• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Moms? Hjälp?

F

F.d. 53011

Guest
Sv: Moms? Hjälp?

Har säger att han säljer åt en privat person då behövs ingen tysk moms?
På ett kontrakt som han skickat mig står det dock verkäufer (säljare)och firma namnet
alltså inte någon privatperson.
Vilka ser att i sverige att bilen inte är momsad?

Det här låter som när min bekanting köpte och betr. svensk moms hävdar jag fortfarande att det aldrig kan bli aktuellt på en beg. bil som köps inom EU. Du behöver vid import för privat bruk inte ens uppge någonstans vad du betalat för bilen , köpekontraktet/kvittot måste bifogas vid ursprungskontroll men du kan maska bort/täcka över köpesumman. Se text på Transportstyrelsens hemsida nedan:

"Köpehandling. Det räcker att du skickar in en kopia och du kan dölja priset som du betalat. Av köpehandlingen ska det framgå att det är ett kvitto, vem som är säljare respektive köpare, vad som sålts och datum för försäljningen. Observera att identifieringsnummer (chassinummer) eller annan specifik uppgift för fordonet måste finnas. Köpehandlingen ska du få av säljaren."

Det jag inte vet är om säljaren i Tyskland agerat rätt o. riktigt och om detta i så fall kan ge återverkningar till köparen i Sverige , men varför skulle ett tyskt företag ge sig in i detta om det kan drabba dem? Vad skulle vinsten vara för dom?
Steve , när du ändå kommit så långt i resonemanget med säljaren varför inte gå vidare med lite frågor kring momsen och meddela hur det verkar! Åtminstone jag skulle uppskatta det mycket!

/Bengt

S

steve.swe

Guest

Detta är vad som stod i senaste mailet.
the vehicle is sold by us. But since the owner was a private citizen and not a company is refundable when the vehicle does not tax more. VAT can be shown only in vehicles when the vehicle was never in private hands. In this case, the Cars only has one owner, but not just a company.

Jag blir inte klok på någonting. Har pratat med skattemyndigheten i Sverige och transportstyrelsen dom "tror" att jag kan handla utan att det får några efterspel.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den teksten har ikke mye betydning for dere innen EU, men for en norsk kjøper betyr det ekstra kostnader. Tysk moms ble betalt den gangen bilen var ny, og kan ikke refunderes ved salg ut av EU - ved import i Norge må en betale norsk moms uansett om den tyske er betalt eller ikke.

S

steve.swe

Guest

Så du tror att jag kan handla och slippa obehagliga överaskningar?

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Detta är vad som stod i senaste mailet.
the vehicle is sold by us. But since the owner was a private citizen and not a company is refundable when the vehicle does not tax more. VAT can be shown only in vehicles when the vehicle was never in private hands. In this case, the Cars only has one owner, but not just a company.

Jag blir inte klok på någonting. Har pratat med skattemyndigheten i Sverige och transportstyrelsen dom "tror" att jag kan handla utan att det får några efterspel.

Efter att ha läst mailet ett par gånger undrar jag om det inte är så att han egentligen menar att det inte går att dra av momsen. Troligen så är det ett missförstånd mellan er och han uppfattar det som om att du vill kunna dra av momsen. Men eftersom den tidigare/nuvarande ägaren är en privatperson så går det inte att dra av den. ”VAT can be shown only in vehicles when the vehicle was never in private hands.” Det är ju likadant i Sverige då det kallas att den är momssmittad om jag inte minns fel.

Priset han har gett dig är med största sannolikhet inklusive moms och allt är frid och fröjd.

F

F.d. 53011

Guest

Steve , du har ju tydligen fått ett kontrakt skickat till dig , står det något där om att momsen är avdragen eller står det bara en summa du ska betala? Står det inte specificerat att momsen är avdragen har jag väldigt svårt att tro att du på något sätt kan hållas ansvarig för ett ev. momsproblem i Tyskland , det bör rimligen bli en fråga mellan säljaren och tyska skatteverket i så fall. Svensk moms är helt enkelt inte aktuellt törs jag påstå med bestämdhet. Att Transportstyrelsen "tror" att det är OK är väl också en bra indikation på att det verkligen är ett tyskt problem om det nu är ett problem.
Jag tror detta är en typisk "lucka" som myndigheterna i bägge länderna inte har något intresse av att det blir allmänt känt , därav Transportstyrelsens luddiga svar.

/Bengt

S

steve.swe

Guest

Efter att ha läst mailet ett par gånger undrar jag om det inte är så att han egentligen menar att det inte går att dra av momsen. Troligen så är det ett missförstånd mellan er och han uppfattar det som om att du vill kunna dra av momsen. Men eftersom den tidigare/nuvarande ägaren är en privatperson så går det inte att dra av den. ”VAT can be shown only in vehicles when the vehicle was never in private hands.” Det är ju likadant i Sverige då det kallas att den är momssmittad om jag inte minns fel.

Priset han har gett dig är med största sannolikhet inklusive moms och allt är frid och fröjd.

Nej det är inte med moms.
Finns en ruta där det är i kryssat "kein umsatzsteruerausweis möglich nach § 25a d. ustg"
Och en annan ruta ovanför totalsumman där momsen skulle vara ifylld..

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Hmm, och det kan inte bara betyda att det inte "går" enligt paragraf 25 att separara momsen och redovisa momsen separat i rutan ovanför?

Oavsett så tror jag precis som Didrik att så länge det inte uttryckligen står i ditt köpeavtal att priset är utan moms så är det inte ditt problem.

J

Jarn

Guest

Stewe, det är precis som Roger67 skriver, momsen är inte specifierad utan "inräknad" i priset.
Precis som om du köper en bil av en privatperson i Sverige.

Texten på tyska betonar just att ingen moms finns att dra av och därför är inte momsen specifierad i rutan ovanför på kontraktet.

En annan sak är att när företag säljer bilar för kunds räkning som detta verkar. Då tar i regel inte företaget någon garanti för bilen, avseende om den varit krockad eller om mätarställning m.m.
Åtmintone är det så vid köp av vanliga personbilar.

S

steve.swe

Guest

Ok då förstår jag. Då är det bara att handla då.
Handlaren ger garanti på bilen.
Bara en sak till då.
Detta är ett beställningskontrakt att jag reserverar bilen åt mig.
Jag har inte besiktigat den själv men sett bilder och ställt en massa frågor.
Jag skulle vilja skriva in något på beställningskontraktet som dom vill jag ska skriva på och skicka tillbaka. Om att jag skall godkänna bilen på plats för att kunna dra mig ur om det upptäcks defekter isamband med köpet.
Förslag på vad jag ska skriva?

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det är ju inte direkt högsäsong ännu och de är nog lika sugna på att sälja den som du är på att köpa den.
Glöm inte att det är du som betalar deras lön. Du är kunden.

Om de inte förväntas att göra en massa extraarbete på bilen för din skull som tex att tanka, besiktiga och annat som kostar dem mycket tid och pengar så tycker jag du kan begära att de helt henkelt bara håller den till dig tills du kommer ner. Förutsatt att du skall åka ner relativt omgånde.
Det signalerar också att du inte är helt i ”deras våld” och kan kanske tom pruta på plats om några nya skavanker hittas.
Det kan vara svårt att stå på plats och försöka slingra sig ur ett köpeavtal när man inser att ”bra skick” kan betyda väldigt olika saker för olika personer..

Det kan vara värt att prova iaf.

J

Jarn

Guest

Såhär skrev jag på tyska på en reservation jag gjorde:

"Das Fahrzeug ist wie beschreiben. Sollte eine dieser Angaben nicht der Wahrheit entsprechen, ist das Kaufvertrag gegenstandslos. "

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5361

Guest

Vad är bra/gut för dig och vad för säljare ? ;-)

Så hjälpa det ingenting och är egentlig onödig

Jag skulle skriver så.

Ist das Fahrzeug nicht im Zustand wie von ihnen zugesichert und beschrieben
und durch Bilder dokumentiert wird der Kaufvertrag / Bestellung nicht Rechtskräftig.
Bei Nichterfüllung der zugesicherten Leistungen behalten ich mir vor
Schadensersatz für entstanden Reisekosten zu verlangen.

Ni har med Tyska Paragraph § 439 BGB alt som ni behova

Är det husbil inte som beställt kan han upphäva kontrakt

Med Paragraph § 280 och 276 BGB få han skadestånd från säljare
för resekostnad osv.

Mvh.

Norbert

S

steve.swe

Guest

Var kan man läsa om dessa paragrafer? Är det något som man ska hänvisa till på beställningskontraktet då innan man skriver på?

F

F.d. 5361

Guest

Här finns hela Tyska BGB, tyvärr bara tyska.

Viktigaste satser är
§ 439 BGB Nacherfüllung
Der Käufer kann als Nacherfüllung nach seiner Wahl die Beseitigung des Mangels oder die Lieferung einer mangelfreien Sache verlangen.

§ 280 Schadensersatz wegen Pflichtverletzung
Verletzt der Schuldner eine Pflicht aus dem Schuldverhältnis, so kann der Gläubiger Ersatz des hierdurch entstehenden Schadens verlangen.

Hänvisa behövs inte

Förlåt, för mer är det för sen :msn_sleep:

Mvh.

Norbert

S

steve.swe

Guest

Tack ska skicka iväg den idag. Ska skriva in dessa två.

Toppen