• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Moms? Hjälp?

S

steve.swe

Guest
Om jag som privatperson köper en beg husbil av en firma i Tyskland.
Priset är exvis 30000euro ska jag betala moms någonstans?
Tacksam för svar.:wideeyed:
 

Yvonne och John

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
398
Medlemskap
2023
Sv: Moms? Hjälp?

Hej
Du får Tyska momsen tillbaka när du för ut bilen och får betala svensk moms när du för in bilen
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Moms? Hjälp?

nja stämmer nog inge bra
på en beg husbil (=över 6 mån,600 mil) behöver man väl inte bet mellanskillnaden i moms ?
det var verkligen nåt nytt i sådant fall
 
Senast redigerad av en moderator:

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Moms? Hjälp?

Helt riktigt, har hjälpt en kompis att köpa en husbil i Tyskland,
6 månader eller 600 mil endast Tysk moms.Ny bil =svensk moms
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.635
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Moms? Hjälp?

6 månader OCH 600 mil - båda kriterierna måste vara uppfyllda för att bilen ska räknas som "begagnad".
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Moms? Hjälp?

stämmer bra,500 mil och 2 år gammal, och du får bet svensk moms..
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Moms? Hjälp?

Du har rätt, skrev fel "eller" ska vara som du sa, både och.
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Moms? Hjälp?

tur vi har i&P :) även jag missade första gången--se min redigering.
nu vet stewe.swe va som gäller iaf
 
S

steve.swe

Guest
Sv: Moms? Hjälp?

Jag behöver alltså bra betala tysk moms?
Men ett klargörande till. Om en handlare i tyskland säljer en husbil till mig för exvis 30000euro. Då förväntas väl det vara tyskmoms i det eller ska jag kontakta någon myndighet och betala tysk moms?
Bilen är en 2001 och har gått flera tusen mil.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Moms? Hjälp?

Ja, du betalar bara tysk moms, som f.n. är 19%.
IDu betalar den till handlaren och den är i princip alltid inräknad i priset.

Undantag är om det står t.ex. "Neto för Export", då vill man visa på ett lägre pris för dem som är t.ex. utanför EU och har andra Momsregler.
 
F

F.d. 53011

Guest
Sv: Moms? Hjälp?

En mycket intressant variant på momsfrågan är om jag köper en beg. husbil där den tyska firman uppger att momsen går att dra av (bilen har gått som hyrbil och är reg. på ett företag) , får jag då som privatperson köpa den utan moms?
Jag känner en som gjort precis motsvarande affär på en personbil för några år sen och det fungerade klockrent! Nu undrar jag om någon av alla HBK:s medlemmar som importerat husbil känner till fakta om detta , om det fungerar så idag också. Jag kan inte hitta nåt som motsäger detta men vill alltså ha bekräftat från någon som gjort/försökt göra en sån affär hur det ligger till.

/Bengt
 
J

Jarn

Guest
Sv: Moms? Hjälp?

Det är inga problem att köpa en bil utan moms i Tyskland, som du beskriver om tyska föetaget verkligen går med på det. Normalt sätt måste de redovisa till sina myndigheter varför de inte betalar in någon moms.
I mitt fall slapp jag inte tyska momsen förrän jag visade att bilen var inregistrerad i Sverige och momsen var betald.

Tyvärr måste man då betala moms i Sverige och det är ju ingen bra affär då den är 6% högre.

Vid ursprungskontrollen här i Sverige, måste du ju visa kvittot och är där då ingen moms betalad i Tyskland, så kan man förvänta sig ett brev från Särskilda Skattekontoret i Ludvika.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.635
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Moms? Hjälp?

Om du har ett svenskt momsredovisningsnummer får du köpa den "utan moms" i Tyskland. Har du inget sådant nummer gör säljaren ett fel om han säljer den "utan moms".

I båda fallen är du skyldig att anmäla till Skatteverket här i Sverige att du tagit in bilen, och därefter betala svensk moms. Alltså en förlustaffär, eftersom den svenska momsen är högre än den tyska.
 
F

F.d. 53011

Guest
Sv: Moms? Hjälp?

Tack för era svar men jag förstår inte hur svensk moms kommer in i bilden på en beg. bil från ett EU-land?!
Min bekanting som köpte personbilen förklarade att tyska handlaren inte behövde redovisa momsen pga att det var export och pudelns kärna är alltså att bilen är reggad på ett företag och saluförs med avdragbar moms.
Ingen som har gjort en sån affär?

/Bengt
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Moms? Hjälp?

När man som företagare handlar inom eu så betalar man ingen moms på det man köper om man kan visa för handlaren att man har ett VAt nummer. Men om du som privat person handlar och inte är momsredovisnings skyldig i Sverige måste du betala moms och görs inte det i Tyskland så måste du göra det i Sverige säljer handlaren till dig utan att förvissat sig om att du är momsredovisnings skyldig i Sverige gör han ett fel och kommer detta fram blir det problem både för honom och dig.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Moms? Hjälp?

Det er endast ved salg ut av EU at mwst kan trekkes fra ved salg til private.
Mye brukt ved salg til Norge og Sveits, men i begge fall må lokal moms betale (og en masse andre avgifter i Norge)
 
S

steve.swe

Guest
Sv: Moms? Hjälp?

Har säger att han säljer åt en privat person då behövs ingen tysk moms?
På ett kontrakt som han skickat mig står det dock verkäufer (säljare)och firma namnet
alltså inte någon privatperson.
Vilka ser att i sverige att bilen inte är momsad?
 
S

steve.swe

Guest
Sv: Moms? Hjälp?

Är det säkrare att köpa från en privatperson i tyskland?
För då blir det väl ingen moms alls?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Moms? Hjälp?

Som privatperson måste du alltid betala moms. Om momsen på en begagnad bil av någon mystisk anledning inte blir betald i Tyskland åker du ändå på att betala den hemma i Sverige = dyrare.

Om en handlare i Tyskland säger något annat kan det vara för att få dig att tro att det blir billigare för dig att slå till. " Du slipper ju momsen" tänker du och räknar ner priset i din kalkyl...
Kanske hans firma kan trolla bort pengarna i böckerna hos sig men det hjälper inte dig när du kommer till Sverige.

Betala alltid moms, även till privatpersoner. Priset du ser i alla privatannonser innehåller alltid moms och det är det som gäller. Börjar du prata moms med en privatperson vid köp så ser de säkert ut som frågetecken.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Moms? Hjälp?

Då köper du ju alltid inkl. moms. En privatperson har inga möjligheter att dra av moms.
 
Toppen