• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera dieselvärmare

travelmaster1

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Strömsund
HBK-Nr
21134
Medlemskap
2024
Håller på att montera dieselvärmare i husbilen undrar med er som monterat själva var ni tagit dieseln om ni monterat ett ställrör genomtankarmaturen eller om ni kopplat in ett T rör på retur slangen till tanken isåfall är det den grannare slangen som är retur ledning tack på förhand Ulf V
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag valde det krångliga och tidskrävande sättet att sätta anslutningen i locket. Om jag skulle göra om installationen skulle jag helt klart välja det enkla sättet enligt videon.
 

BobVan

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
38442
Medlemskap
2024
Har en s.k. "kinabrännare" installerad. Jag kopplade ett T-rör till slangen till bilens egna kupevärmare belägen under bilen, satte pumpen där också inkapslad i ett skyddshölje för skarvsladd samt isolerade densamma för att slippa det tickande ljudet från pumpen. Bytte ut styrningen mot en Afterburner, Home, vilket ger större flexibilitet med inställningar via mobilen och en termostat som jag kan placera inne i bodelen. Fungerar klockrent.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Har en s.k. "kinabrännare" installerad. Jag kopplade ett T-rör till slangen till bilens egna kupevärmare belägen under bilen, satte pumpen där också inkapslad i ett skyddshölje för skarvsladd samt isolerade densamma för att slippa det tickande ljudet från pumpen. Bytte ut styrningen mot en Afterburner, Home, vilket ger större flexibilitet med inställningar via mobilen och en termostat som jag kan placera inne i bodelen. Fungerar klockrent.
Eftersom du vet att din installation fungerar, får man fråge vad det är för brännare och termostat? Jag tänkte eventuellt köra en copy/paste isåfall.
 

BobVan

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
38442
Medlemskap
2024
Gå in på sidan för Afterburner och dess "Usermanual" så det blir rätt digitalt kontrollkort i brännaren. Min brännare hade inte det, så beställde ett annat på Amazon, https://www.amazon.se/gp/product/B0BCQKC3YN/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1 , och bytte ut det. Anledningen är att i styrenheten (LCD) startar en liten webserver upp för att hantera menyer och kommunikation. För att den ska starta behövs exakt 5V i startmomentet som skickas från kontrollkortet till styrenheten. Jag har en 2KW brännare, det räcker mer än väl. Fick ändra några parametrar för defaultvärdena är för 5KW brännare i Afterburner menyn. MrJones på Afterburner är väldigt hjälpsam. Termostat kommer med paketet i Afterburner och kopplas in i styrenheten via en enkel sladd.

1713969136952.png
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Gå in på sidan för Afterburner och dess "Usermanual" så det blir rätt digitalt kontrollkort i brännaren. Min brännare hade inte det, så beställde ett annat på Amazon, https://www.amazon.se/gp/product/B0BCQKC3YN/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1 , och bytte ut det. Anledningen är att i styrenheten (LCD) startar en liten webserver upp för att hantera menyer och kommunikation. För att den ska starta behövs exakt 5V i startmomentet som skickas från kontrollkortet till styrenheten. Jag har en 2KW brännare, det räcker mer än väl. Fick ändra några parametrar för defaultvärdena är för 5KW brännare i Afterburner menyn. MrJones på Afterburner är väldigt hjälpsam. Termostat kommer med paketet i Afterburner och kopplas in i styrenheten via en enkel sladd.

Visa bilaga 233341
Tacksam för informationen, skall titta lite närmare på detta.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag gjorde det enkel och köpte en ny diesel heater..... Den styrs via termostaten och har även bluetooth... Kostar inte mycket mer än en afterburner.... Där du måste koppla om all el...

[Kr1,695.81 43% OFF]Hcalory HC-A11 12V-24V 5-8KW Diesel Air Car Parking Heater bluetooth Knob Remote Switch Smart Classic Grille Black With Muffler Bilelektronik from Bilar och motorcyklar on banggood
 

BobVan

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
38442
Medlemskap
2024
För min del ville jag ha en extern termostat med sladd som jag kan sätta i för mig rätt höjd. Sen behöver man inte koppla om elen om du köper/har en brännare med rätt kontrollkort. Nu hade jag redan installerat min brännare så då var alt. att byta bara kontrollkortet.
Med Afterburner kan jag ställa in olika tidsfönster när den ska vara igång, men fr.a. så startar/stoppar den själv när differensen till inställd önskad temperatur avviker med önskad inställning, jag har satt det på +/- 2 grader. Innan så gick den upp till önskad temperatur sen stängde den av sig bara.
Det kanske ditt alt. också gör via din app, då är också det också ett bra alternativ.
 

Buffen

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Borås
HBK-Nr
33441
Medlemskap
2024
Jag har en Lavaner Pro Max, 2 kW. Den har det mesta du skriver om som standard. Ex automatisk inställning av bränsleblandning upp till 3000m ö h, inbyggd termometer och termostatfunktion som reglerar effekten efter behov. Dessutom sju förinställbara start och driftstider, olika tider och olika veckodagar. Levereras dessutom med den korrekta hårda vita bränsleslangen istället för den gröna som tenderar att ge upp med tiden samt ett dykrör för att ta diesel ur fordonstanken.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jag gjorde det enkel och köpte en ny diesel heater..... Den styrs via termostaten och har även bluetooth... Kostar inte mycket mer än en afterburner.... Där du måste koppla om all el...

[Kr1,695.81 43% OFF]Hcalory HC-A11 12V-24V 5-8KW Diesel Air Car Parking Heater bluetooth Knob Remote Switch Smart Classic Grille Black With Muffler Bilelektronik from Bilar och motorcyklar on banggood
Jag beställde en sådan idag, 1200 kr om man tog den från Polen. Jag har inte några större förhoppningar, men man vet ju inte förrän man provat.:twitcy:
 
Toppen