• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering LED-extraljusramp

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Idag på eftermiddagen kom den efterlängtade LED rampen.
Jag gillar verkligen färgtempen. Har inte kunnat prova i skarpt läge på väg men det verkar se bra ut. Effekten verkar bra (120W).

Fronten är lätt att demontera. 4 skruvar i överkant o 2 i under kant. Sedan bara att dra uppåt. Skruvar enligt markering.
IMG_0242.JPG

Plastgallret i det undre facket är bara att skära av i rätt längd.
IMG_0243.JPG

Nya vinklar måste tillverkas eftersom rampen måste ner en bit. Även skjutas fram lite.
IMG_1535.JPG

Bara att borra uppifrån i befintlig plåtskena.
IMG_1541.JPG

Diskret o snyggt o sticker inte ut med risk att skadas.
IMG_0244.JPG

Ljusbilden verkar OK. Jag får se senare vid provkörning hur längd o bredd blir.
I kombination med mina xenon 55W temp 6000 på helljus så kommer det bli bra.
IMG_1545.JPG

Tack Bengt-Åke för leveransen
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Montering LED-extraljusramp

Jättesnyggt! Finns det risk för att ac..kylaren får för lite med av fartvindens kyleffekt?

Vet inte, men tror inte det hindrar mer än tre extraljus mitt i fronten.
Men visst, sitter något i fronten så kan det nog hindra luften lite. Nu har inte jag monterat något skydd under motorn så därmed kanske jag får tillbaka lite.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Montering LED-extraljusramp

Jo, jag förstår det, fronten är ju inte speciellt "extraljusvänlig" risken är bara att det förkortar den verkliga siktsträckan, eftersom det blir så ljust nära bilen. jag funderar på något sådant också, men då får den byta plats med min halogenljusramp på taket.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Montering LED-extraljusramp

Om allt blir som jag tänkt så ställs bilen på i morgon o då blir det en tur på några dagar med prov redan imorgonkväll. Får väl se hur det fungerar då.

Men som jag skrev tidigare så har jag xenon i helljusen som kombinerar bra.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Montering LED-extraljusramp

Om någon frågar mig tycker jag att det borde vara straffbart att sälja xenonkit för konvertering av halvljus. Det bländar så in i helvete, man möter liksom bilar ibland som man blinkar åt, och då blinkar dom tillbaka med sitt helljus som är betydligt svagare än halvljuset.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Montering LED-extraljusramp

Har en fråga angående Extraljusrampen. Har int haft extraljus sedan början av 70-talet.
Om man har ett 7-jädrans helljus och bländar ner till halvljus vid möte. Pupillerna små. Blir det inte svart och man ser ingeting vid mötet?
Kan förstå om man kör den tid eller plats och inte får något möte.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Montering LED-extraljusramp

Det är därför extraljus inte skall lysa upp närmast bilen, då blir man bländad och får dåligt mörkerseende. Om de är rätt monterade och av rätt typ, lyser de upp längre bort i helljusområdet och då blir bländningen inte ett problem.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Montering LED-extraljusramp

Det finns tre "kylare" som är beroende av luftflödet genom fronten. Kondensorn för A/C'n.
Intercoolern för turbon och motorns kylare.
Ett försämrat luftflöde kan orsaka sämre effekt på A/C'n, lägre motoreffekt (varmare insugningsluft) och risk för överhettad motor i varmt klimat.
Jag hade tänkt mig för två gånger innan jag hade avskärmat nästen hela det nedre luftintaget.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Montering LED-extraljusramp

Det finns tre "kylare" som är beroende av luftflödet genom fronten. Kondensorn för A/C'n.
Intercoolern för turbon och motorns kylare.
Ett försämrat luftflöde kan orsaka sämre effekt på A/C'n, lägre motoreffekt (varmare insugningsluft) och risk för överhettad motor i varmt klimat.
Jag hade tänkt mig för två gånger innan jag hade avskärmat nästen hela det nedre luftintaget.

Det kan nog ligga en del i vad du säger. Jag har tex inte monterat det stora plastskyddet som kapslar in motorns undersida lite av den anledningen. Vi åker mycket på somrarna i varmare klimat och har sedan bilen va ny alltid haft en extraljusramp i det nedre gallret.
Sen kan man om man vill spekulera i kylningsförmåga på husbilar så är jag tveksam till en del bilars utformning av front på helintregrerade bilar. Ser nog ut som en del är väl inkapslade i fronten. Men det kanske vi ska starta en ny tråd om för den här handlar ju om helljusramp med LED;)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Montering LED-extraljusramp

Då har jag provat det hela. Körde småvägar genom Uppland igår kväll och måste säga att jag är helnöjd med effekten och färgtempen. Ljusbilden är förvånansvärt mycket fjärrljus.
Att dom sitter lågt är som det är och det skapar en extra skugga när det blir vägkrön. Men då kan man också se att skuggan är skarpare av LEDrampen än dom ordinarie helljusen. Då är dom ändå xenonkonverterade med 55w/6000 istället för 35w vilket säger en del om effekten på LEDrampen.

Jag är nöjd eftersom jag inte vill ha påhäng i fram på bilen. Nu blir det förmiddagskaffe:)
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Montering LED-extraljusramp

Men om du beskriver bilderna kanske man kan få ett hum...

Min uppfattning är nämligen att det blir väldigt mycket ljus nära bilen som gör att blicken lätt hamnar för nära bilen, de jag har testat klarar inte på långa vägar att få iväg ljuset som man skulle kunna önska.

Så om du har några bilder där bara LED är tänd vid mörker skulle jag uppskatta detta.:)
 
Toppen