• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband - så blev min lösning.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Hej knarrevik!
Mycket intressant läsning om internet i Husbilen fortsätt!
Jag ser på bilden att du också har "skippat" inre backspegeln!
Mvh.

Ja, men jag kanske får sätta dit den igen!

Frugan klagar att hon inte kan spegla sig, i personbilen sitter det speglar i solskydden.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Har man en kvinna i bilen så är spegeln under solskyddet ett måste. :)

Visby har det bra när det gäller bredband. Telia i bilen 5/2 Mbit. Tre med stickan på taket 7/0,5 Mbit. :)

Net1 med fordonsantenn på taket 2/0,5 Mbit --- men upplevs som lika snabbt som Telia. Net1 reagerar snabbare. :rolleyes:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Trodde detta var en husbilsklubb inte en dataklubb
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

TIMRÅ

OK då - låt oss ta en paus och lyssna på ett förslag.

Vad vill du att vi skriver om?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Detta är en fantastisk klubb där man kan diskutera allt, ge varandra råd och dela med sig av egna erfarenheter till andras nytta o glädje.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Vill inte stöta mig med någon,jag är väl för gammal 60+ för att förstå vad data har med husbilslivet att göra.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Lätt att förstå Timrå - vi gjorde alla våra olika förmågor.

Om vi ​​kan hjälpa dig att hitta något som just din hobby häst "
- jag kommer inte att vara den sista att hjälpa till.

HBK samlar glada och nöjda medlemmar är jag övertygad om.

Men bör inte vi har våra olika fritidsintressen
Dina alternativ är inte mindre av detta - det finns nästan 7000 medlemmar.

:)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Tja, alla är väl olika. Jag är snart 65 men inte vara utan bredband i husbilen lika lite som hemma. Hur skulle jag annars kunna läsa vad som skrivs här när vi är ute med husbilen .....?
Väldigt intresserad av hur man löser internetuppkopplingen från husbilen, både när vi är här hemma i sverige ocn när vi lämnar landet.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Nyss fyllt 68 och lär mig detta med data och hittar något nýtt o intressant varje dag.

Min lösning blev Net1. Suveränt både hemma, i bilen och i Norrbotten. Snabb o säker uppkoppling.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Att alla är olika det förstår även lilla jag,men är det inte skönt att åka ut med bilen o slippa vardagen med allt var det innebär och njuta av friheten utan en massa uppkopplingar.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Att alla är olika det förstår även lilla jag,men är det inte skönt att åka ut med bilen o slippa vardagen med allt var det innebär och njuta av friheten utan en massa uppkopplingar.

Ja - men om du är nyfiken och går att hitta en ställplats och uppleva mycket på vägen utan att bry sig om vad ställplats finns på vägen.
Den information du får på vägen från punkt (POI) från sin GPS - bra med länker til uppdaterte internet informationer.
Naturen finns ochså på denne måte.

Dagen är lång och du kan koppla av med lite TV, reseplanering eller kontakta HBK forum - alla via Internet.

Kör du inte för nya upplevelser :confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Lånar också denna tråd genom att fråga om kontantkort.

Åker till Italien och kommer ha med mig min IPAD (oper.oberoende). Vill kunna surfa och läsa e-mail. Vilka kontantkort använder ni av. Har inte alltid access till WI-Fi.

Tar tacksamt mot tips på vad ni använder
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Igår stod vi på Digerhuvud på Fårö och nu är vi på ställplatsen söder om Hoburgsgubben. Gotland är fantastiskt men utan Net1 hade vi inte haft internet. Här har vi bra fart, 1Mbit på båda hållen men 3G lyser med sin frånvaro totalt.

Vädret är bra, sol och uppehåll, med svenska förhållande mätt. Igår bada vi i Ekeviken och idag blir det ett dopp nån km söder om Suderhälsan.

Ha en fortsatt trevlig sommar.

:):):)
 

Bilagor

  • Ekeviken.JPG
    Ekeviken.JPG
    170,9 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Hej alla duktiga data snille! Men hur gör jag som bara använder WiFi där jag kommer åt gratis, eller mot betalning. Ofta så är det si och så med vad man kan ladda ner, finns det någon enkel hjälp att få som gör att det funkar bättre. Gärna med en enkel usb- anslutning. Please!!:)
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Hej Gunilla o Kenth!
Tack för dina synpunkter angående Net1 känner mej snart "tvungen " på ett abonemang, det som hindrar är att Augusti med utlåvade förbättringar sökes, den var kryptisk men berörda kan kanske svara!
Kul att läsa om er fortsätt så vi andra kan fatta mod!!!!
Mvh.





Igår stod vi på Digerhuvud på Fårö och nu är vi på ställplatsen söder om Hoburgsgubben. Gotland är fantastiskt men utan Net1 hade vi inte haft internet. Här har vi bra fart, 1Mbit på båda hållen men 3G lyser med sin frånvaro totalt.

Vädret är bra, sol och uppehåll, med svenska förhållande mätt. Igår bada vi i Ekeviken och idag blir det ett dopp nån km söder om Suderhälsan.

Ha en fortsatt trevlig sommar.

:):):)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Hej alla duktiga data snille! Men hur gör jag som bara använder WiFi där jag kommer åt gratis, eller mot betalning. Ofta så är det si och så med vad man kan ladda ner, finns det någon enkel hjälp att få som gör att det funkar bättre. Gärna med en enkel usb- anslutning. Please!!:)

Kommunikation är nästan aldrig enkelt. Det bör vara så lite störningsmoment som möjligt mellan sändare och mottagare. Husbilen kan vara den största störningen.

Vi använder en WiFi-repeater som då står på taket, om det inte går att ansluta direkt till WiFi-hotspot. Mycket lämpligt för de som står på campingplatser.

3G stickan liggande i ett plasthölje på taket. Landets SIM-kort.

Fordonsantenn på taket till Net1.

1% WiFi, 24% 3G och 75% Net1. Det beror på att vi är mest utanför tätbebyggda områden eller europavägar.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

TP-Link TL-MR 3420 hette underverket och inte minst i tyska tester får den mycket goda betyg. Jag hittade routern hos Webhallen för 339 kronor! … och eftersom de har butik i Malmö blev det ingen frakt. För 339 kronor kunde det vara värt att testa. Är det bara skräp så är det ingen katastrof. Jag har gjort betydligt sämre affärer än så i mina dar!

Tack för tipset om TP-Link routern. Jag tycker dock att den är lite väl stor för min lilla VW-buss. ASUS routern är väldigt liten och har också ett attraktivt pris (499 kr). Jag har inte lyckats hitta någon information om dess strömförbrukning. Denna uppgift saknas i manualen och jag är inte skrivande stund i närheten av någon butik som säljer routern för att kunna kolla på routern och dess strömadapter.

Det är en fördel att använda en USB-förlängningskabel för att få ut avstånd mellan 3G-modemet och WiFi-antennen. Till mitt nya Huawei-modem (E 367) fick jag med en USB-förlängningskabel för detta ändamål. Tre.se sålde dessa modem i somras för 99 kr inklusive kontant-kort med en veckas surf, vilket var ett suveränt pris.

I Sverige har är 3G varit min enda Internet-uppkoppling de senaste 3-4 åren. Tre har fungerat bäst för mig då dom är generösa med trafikvolymen. Fördelen med Tre är att mitt kontantkort även fungerar i Danmark. Jag använder enbart kontatnkort för mobilt bredband för att slippa ovälkomna räkningar. I Tyskland har jag provat ett kontantkort från Vodafone.de, men uppkopplingen fungerar inte lika bra som i Sverige. I Spanien har jag provat kontantkort från såväl Vodafone.es som från Jazztel. Vodafone.es är lite dyrt, men om man uteslutande vill tanka ner e-post kan man komma hyfsat billigt undan. Jazztel har en ussel support, men när det har fungerat har det varit tillfredställande. I samband med problem med Jazztel har jag övervägt att skaffa ett kontant-kort från Carrefour, men det har så här långt stannat vid en tanke.

Ursäkta denna kommentar lyckades hamna i fel tråd. Hur tar man bort ett inlägg?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Hej alla duktiga data snille! Men hur gör jag som bara använder WiFi där jag kommer åt gratis, eller mot betalning. Ofta så är det si och så med vad man kan ladda ner, finns det någon enkel hjälp att få som gör att det funkar bättre. Gärna med en enkel usb- anslutning. Please!!:)

Om du vill förbättra WiFi-mottagningen i husbilen kan du med fördel använda en extern WiFi-antenn. För detta ändamål använder jag följande typ av extern antenn med förlängningskabel tillsammans ett USB-nätverkskortet från Level1 som har uttag för extern antenn.

Extern antenn med magnetfot

USB-nätverkskort med extern antenn

Det är på detta sätt jag sitter uppkopplad utanför Mc Donalds i Frankrike. Jag har hitintills inte lyckats hitta något kontant kort för mobilt bredband i Frankrike till överkomligt pris. Mc Donalds restauranterna i Frankrike är däremot generösa med gratis Internet, vilket blir räddningen där. Samtidigt får dom också sälja en och annan hamburgare extra :)
 
Toppen