• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorlampan

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Dom stora filtertillverkarna packar i den låda som kunden vill ha,sedan kan det stå FIAT eller valfri text på filtret.
Jag byter filter på mina 3 bilar varje år,brukar köpa ”märkesfilter” dock sällan orginalfilter ,men allt tillverkas väl i samma fabrik i Kina.
Har aldrig haft något problem kopplat till filter.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.254
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det vor spännande att få veta som sagt.
Det vet motorstyrdonet genom att piratfiltret inte har tät backventil eller för högt flödesmåtstånd/ för högt öppningstryck i överströmningsventilen.

Dessa saker läses ut av oljetrycksgivaren (inte en oljetryckskontakt), informationen processas av motorstyrdonet.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.254
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I en annan tråd rekomenderade jag att trådskaparen skulle montera ett originalfilter för att kunna utesluta att hans symptom berodde på filtret.
Med ett originalfilter VET man att specifikationerna hålls. Detta är helt nödvändigt vid felsökning.
Enligt den trådskaparen blev bilen bra efter byte till originalfilter.

Kvaliten på oljefilter på marknaden varierar mellan helt värdelöst till mycket bra.
Vill man vara säker och inte har kunskapen att välja ett annat kvalitetsfabrikat, välj original.

Jag, med många andra har kunskapen i fråga, själv kör jag blandat mellan original och andra filter med samma kvalitet.
Inget av dessa val är för att spara pengar, ett kvalitetsfilter kostar, så enkelt är det.
(dessutom, småpengar)


Tillverkningsland har inget samband med kvaliten i bemärkelsen att saker från Asien skulle vara sämre än bästa möjliga.
Vad det handlar om, är vad har köparen beställt. Det han beställer får han, bra och dyrare eller kasst och skitbilligt.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Tur i oturen! Vem betalar kalasat? Den gula lampan blir väl röd om man kör för länge och då är det slutåkt! Tala gärna om vad firman i Karlstad heter för vi behöver kanske proffs till vår bil senare.
Hej
Firman var ansluten till "Autoexperten", den hade ett namn till men det har jag glömt (det är fyra år sedan).
Nej, lampan på vår bil blev inte röd, den lyste klargul ända tills det blev stopp.
Det luriga med felet var att det var hanterbart då den hela tiden gick riktigt på 6:e växeln så jag trodde att den skulle gå att köra hem men på fem mil gick det brant utför för att därefter stanna helt.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
910
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hur vet man om man köper ett kvalitetsfilter eller ett skräpfilter (om man köper något annat än original)?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.752
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hur vet man om man köper ett kvalitetsfilter eller ett skräpfilter (om man köper något annat än original)?

Köp ett filter antingen från fordonstillverkarens auktoriserade säljare, eller från t.ex. Fram eller Purolator via kända kanaler Mekonomen, AD, Meca så får du med största säkerhet riktiga filter och inga asiatiska kopior. Acceptera under inga omständigheter delar i omärkta kartonger där det påstås att det är samma produkt, ingen seriös tillverkare släpper ut samma produkter till halva priset via kanaler som bara påstår att det är ett känt märke
som tillverkat varan.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.254
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om man väljer MANN, Mahle eller Bosch kan det inte gå fel, om man av någon anledning inte vill köpa original.

Detta gäller för alla filter, olja, bränsle, kupefilter.
För kupefilter är det bara de åkande som lider om filtret är kass.:yes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.752
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om man väljer MANN, Mahle eller Bosch kan det inte gå fel, om man av någon anledning inte vill köpa original.

Detta gäller för alla filter, olja, bränsle, kupefilter.
För kupefilter är det bara de åkande som lider om filtret är kass.:yes:

Det är också viktigt att köpa via de kända och auktoriserade kanalerna, det har förekommit till utseendet exakta kopior inkl. kartong
av t.ex. Boschfilter via andra kanaler.
 
Toppen