• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband - så blev min lösning.

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har följt diskussionerna kring mobilt bredband. Det har varit mycket lärorikt. Här på forumet har diskuterats hårdvara, montering, operatörer, utlandstaxor, täckning, mm.

Vi har under många år haft Net1 när vi kört husbil här hemma och sedan hankat oss fram med olika kontantkort och ibland svindyr roaming på våra Teliakort utomlands. Inom parentes kan jag säga att jag har alltid varit och är fortfarande mycket nöjd med Net1. De har landets bästa yttäckning. Modem eller router fungerar dock alltid bäst med yttre antenn. Inne i bilen kan annars Net1 signalen vara svagare än exempelvis Telia, vilket givetvis påverkar tester där man inte använder yttre antenn. Där andra operatörer har signal är de ofta starkare än Net1, men där de inte har signal är det stendött. Så för att dra nytta av Net1:s goda yttäckning behövs yttre antenn. Då är den oslagbar. Men, eftersom vi ofta kör utomlands och jag f n åtnjuter ett Teliaabonnemang med fri surf inom Sverige, så har jag avslutat mitt Net1-abonnemang.

Målet har varit att skaffa en 3G router. Jag fastnade tidigt för Dovado 4 GR, inte minst efter goda erfarenheter här på forumet. Det jag kanske inte riktigt gillade var allas beskrivning av att den blir så varm. Det brukar betyda hög strömförbrukning och sånt är vi ju lite allergiska mot! :) Mycket riktigt. Dovado 4 GR har märkström på 2 A medan de flesta andra har 1 A eller lägre. Då sneglade jag på Dovade 3 GN, som definitivt hade fyllt mina krav i husbilen. Jag kollade runt på lite andra sajter för att få inspiration och då dök namnet TP-Link upp flera gånger. Nån uppstickare som lyckats bra med sin router.

TP-Link TL-MR 3420 hette underverket och inte minst i tyska tester får den mycket goda betyg. Jag hittade routern hos Webhallen för 339 kronor! … och eftersom de har butik i Malmö blev det ingen frakt. För 339 kronor kunde det vara värt att testa. Är det bara skräp så är det ingen katastrof. Jag har gjort betydligt sämre affärer än så i mina dar!

Sagt och gjort. Routern införskaffades. På sajten mobilabredband.se, som bl a Tom Ice-Man, tipsat om, hittade jag upplåsningskoder till mitt Huawei modem. På den sajten kunde jag också köpa ytterligare ett utmärkt Huawei 1750 modem för 249 kronor. Det är inte sista skriket men ett utmärkt 7,2 Mbit/s modem. Modemet är operatörslåst till Tele 2, (Comvik), men kan enkelt låsas upp i en generator som laddas ner från mobilabredband.se. Det är helt fritt att göra så och det är modemets IMEI-nummer som genererar upplåsningskoden. Det fanns goda anvisningar på sajten.

Nu har jag testat en vecka. Routern, som direkt uppgraderades med ny firmware, har svalt båda mina modem, plus några andra som jag lånat och testat med. Den senaste firmware var från 110111, så TP-Link verkar, precis som Dovado, alerta med sina uppdateringar. Installationen var ganska enkel. Koppla samman utrustningen enligt snabbinstallationsguiden. Det medföljer en TP-kabel till pc, för att initialt uppdatera firmware och konfigurera routern. Sedan finns det en meny ”Quick Setup” som underlättar konfigurationen betydligt. Et tips är att ha en USB-förlängningskabel i routern och sedan skifta modem på kabeln istället för i routern om man räknar med att byta ofta. Men det är en smaksak. Routern har Wlan N , Wan-anslutning och 4 nätverksportar. Man kan mao använda den till fast Internet och/eller att köra kabelnät med. Den kan också, prcis som Dovado, växla mellan primär och sekundär Internetuppkoppling. Den har fungerat riktigt bra hela veckan. Avger nästan ingen värme heller, dvs strömsnål.

Jag kan väl också nämna att jag nu har båda mina modem färdigladdade med simkort. Ett med Telia, för nationellt bruk och ett med mitt Datamobile-kort. Jo jag vet vad det kostar, men det är ändå avsevärt billigare än att behöva roama via ett nationellt kort, tro mig, jag har dyrköpta erfarenheter! Vi har Datamobilekortet i reserv. Det kostade nog 150 kronor när vi skaffade det och sedan kan man ladda det i förväg över Internet, var som helst. Vi tycker det är en suverän backup när man inte hittar användbara kontantkort. Surfar man medvetet och inte laddar upp och ner så mycket så räcker ett par hundralappar en hel semester med daglig surf för oss. Man betalar för överförd data, inte för tiden. I och med man betalar i förväg blir det heller aldrig några obehagliga överraskningar. Sedan fungerar det givetvis bra att bara ha ett modem och byta simkortet. Så väljer nog de flesta, mindre pryltokiga, att göra! :)

Jo, den lille rackaren, dvs routern, går utmärkt att köra på 12V också, vilket ger uppkoppling även under färd när man kör i Sverige. Monteringen blir på hyllan ovanför stolarna i förarhytten, under glasfiberkepsen. Där brukar alltid vara bra mottagning.

Nu är grejorna inte testade under färd ännu men det finns förutsättningar för att detta ska vara bra. Inte minst med tanke på prisbilden.
Krister N
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Att ha Datamobile-kortet som reserv att användas när man bara passerar genom länderna tycker jag var ett mycket bra förslag. Det kostar ju så lite i inköp. När man stannar en längre tid i ett land är det givetvis billigare att köpa ett kontantkort där man är.
mvh
Willy
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Var kan man köpa datamobilekortet som omnämns ?
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Tack Krister!
Mycket bra och belysande information! Kanon!
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

TP-link är en jättestror leverantör av proffsgrejor till trådlös kommunikationsindustri.

Vi har länge haft deras 14 db riktantenn, som många bolag använder att flytta sin information mellan olika byggnader osv. Och den är jättebra!

Om jag kan vä'lja köper jag helst deras grejor.

ps: tror dock att det blir absolut billigast att införskaffa ett SIM-kort till modemet i varje land. Be bara operatörens APN-settings att sätta i modemet så blir det enkelt och bra. Vi kör med en upplåst TRE-modem, Huawei E220, och alltid med olika operatörernas mobil-SIM-kort, derra har alltid fungerat jätte-enkelt.

Vi har även lämnat vår router hem, laddade ner från nätet ett gratisprogram "Connectify för Windows 7", och den funkar utmärkt med alla telefoner och ytterligare datorer som man kopplar trådlöst på den. Har också en utmärkt säkerhet. På detta sätt ökar inte vikten i bilen, inte heller elförbrukningen.

hälsning
jyrki
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Affezell! Gå in på datamobile.se så hittar du all info.

Jyrki! Det var kul att höra att TP-Line var så kända. Prisbilden tydde annars på någon oprövad uppstickare. Men nu känns köpet ändå bättre! :)

Din kommentar att att be om operatörens "Access Point Name", APN, är viktig. Utan den kommer man oftast inte in på operatörens nät. Här är faktiskt ytterligare en fördel med TP-Link routern. I "Quick Setup" menyn, är det väldigt lätt att ändra.

Vi kör också Connectify ibland. Fungerar bra, särskilt nu sedan de lämnat Beta-stadiet. Nackdelen är att du ska koppla upp pc:n för att få kontakt och dela ut din hotspot. Vi har både Ipad och Iphone på resan och de är online sekundsnabbt med routerlösningen, om man skulle vilja. Det är onekligen lite enklare. Fast du har rätt i att jag sparar nästan 300 gram vikt! :) Å andra sidan drar pc:n 3 - 4 gånger så mycket ström som routern, om du nu måste ha igång pc:n bara för att få kommunikation åt Pads och telefoner! :)

Nu när jag har hittat en bra pryl får du inte komma med argument som förringar fyndet. Tänk om hustrun läser tråden! :)


Krister N
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

hur låsa upp ett 3G modem ?
Har både från Telia och Telenor
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

hur låsa upp ett 3G modem ?
Har både från Telia och Telenor

Det är inte operatören det hänger på. Det är fabrikat och modemtyp.

På siten som Krinil nämnde; mobilabredband.se kan du söka info om hur du låser upp modem. En del går att låsa upp utan kostnad, andra sorter kan kosta nån hundralapp (i alla fall när jag sökte där för något år sedan).

//Stefan
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Hej Kniril,
jag funderar starkt på att följa dig i fotspåren beträffande valet av router och modem.
Avvaktar dock tills du har testat lösningen under färd. Väntar med spänning på resultatet. Tack för tipset!
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Vad är det för fel med wlansticka med antenn för några hundralappar och sedan använda gratis WiFi-hotspots.

Det har funkat för mig under två säsonger både på kontinenten och i Norge.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Vad är det för fel med wlansticka med antenn för några hundralappar och sedan använda gratis WiFi-hotspots.

Det har funkat för mig under två säsonger både på kontinenten och i Norge.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra

Det kan vara skönt att slippa behöva leta efter täckning/spot när man är ute. Ibland har det gått åt någon timme extra bara för att man måste hitta någonstans att synka jobbdatorn.
Jag tycker nog att de kompletterar varandra ganska bra.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Vad är det för fel med wlansticka med antenn för några hundralappar och sedan använda gratis WiFi-hotspots.

Det har funkat för mig under två säsonger både på kontinenten och i Norge.

Det är också mitt första alternativ. Jag kör med Rocket, som är en 9 dBi:s yttre RubberDuck antenn med inbyggd USB/Wlan-dongel. Men ofta finns det inget Wlan att förstärka. Då gäller 3G.

Krister N
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Om man "råkar" ansluta till ett öppet Wlan är det nog svårt att bevisa brottsligt uppsåt. Om man däremot bereder sig tillträde genom att knäcka en tillträdeskod, särskilt med utrustning som är avsedd för ändamålet, gör man sig skyldig till dataintrång som kan ge fängelse i upp till två år.

Men visst är etern nerlusad med både öppna och lösenordsskyddade Wlan-nät.

Krister N
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Vilken typ av installation mobilt bredband, beror väldigt mycket på väg till permanent plats eller bara använda stellplatser som en nödvändighet.
Vi använder främst husbilen resa och behöver därför internet för resan.
WiFi - inta for mig - om annat finns.
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Vilken typ av installation mobilt bredband, beror väldigt mycket på väg till permanent plats eller bara använda stellplatser som en nödvändighet.
Vi använder främst husbilen resa och behöver därför internet för resan.
WiFi - inta for mig - om annat finns.


Är det någon som vet hur man installerar en ALFA Network AWUS036NH
wifiantenn på en MAC?
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Är det någon som vet hur man installerar en ALFA Network AWUS036NH
wifiantenn på en MAC?
Hej!
Jag har samma "modem" plus en 9dB riktantenn till min laptop med Windows7. Jag tror jag installerade från en medlevererad liten skiva med drivrutiner och användarmanual eller ALFA Network – WLAN, WiFi phone, ADSL, KVM, Bluetooth, PoE Products

Enligt min leverantör så kan du via det i Window kallas enhetshandteraren hitta vad den har för chips och sedan söka efter "driver" till detta på Internet. Han nämde även firman "Realtec".
Berätta gärna hur sökandet slutade oh vad du tycker.
//Conny
PS
Efter att jag sparat ovanstående så läste jag bakpå förpackningen: Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Mac OSX, Linux. Och på ett annat ställe Mac os 10.(3, 4, 5, ,6) som OS Supported.
DS
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Hej Kniril,
jag funderar starkt på att följa dig i fotspåren beträffande valet av router och modem.
Avvaktar dock tills du har testat lösningen under färd. Väntar med spänning på resultatet. Tack för tipset!
V-backen :wink:

Hej V-backen.

Sorry. Jag har bommat att svara dig. Grejorna fungerar utmärkt på camping och utmärkt under färd. Uppkopplingen kan ta lite tid första gången. Har testat med flera olika modem och providers, med mycket goda resultat. Det är verkligen bra valuta för pengarna.

Krister N
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Detta med DataMobile tycker jag verkar dyrt, nästan 10 SEK per megabyte.

Förra semestern i England köpte jag ett kontantkort för 20 GBP (ca 210 SEK) inklusive 2 gigabyte och 30 dagar samt ett modem. Jag tror att jag gjorde av med ungefär drygt en gigabyte vilket skulle bli över 10 000 SEK med DataMobile.

Eller har jag missuppfattat något hos DataMobile? Jag har inte studerat deras hemsida minutiöst.
 
Toppen