i botten av kylaren är inte stor, kan vara 8mm. Risken är då att det stannar kvar en massa skräp i kylaren. Lossar man den nedre slangen på kylaren så borde det gå att få ut allt skräp.

En sak att ha lite koll på.
På min bil är anslutningarna för övre och nedre slangarna på kylaren en aningen dåliga, färg släpp etc. Slangarna håller inte tätt. Jag lyckades få det tätt tillfälligt med dubbla slangklämmor. Ny kylare är beställd, jag byter den nästa år.

Ett tips, att använda bara rostfria slangklämmor. Det är ett h_____e att ta loss slangarna om slangklämmorna är sönderrostade.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.858
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kylaren kan också vara igensatt. Det kan vara fullt av rost och gegga som har lagt sig i botten i samband med tömningen och renspolningen. Avtappningspluggen i botten av kylaren är inte stor, kan vara 8mm. Risken är då att det stannar kvar en massa skräp i kylaren. Lossar man den nedre slangen på kylaren så borde det gå att få ut allt skräp.

Tänk på om det sitter en likadan kylare som originalet (som det troligen oftast gör, även från eftermarknaden, för annars passar inte slangarnas placering och inte heller termokontaktens) så står baljorna upp på sidorna och kylvattnet går fram och tillbaka i sidled i kylaren och inte uppifrån och ner som är vanligast, och om det är mycket skräp i systemet så är det nästan omöjligt att få ut det som hamnar i vänsterbaljan, sett från förarplatsen.

Kylare Ducato bensin3 pilar.JPG
Enda fördelen kan vara att det funkar bra att montera två nya mindre fläktar i stället för minivispen som sitter original.

Så här ungefär.
Kylare Ducato bensin2.JPG
M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.583
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tänk på om det sitter en likadan kylare som originalet (som det troligen oftast gör, även från eftermarknaden, för annars passar inte slangarnas placering och inte heller termokontaktens) så står baljorna upp på sidorna och kylvattnet går fram och tillbaka i sidled i kylaren och inte uppifrån och ner som är vanligast, och om det är mycket skräp i systemet så är det nästan omöjligt att få ut det som hamnar i vänsterbaljan, sett från förarplatsen.

Visa bilaga 236354
Enda fördelen kan vara att det funkar bra att montera två nya mindre fläktar i stället för minivispen som sitter original.

Så här ungefär.
Visa bilaga 236355
M.v.h. JANKRO.
Det stämmer att det kan vara svårt att få ut allt skräp ur kylaren. Det kanske går att spola motröms via nedre hålet i kylaren. Avtappningspluggen är placerad längst ner på vänster sida.
Kylaren som jag beställde ser ut som den jag satte dit för många år sen förutom att den saknar en ram. Det finns en hel del kylare att välja mellan på nätet. En hel del av dom är mindre än den jag har i min bil men det står att dom ska passa, tveksamt att dom gör det. Jag skulle inte välja en kylare som är mindre än den som nu sitter i min bil. Då skulle kylningen bli sämre, kanske med risk för överhettning en varm sommardag.

Hoppas att den passar, måtten stämmer. Dock utan ram.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.858
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
AAAA.JPG

Ja Herbet, även om man slår in regnummer och tittar på bilder och kollar så man är säker, så vet man inte till hundra procent.
Frågan är om de ändrade lite under åren, eller om de är lite olika beroende på vad det står på skylten för bilfabrikat i nosen på bilen, och det har tappats bort på eftermarknaden

Jag pratade faktiskt med en kompis igår om just det här, fast andra delar.
Han hade beställt rätt både på regnummer, egen koll m.m. (stödämpare) den ena var inte riktigt ok. så efter lite krångel sa jag åt honom att ringa till firman för de talar för det mesta svenska, eller en som gör det ringer upp.
Det var inget krångel med felet/byte....
Men du har inte rätt dämpare sa den han pratade med...
Men jag beställde ju på regnummer och kollade samt de ser lika ut som de gamla???
Lite hummande. De här skall du ha/beställa sa han...
När han (utan krångel skall väl tilläggas) fick de nya rätta och ok. så visade det sig att lika utseende, men lite olika längd från de han fick första gången.
Han sa, jag skall börja att kryssa i och betala den där femtiolappen så de kollar upp om det är rätt delar man köpt. För det kan det vara värt att med större säkerhet få rätt delar och skulle det inta passa då så är det helt upp till dem, och ingen kostnad eller krångel för mig.
Denna gång så hade han säkert fått dit dämparna med fel längd, så det var att den ena var felaktig som räddade den missen som inte var någon miss utan rätt beställt enligt bilnummer, rätt utseende och beställningssidan.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen