F
F.d. 53011
Guest
Sv: Moms? Hjälp?
Det här låter som när min bekanting köpte och betr. svensk moms hävdar jag fortfarande att det aldrig kan bli aktuellt på en beg. bil som köps inom EU. Du behöver vid import för privat bruk inte ens uppge någonstans vad du betalat för bilen , köpekontraktet/kvittot måste bifogas vid ursprungskontroll men du kan maska bort/täcka över köpesumman. Se text på Transportstyrelsens hemsida nedan:
"Köpehandling. Det räcker att du skickar in en kopia och du kan dölja priset som du betalat. Av köpehandlingen ska det framgå att det är ett kvitto, vem som är säljare respektive köpare, vad som sålts och datum för försäljningen. Observera att identifieringsnummer (chassinummer) eller annan specifik uppgift för fordonet måste finnas. Köpehandlingen ska du få av säljaren."
Det jag inte vet är om säljaren i Tyskland agerat rätt o. riktigt och om detta i så fall kan ge återverkningar till köparen i Sverige , men varför skulle ett tyskt företag ge sig in i detta om det kan drabba dem? Vad skulle vinsten vara för dom?
Steve , när du ändå kommit så långt i resonemanget med säljaren varför inte gå vidare med lite frågor kring momsen och meddela hur det verkar! Åtminstone jag skulle uppskatta det mycket!
/Bengt
Har säger att han säljer åt en privat person då behövs ingen tysk moms?
På ett kontrakt som han skickat mig står det dock verkäufer (säljare)och firma namnet
alltså inte någon privatperson.
Vilka ser att i sverige att bilen inte är momsad?
Det här låter som när min bekanting köpte och betr. svensk moms hävdar jag fortfarande att det aldrig kan bli aktuellt på en beg. bil som köps inom EU. Du behöver vid import för privat bruk inte ens uppge någonstans vad du betalat för bilen , köpekontraktet/kvittot måste bifogas vid ursprungskontroll men du kan maska bort/täcka över köpesumman. Se text på Transportstyrelsens hemsida nedan:
"Köpehandling. Det räcker att du skickar in en kopia och du kan dölja priset som du betalat. Av köpehandlingen ska det framgå att det är ett kvitto, vem som är säljare respektive köpare, vad som sålts och datum för försäljningen. Observera att identifieringsnummer (chassinummer) eller annan specifik uppgift för fordonet måste finnas. Köpehandlingen ska du få av säljaren."
Det jag inte vet är om säljaren i Tyskland agerat rätt o. riktigt och om detta i så fall kan ge återverkningar till köparen i Sverige , men varför skulle ett tyskt företag ge sig in i detta om det kan drabba dem? Vad skulle vinsten vara för dom?
Steve , när du ändå kommit så långt i resonemanget med säljaren varför inte gå vidare med lite frågor kring momsen och meddela hur det verkar! Åtminstone jag skulle uppskatta det mycket!
/Bengt