• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband

charlie07

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
14147
Medlemskap
2024
Hej!

Är det någon som har någon erfarenhet eller kunskap om Acer Enduro M3 5G Mobilt Bredband?

Kör plåtis så man kan bli ganska avskärmad för både radiosignaler och det mobila bredbandet. Har tittat på Netgear Nighthawk, men den kostar betydligt mer än Acer.
Hittar inga tester eller omdömen på nätet och jag vill inte köpa grisen i säcken. Jag vill inte heller ha en fast installation, typ wifi.se.

Är även öppen för andra fabrikat, bara det funkar, fr.a. i utlandet.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.858
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har kört TP-Link Archer MR 600 i många år. Driver den direkt på bodelens 12 volt. Fungerar klockrent. Har kompletterat med en yttre 5G antenn från wifi.se. (Är inte nödvändigt) Har bra och stabil uppkoppling överallt. Varit utomlands 6-8 veckor de senaste 4 åren. Hela Europa. Mycket Kroatien och Italien.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Hej Charlie 07
Jag har ingen erfarenhet av Acers modell, men kollade specifikationen. Den verkade inte ha funktionen att brygga ett externt wifi.( obs kan ha fel)
Däremot har jag ca 2 års erfarenhet av Nighthawk, dock bara 4g modellen ( M1)
Kör den med extern antenn, ett måste enligt mig ( 10 dubblade hastigheten när jag provade, med och utan)
När jag köpte den, så var det den enda som klarade att brygga ett externt wifi, vad jag kunde hitta.
Perfekt när man är utomlands och inte har obegränsad roaming. ( tror inte att någon operatör har det)
Som sagt ett supermodem om du frågar mig, och jag har inte ens provision på det berömmet
Mvh Per
 

charlie07

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
14147
Medlemskap
2024
Hej Charlie 07
Jag har ingen erfarenhet av Acers modell, men kollade specifikationen. Den verkade inte ha funktionen att brygga ett externt wifi.( obs kan ha fel)
Däremot har jag ca 2 års erfarenhet av Nighthawk, dock bara 4g modellen ( M1)
Kör den med extern antenn, ett måste enligt mig ( 10 dubblade hastigheten när jag provade, med och utan)
När jag köpte den, så var det den enda som klarade att brygga ett externt wifi, vad jag kunde hitta.
Perfekt när man är utomlands och inte har obegränsad roaming. ( tror inte att någon operatör har det)
Som sagt ett supermodem om du frågar mig, och jag har inte ens provision på det berömmet
Mvh Per
Hej!
Jag har tittat på Nighthawk’en också. Den har ju några år på nacken och mycket har hänt sen den lanserades. Det gör mig lite orolig att köpa en så gammal router. Men… den är en allvarlig konkurrent.
 

johan ström

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Haninge
HBK-Nr
35486
Medlemskap
2023
Hej!

Är det någon som har någon erfarenhet eller kunskap om Acer Enduro M3 5G Mobilt Bredband?

Kör plåtis så man kan bli ganska avskärmad för både radiosignaler och det mobila bredbandet. Har tittat på Netgear Nighthawk, men den kostar betydligt mer än Acer.
Hittar inga tester eller omdömen på nätet och jag vill inte köpa grisen i säcken. Jag vill inte heller ha en fast installation, typ wifi.se.

Är även öppen för andra fabrikat, bara det funkar, fr.a. i utlandet.
Har köpt den och ska få den imorgon och den verkar riktigt bra och kan berätta mer när jag har testat den och jag tänkte köpa

Nighthawk M5 5G WiFi 6 MR5200 mobil router men är alldeles för dyr och min Acer Enduro M3 5G Mobilt Bredband kostade 3 490kr på Netonnet

 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.858
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Mina erfarenheter av att brygga eller ens dela, campingars wifi för annat än möjöigen ren surf, är väldigt splittrad. Det känns som om de går ner med jämna mellanrum när de läser enskild nods belastning, för att försvåra eller begränsa streaming. Särskilt söderut! Så jag ser absolut min egen mobila bandbredd som prio 1. Vilka erfarenheter har ni?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Mina erfarenheter av att brygga eller ens dela, campingars wifi för annat än möjöigen ren surf, är väldigt splittrad. Det känns som om de går ner med jämna mellanrum när de läser enskild nods belastning, för att försvåra eller begränsa streaming. Särskilt söderut! Så jag ser absolut min egen mobila bandbredd som prio 1. Vilka erfarenheter har ni?
Samma här, körde förr med en Dovado router en enda gång i tyskland fick jag nytta av att dela ställplatsens wifi. de flesta wifi är rena skämtet där denna service funnits.
 

charlie07

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
14147
Medlemskap
2024
Har köpt den och ska få den imorgon och den verkar riktigt bra och kan berätta mer när jag har testat den och jag tänkte köpa

Nighthawk M5 5G WiFi 6 MR5200 mobil router men är alldeles för dyr och min Acer Enduro M3 5G Mobilt Bredband kostade 3 490kr på Netonnet.


Jag har ännu inte bestämt mig men Acer ligger bra till och jag ser fram emot dina tester och omdöme.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Hej tittade på wifi.se ,att bara köpa simkort där och sätta in i sin egen 12v bärbara router ,finns från 100GB och uppåt ,
Är det nån som vet om det funkar samt om det är ett bra wifi i europa?
 

johan ström

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Haninge
HBK-Nr
35486
Medlemskap
2023
Hej!

Är det någon som har någon erfarenhet eller kunskap om Acer Enduro M3 5G Mobilt Bredband?

Kör plåtis så man kan bli ganska avskärmad för både radiosignaler och det mobila bredbandet. Har tittat på Netgear Nighthawk, men den kostar betydligt mer än Acer.
Hittar inga tester eller omdömen på nätet och jag vill inte köpa grisen i säcken. Jag vill inte heller ha en fast installation, typ wifi.se.

Är även öppen för andra fabrikat, bara det funkar, fr.a. i utlandet.
Har nu provat min acer och är väldigt nöjd och bra med ett extra inbyggd sim-kort och kan ladda då surf när man har slut på sitt egna
 

Bilagor

  • IMG_7578.jpeg
    IMG_7578.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 29

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Skaffa ett Telenor kontantkort istället , mycket billigare, skiljer ca 1000kr för 100GB
Exakt så gjorde jag efter ett tips här. Men ring sen till Telenor. Ligger tydligen nån utlandsspärr som dom tog bort så nu är det bara surfa på. Kortet beställs gratis när du tankat hem appen. Aktiverade sen min profil i appen när simkortet kom. Lättanvänt när jag köpte 100 gb i appen
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Trist men väldigt nöjd med den och framförallt med 5G och den inbyggda sim-kortet som man kan ladda med hyfsat bra pris
Vad specifikt upplever du som väldigt mycket bättre 5G?
Har du en yttre antenn för ditt 5G?
Var hittar du 5G-master, tänker på den sjukt korta räckvidden?
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Var hittar du 5G-master, tänker på den sjukt korta räckvidden?
Har rört mig lite runt i glesbygden senaste månaderna, och man börjar märka av att de släcker ner äldre utrustning till förmån för 5G.
Hastigheterna i näten är inte de svindlande snabba, men de finns där.
Så jag tror att 5G kommer vara något som vi snart kastas in i, vare sig vi vill, eller inte...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har rört mig lite runt i glesbygden senaste månaderna, och man börjar märka av att de släcker ner äldre utrustning till förmån för 5G.
Hastigheterna i näten är inte de svindlande snabba, men de finns där.
Så jag tror att 5G kommer vara något som vi snart kastas in i, vare sig vi vill, eller inte...
Jag misstänker att i glesbygd/landsbygd så kommer utbyte till 5G med höga hastigheter att ta väldigt lång tid eftersom räckvidden i de högre frekvenserna då är ca.500m.
Det blir en himla massa master i skogen. :swoon:
Sedan använder ju dagens 5G även lägre frekvenser än 4G för att utöka räckvidden, men då sjunker farten, blir lite moment 22.

Vad är skillnaden mellan 3G, 4G och 5G? - Vi reder ut det
 
Toppen