• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorhaverier Ford 2,2

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Motorhaverier Ford 2,2

Hej Montreal
Tack för goda råd.
Vi valde mellan denna bil och en full utrustad Adria Twin på fiat chassi. Adrian har bättre lastutrymme, men dålig lastvikt, lite på grund av att den hade 3 l motorn. Frigången var minimal..
Vår Pössl for2, har inte mycket till lastutrymme, men vi behöver alldrig tänka på vad vi stoppar in.+ alltid fulla tankar och gasflaskor. Frigången är bra tilltagen och kommer väl till pass när vi drar till jämtland på fiske tiur. Vi har kompleterat bilen med en 50 l kompressor frys från Mekonomen. Får plats längst bak i ugruppen.
Till sist
Jag tveka länge, på grund av tråden om motor ras på ford 2.2 l 140 hp. Men efter att ha diskuterat med verkstaden jag anlitat i många år och de servar byns ford taxi,>50000mil är inte onormalt. Så var det planlösningen och körglädjen som avgjorde köpet.
Mvh
Bertil
 
Senast ändrad:

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Motorhaverier Ford 2,2

Hej
I dag var jag på Ford, här i stan. Angående motor ras på 2.2l motorn, hade de haft några stycken. Det fanns olika orsaker, igen satta spridare, som orsaka överhetning och i sin tur brände hål, så att olja trängde in i cylindern med övervarvning som resultat.
Nästa orsak var turboras, som i praktiken orsaka samma som igensatta spridare.
Det var taxi bilar som råkat ut för detta.
En stor anledning enligt den person jag prata med, var miljöbränslen. De har helt enkelt minde smörjeffekt samt tillsatser som satte igen spridarna, men som någon annan informera om i en annan tråd, gäller det motorer före 2010.
Så det skadar inte att tillsätta några droppar tvåtaktsolja vid varje tankning samt köra en och annan spridar rengöring/år.
Mvh
Bertil
 
Toppen