• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Har kört Acher MR 600 och var nöjd med den tills jag skulle uppdatera mina kartor till Garmin. Datorn hade pajat. Det gick inte de kommunicerade inte med varandra Acher var väldigt hjälpsamma en kunde inte lösa det. En annan svaghet var när den skulle startas upp i husbilen måste jag ofta gå ner till 3G och sedan byta till 4G. Kör med Nighthawk M1 nu funkar klockrent och behöver inte starta om när jag bär ut den till husbilen har batteri. Funkar också på band 28 i glesbygden. Det gör inte alla routrar.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag har använt Nighthawk nåt år. Den har också 5g och fungerar mycket bra. Ansluta externt Wi-Fi har aldrig fungerat bra, men det beror på avstånd och kvalitet på Wifi. Så nu era kör jag enbart på eget abonnemang.
Använder också Tp-link. Inget negativt om den heller !
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.271
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har kört Acher MR 600 och var nöjd med den tills jag skulle uppdatera mina kartor till Garmin. Datorn hade pajat. Det gick inte de kommunicerade inte med varandra Acher var väldigt hjälpsamma en kunde inte lösa det. En annan svaghet var när den skulle startas upp i husbilen måste jag ofta gå ner till 3G och sedan byta till 4G. Kör med Nighthawk M1 nu funkar klockrent och behöver inte starta om när jag bär ut den till husbilen har batteri. Funkar också på band 28 i glesbygden. Det gör inte alla routrar.
Vi har Archer 600 och är helnöjda. Sedan så har jag aldrig märkt att Archern inte skulle byta automatiskt. A 600 funkar även på band 28. Nu är det ju så att alla inte kan vara nöjda, då hade ju inget nytt blivit sålt ;)
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag var helnöjd med Archer 600 tills jag skulle uppdatera kartor över Wi-Fi till Garmin. Det gick inte. Då blev det en ny router. Försökte verkligen uppdatera och hade hjälp av TP service avdelningen de gav upp till slut. Men alla har inte en Garmin och har skrotat sin PC med Garmin Express.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi har Archer 600 och är helnöjda. Sedan så har jag aldrig märkt att Archern inte skulle byta automatiskt. A 600 funkar även på band 28. Nu är det ju så att alla inte kan vara nöjda, då hade ju inget nytt blivit sålt ;)
Instämmer. Kört Archer 600 i många år utan problem. Den byter absolut band och funkar även på 28:an.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har rört mig lite runt i glesbygden senaste månaderna, och man börjar märka av att de släcker ner äldre utrustning till förmån för 5G.
Hastigheterna i näten är inte de svindlande snabba, men de finns där.
Så jag tror att 5G kommer vara något som vi snart kastas in i, vare sig vi vill, eller inte...
Lär dröja många år innan jag kan utnyttja 5G i husbilen. Det är bara inne i samhällen de kan fungera med sin korta räckvidd. Det som nu plockas ned är väl bara 2G.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Lär dröja många år innan jag kan utnyttja 5G i husbilen. Det är bara inne i samhällen de kan fungera med sin korta räckvidd. Det som nu plockas ned är väl bara 2G.
Vad jag har förstått så är det "2 olika 5G"-nät. Dvs frekvensskillnader. Det ena är inte så snabbt men fungerar över större yta . Så som jag upplevde det på kalfjället. Den andra är den snabba kortvågiga som ger höga hastigheter i stan.

På kalfjället så hade jag en hastighet (med Telia 5G) mellan 5-30Mbit/s, och testade just nu här på jobbet med samma mobil och hade 595Mbit/s.

Läst en artikel om att där man plockar ner 2G, monterar man upp 5G - vet dock inget om sanningshalten i den.
Så jag tror att det går snabbare än man tror... :) Trodde också på åratal tidigare, men vinterns "upplevelser" gör att jag är beredd att revidera den känslan.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vad jag har förstått så är det "2 olika 5G"-nät. Dvs frekvensskillnader. Det ena är inte så snabbt men fungerar över större yta . Så som jag upplevde det på kalfjället. Den andra är den snabba kortvågiga som ger höga hastigheter i stan.

På kalfjället så hade jag en hastighet (med Telia 5G) mellan 5-30Mbit/s, och testade just nu här på jobbet med samma mobil och hade 595Mbit/s.

Läst en artikel om att där man plockar ner 2G, monterar man upp 5G - vet dock inget om sanningshalten i den.
Så jag tror att det går snabbare än man tror... :) Trodde också på åratal tidigare, men vinterns "upplevelser" gör att jag är beredd att revidera den känslan.
Detta är vad PTS anser, sedan kommer 6G näten börja byggas runt 2030

På sikt kan mobilnätens yttäckning bli bättre än dagens 4G-täckning
På sikt kommer mobilnäten, då även 5G, troligen att kunna erbjuda bättre yttäckning än 4G-näten har idag.

Mobiloperatörerna kommer över tid sannolikt att uppgradera stora delar av sina 4G-basstationer med 5G. Dessutom kommer täckningskravet i det s.k. i 700 MHz-bandet att bidra med ny mobiltäckning.

I samband med att PTS auktionerade ut tillstånd i det för yttäckning lämpliga 700 MHz-bandet (ett av de frekvensband som kan användas för 5G), ställde myndigheten krav på en av tillståndshavarna att bygga ut ytterligare täckning. Som resultat av denna tilldelning har Telia åtagit sig att bygga ut ny täckning för ett belopp om 300 miljoner kronor. Täckningskravet fokuserar på att förbättra konsumenternas möjlighet att använda mobila tal- och datatjänster (minst 10 Mbit/s), genom att förbättra utomhustäckningen. Täckningskravet kräver dock inte att en viss lösning ska användas, t.ex. 4G eller 5G.

Även om yttäckningen på sikt troligen kommer att vara lite bättre än den nuvarande 4G-täckningen finns det en risk för att skillnaderna inom och utanför tätorter kommer att upplevas som större än den man idag upplever för 4G-näten. Detta eftersom de högsta hastigheterna av kostnadsskäl sannolikt inte kommer att erbjudas utanför tätorter.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Detta är vad PTS anser, sedan kommer 6G näten börja byggas runt 2030

På sikt kan mobilnätens yttäckning bli bättre än dagens 4G-täckning
På sikt kommer mobilnäten, då även 5G, troligen att kunna erbjuda bättre yttäckning än 4G-näten har idag.

Mobiloperatörerna kommer över tid sannolikt att uppgradera stora delar av sina 4G-basstationer med 5G. Dessutom kommer täckningskravet i det s.k. i 700 MHz-bandet att bidra med ny mobiltäckning.

I samband med att PTS auktionerade ut tillstånd i det för yttäckning lämpliga 700 MHz-bandet (ett av de frekvensband som kan användas för 5G), ställde myndigheten krav på en av tillståndshavarna att bygga ut ytterligare täckning. Som resultat av denna tilldelning har Telia åtagit sig att bygga ut ny täckning för ett belopp om 300 miljoner kronor. Täckningskravet fokuserar på att förbättra konsumenternas möjlighet att använda mobila tal- och datatjänster (minst 10 Mbit/s), genom att förbättra utomhustäckningen. Täckningskravet kräver dock inte att en viss lösning ska användas, t.ex. 4G eller 5G.

Även om yttäckningen på sikt troligen kommer att vara lite bättre än den nuvarande 4G-täckningen finns det en risk för att skillnaderna inom och utanför tätorter kommer att upplevas som större än den man idag upplever för 4G-näten. Detta eftersom de högsta hastigheterna av kostnadsskäl sannolikt inte kommer att erbjudas utanför tätorter.
Jag kommer att invänta 7G nätet innan jag byter utrustning.
 

johan ström

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Haninge
HBK-Nr
35486
Medlemskap
2023
Vad specifikt upplever du som väldigt mycket bättre 5G?
Har du en yttre antenn för ditt 5G?
Var hittar du 5G-master, tänker på den sjukt korta räckvidden?
Jag ansåg att det är bättre att köpa 5G nu än köpa en 4G som blir typ gamla 3G och jag upplever att 5G är väldigt utbyggt nu och flera områden som jag har varit i har 5G och snabbt internet är viktigt för mig,
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Har idag (äntligen) beställt Acer Enduro M3 5G Mobilt Bredband via deras hemsida. Det blev billigare än Netonnet´s extrapris.
Kul med nya grejer
Hade varit spännande med en utvärdering när du har provkört modellen.
Kolla gärna om det går att brygga till externt wifi.
Ska du köra med yttre antenn ?
Mvh Per
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Var på G att beställa en också, men kunde inte se att man kunde koppla på yttre antenn - så jag avbröt beställningen.
Gjorde jag fel som inte beställde? :)
Skulle personligen aldrig köpa ett modem utan möjlighet till yttre antenn.
Kör idag en husbil som är byggd av aluminiumplåt ( Hymer) Detta skärmar av dem flesta signaler ( wifi, 3g, 4g, 5g, osv)
Upplevde en extrem förbättring med yttre antenn.
Har man en glasfiber husbil, så är nog inte skillnaden så stor. ( men detta vet jag inte)
Mvh Per
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Skulle personligen aldrig köpa ett modem utan möjlighet till yttre antenn.
Kör idag en husbil som är byggd av aluminiumplåt ( Hymer) Detta skärmar av dem flesta signaler ( wifi, 3g, 4g, 5g, osv)
Upplevde en extrem förbättring med yttre antenn.
Har man en glasfiber husbil, så är nog inte skillnaden så stor. ( men detta vet jag inte)
Mvh Per
Jag har också en husbil med aluminiumskal,kör Archer 600, märker inte mycket skillnad om jag har routern inne i bilen. eller ställer den på taket.
 
Toppen