• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilen i Borås

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Mobilen i Borås

kaj.p Nu får du sansa dej.Angående dessa personer så tror jag du har läst i tidningarna runt om i Sverige.Och vad har dom med husbilshandlare att göra?
HaDe Hasse som inte behöver citera


Hasse
Jag är sansad o gillar o citera:). Sedan är väl den gemensamma nämnaren att bägge hängs ut här på sidan. Det jag vände mig mot var att du skrev att bägge parter måste komma till tals. Och det jag undrar är att borde det isåfall gälla alla och om inte vem skall avgöra det? Så det var mer Var o vem sätter gränsen vilka som skall få komma till tals jag undrade över. Men klart lite OT är det nu.;)
 
F

F.d. 6310

Guest
Sv: Mobilen i Borås

Jag trodde i min enfald att om man köper av en handlar så ska man väl få en bil som är genomgången och att den ska starta även efter 3 veckor och att det skulle vara tryggare med konsumentköplag och garanti :wideeyed:

Men icke. Det var ju dumt av mig att tro det.:confused:
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Mobilen i Borås

Fast dom erbjöd sig ju ändå att göra jobbet gratis om du betalade det nya tändningslåset, det tycker jag är rätt ok.
Man kan ju inte utgå från att dom kände till felet innan dom sålde bilen, och det går säkert att hitta ganska många slitdelar och småfel på en så pass gammal bil som en köpare skulle kunna hävda garantifel på i så fall.
Klart det är tråkigt när något inte fungerar på en bil man just köpt, men jag tycker ändå att man får se det som sånt man får räkna med. Det är ju ändå ganska enkelt att åtgärda, tråkigare om man tex upptäcker en spricka i blocket eller liknande. Då blir det genast bökigare att lösa.
Hoppas det ordnar sig och ni får kul med bilen så småningom iaf!
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Mobilen i Borås

Tror nog att vi ska passa oss att kritisera företag när det gäller enskilda affärer. Att låta företaget gå in och kommentera är inte vad vi har vårt forum till. Tittar vi på berörda företag har dom varit igång i 22 år, då måste där nog passerat en del nöjda kunder också.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Mobilen i Borås

Här kommer lite utdrag från Konsumentköplagen som är icke dispositiv, vilket innebär att den i sin helhet är tvingande. Kan bara förbättras. Samma gäller Konsumenttjänstlagen.
Om konsumentköplagen

I konsumentköplagen står vilka rättigheter du har som konsument när du köper en vara av en näringsidkare. I lagen hittar du bland annat vilka regler som gäller om du inte är nöjd med varan och vad du då kan kräva av säljaren.
Konsumentköplagen gäller:
  • köp av lösa saker, till exempel livsmedel, kläder, möbler, bilar,
  • byte av lösa saker,
  • beställning av en vara som ska tillverkas, till exempel en specialbyggd båt.
När är varan felaktig?

Din vara är felaktig om:
  • den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
  • bruksanvisning saknas.
Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:
  • den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
  • den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
  • den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.
Varan är dessutom felaktig om:
  • säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
  • den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
  • säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
  • den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".
17 § Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.



20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.
Reklamation


23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).



Ovan kan du ha som vägledning i fortsatta förhandlingar med försäljaren
Lycka till//Lenmar
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Mobilen i Borås

Hur skulle du gjort som säljare?

Startat fordonet varje dag, kört runt med det? En bil från 1990!!!

Konsument köplagen gäller, men om det/detta inte klart och tydligt beskrivet i Er köpehandlingar! (eller tvärt om, t.o.m. att ni inte har några rättigheter pga. PRISET= + via text avskrivet i Er köpehandlingar)
Finns det ingen ARN som kommer att ta upp ert fall. Då Kanske ni heller inte skall droppa ett inlägg här?

Ta nu detta ev. vidare med försäljaren. Ett inlägg, en startad tråd, om en bil från 1990 med brister! Där Ni har större skyldigheter att kontrollera fordonet? :confused:

Det är i min åsikt bättre att sköta Detta mellan Er & försäljaren än att starta en tråd på HBK som ni just gjort.

Men återigen, detta är min åsikt!
Tänk dock på att: Husbilar är vanebildande, ni kommer efter denna "prövning" med allra största möjlighet titta på en "uppgradering" framöver!

Lyx i vardagen, i livet, alla vakna timmar... Det är vad jag kallar Livet! ;)
Har själv en plan på att flytta in 100% i nästa "objekt" :)

Jag trodde i min enfald att om man köper av en handlar så ska man väl få en bil som är genomgången och att den ska starta även efter 3 veckor och att det skulle vara tryggare med konsumentköplag och garanti :wideeyed:

Men icke. Det var ju dumt av mig att tro det.:confused:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Mobilen i Borås

Jag håller inte med!
En "misstyckes" trådskapande gällande någon annan, där dessa inte ges en möjlighet att kommentera, jag är Helt emot! Peter; är du för ensidig kommunikation?

Eller vad hade Du tyckt om du behöver betala X. antal 100.000 /år för att kommentera just denna tråd utifrån säljarens perspektiv?

Upp till var & en att starta en tråd, men skall den då enbart läsas? Eller vad är ett forum, endast kommentarer från de som samtycker till 100%?
Kommentar till Ditt inlägg: Konstigt vore om du & jag borde sluta att läsa alla inlägg här pga. risken för att upptäcka att när vi väl läst det, borde vi låtit bli? :rolleyes:

Åter till ämnet. Är Mobilen i Borås så "kassa" som trådskaparen vill ge sken om? Jag har ingen aning! Jag kommenterar endast den ensidiga negativa reflektionen av en affär!
Fundering... Skall vi "kanske" ibland tänka till om Våra trådskapande tillför i det mesta positivt eller negativt innan vi trycker på "sänd"?
Ja, ja... Ännu en tråd i Glädjens tecken... ;)

Min Återkoppling...
Starta inte en tråd om du inte har en förhoppning om att den delger Positivt till de Allra flesta på HBK!

I detta fall:
* Kunde köpekontraktet vart utformat annorlunda? Trådkapare kunde/tips: Ni övriga tänk på följande framöver: xxxxx
* Kunde fordonet undersökts bättre? Trdskp: Oj om jag hade gjort så här innan köp, ett tips till Er alla på HBK!
* Erbjudandet om en gratis reparation men betala för delarna, helt kass deal? /Inga kommentarer...
* Köparens ansvar om fordons kontroll? Svårt i detta läge... Men verkar vara en mindre reparation...

Peter... Skall man då slå på Stora trumman & basunera ut över Hela HBK att man bör Akta sig för detta företag?

Jag tycker personligen att om någon vill starta en tråd så är det upp till var och en. Gillar vi inte ämnet så behöver vi inte läsa det. Det har det skrivits många gånger om.
Ha det
 
F

F.d. 6310

Guest
Sv: Mobilen i Borås

Åter till ämnet!

När jag talade med verkstads gubben om att bilen inte startade förren efter 10-20 gånger sa han direkt att det var vridplattan i tändningslåset, utan att han har felsökt bilen. Jag sa att det kan ju lika gärna vara startmotorn eller något annat, men han svarade att det Är vridplattan.
Klart att jag kunde ha startat bilen gång på annan och upptäckt felet när jag var och hämtade bilen, men varför skulle jag misstänka att det skulle vara fel i tändningslåset (om det nu är där felet är)
Då frågade jag om de visste om problemet när de sålde bilen, men nää absolut inte.
De vill inte ta ansvar för att åtgärda felet, varken på garanti, goodwill eller konsumentköplagen.

Återigen det var inte meningen att skapa oordning här, jag ville bara varna andra om att handlaren inte följer lagen, vem vet hur de behandlar en kund som köper en bil i 2-300000 kr klassen och de inte tar ansvar för att åtgärda fel.

Tack för alla tips! :)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Mobilen i Borås

Sandlådevarning nu igen.
snack om bilar från 90talet kontra miljonbilar??????????
Vad är det för skillnad egentligen? Gamla bilar krånglar och det gör även minsann nyare bilar, det finns det gott om belägg för här på forumet.

Mr Black startar sin bana här på forumet med att hänga ut ett företag och varna för detta pga ett slitet tändningslås. Dålig start kan jag tycka. Varför inte ta erbjudandet om gratis t-lås och betala för bytet istället för att gå ut och varna för firman ifråga. Har dom sålt husbilar i 22 år så har dom nog skött sig ganska bra, men det är klart att för 4-5 år sedan fanns inte detta forum så vem vet?
Min bil är från 1985 och äger den med stolthet och åker med den vart jag vill trots årsmodellen. Går något sönder så repareras det omgående. Klart att det kanske kan svida till i plånboken ibland men skulle inte komma på tanken att skriva och klaga på den jag köpt bilen av.
Allt kan gå sönder även på en bil från nittiotalet likaväl som på en nyare bil. Fast i samma andetag kunde det ju kanske kännas bra att klaga och hota med ARN mm för att någon annan kanske kan tvingas betala för det jag inte vill,har lust eller råd med.
Stäng denna tråd snarast annars blir det bara en massa gnäll och anklagelser som inte tillför forumet eller dess läsare något av värde.
Detta är min personliga syn. Citera mig gärna men var saklig för jag tål det och kan svara för mig själv och mitt ställningstagande. Att börja se ner på lite äldre bilar tillför heller inget och anses av mig som löjligt.
Stor och ny går först eller????????????
Hälsningar Bror
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Mobilen i Borås

Här är MRF's sammanfattning och tolkning av bl.a konsumentköplagen.

Enligt den är det helt klart att handlaren inte har något ansvar för felet.


Vad ska jag göra om det uppstår fel på bilen efter köpet?
Om garanti inte lämnats svarar säljföretaget för fel enligt konsumentköplagens regler. Enligt lagen föreligger ett fel om bilen avviker från vad konsumenten haft fog att förvänta sig. Detta innebär förenklat att säljföretaget endast svarar för fel som kan anses onormala för bilen ifråga med hänsyn till dess ålder och körstäcka. Vidare ska felet ha funnits vid leveransen. Säljföretaget är dock aldrig ansvarigt för fel som antecknats på varudeklarationen eller som köparen på annat sätt informerats om vid köpet.
Fel som upptäcks inom 6 månader efter köpet anses dock ha funnits vid leveransen om inte säljföretaget kan visa motsatsen eller detta är oförenligt med varans eller felets art. Detta innebär att om säljföretaget genom en varudeklaration eller testprotokoll kan visa att ett fel inte fanns vid köpet så går företaget fritt från ansvar. Vidare innebär det att felets art kan vara sådant att det framstår som klart att det inte fanns vid köpet.

Om det står klart att ett fel uppkommit efter leveransen svarar säljföretaget för detta endast om felet täcks av en garanti. Säljföretaget kan undgå garantiansvar om det kan visa att köparen själv förorsakat felet.
 
F

F.d. 24320

Guest
Sv: Mobilen i Borås

För mig som står i begrepp att köpa husbil anser jag, i motsats till många andra här, att det Mr Black skrev var nyttig läsning.
SJÄLVKLART ska en husbil som säljs av en firma inte ha några kända fel. Och kommer det fram ett fel som tex detta som skrivs om nu så är det av stor vikt för mig som köpare att veta hur firman reagerar på och bemöter dessa.

Ett fordon som säljs av en handlare ska iaf enl mig vara i fungerande skick. Är det inte det förväntar jag mig att handlaren ordnar detta för mig.

Det är därför iaf jag överväger att betala några kronor extra för att handla av en säljare.
och inte köpa ett fordon i "befintligt skick" på blocket.

Så jag för min del tackar Mr Black för informationen som jag inte alls tyckte var en dålig start på skrivandet i fordonet.

oavset lagar och regler och gränslandet mellan säljarens skyldighet och icke så finns det många som ser värdet i vad lite "good will" kan göra, likväl som det finns många som inte gör det. Jag tycker att dom som ser värdet i det ska lovordas här, vilket de ibland gör, lika mycket som jag tycker att dom som inte ser värdet i det ska bli uppmärksammade.
Tycker jag är väldigt rättvist och bra för oss som köpare att få veta.
/Benny
 
R

Resenären

Guest
Sv: Mobilen i Borås

Jag håller med dig Benny, jag tycker nog att Mr.black inte fick nåt vidare bemötande här. Som vad jag förstår, förstegångsköpare av husbil, så blir man nog rätt så besviken om man inte får nån förståelse för sin besvikelse.
Felet kan ju vara, som jag skrev tidigare, mycket enkelt som dålig jordning, men vad jag tycker är mest tråkigt är att företaget som sålt bilen, låt vara en gammal 90, inte ens bryr sig om att ta in bilen för att undersöka var felet ligger, viser att man inte bryr sig om framtidiga affärer med den kunden. Alla vet vi att det första billiga köpet oftast leder till en uppgradering så småning om.
Själv köpte jag min första HB i den årsmodellen och upptäckte diverse fel efter nån månad, men jag hade turen att ha en handlare som tog sitt ansvar. Detta ledde i sin tur till att det blev hos honom som jag handlade nästa gång för 3,5 gånger så mycket pengar.
Det tar som sagt bara 5 min att förstöra sitt rykte men kan ta åtskilliga år att återupprätta det! För peanutspengar i sammanhanget!
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Mobilen i Borås

Jag håller inte med!....................

Som gammal chef i bilbranschen kan man nog tycka att det finns fog för att diskutera konsumenträttsfrågor. I det här fallet finns det klara indikationer på att säljföretaget kanske inte tagit sitt ansvar fullt ut.

Som man kan se på de inlägg som publicerats i tråden finns det delvis brister i kompetensen inom området hos några av de publicister som kommer till tals. Det är väl utmärkt att vi inom klubben kan bidra och ventilera den här typen av frågor?

Det måste vara upp till varje medlem att bestämma om man vill nyttja forumet av olika anledningar. Skulle någon passerar gränsen för vad som är korrekt att publicera kommer säkert ansvarig inom klubbens styrelse påpeka detta. Det kan inte vara skäligt att kritisera enskilda medlemmar för att de skapar trådar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Mobilen i Borås

Återigen det var inte meningen att skapa oordning här, jag ville bara varna andra om att handlaren inte följer lagen, vem vet hur de behandlar en kund som köper en bil i 2-300000 kr klassen och de inte tar ansvar för att åtgärda fel.


Jag tycker det verkar helt klart att det inte täcks av konsumentköpslagen. Felet uppstod först 3 veckor efter köpet och fanns alltså inte vid leverans. Det står även på deras hemsida att de endast har "trafiksäkerhetsgaranti". Vad det innebär i detalj framgår inte men förmodligen är det kopplat till belysning, däck, bromsar och kanske styr och spindelleder.

Sen kan man ju diskutera om det inte borde fixas ändå av ren godwill men det är ju precis som det heter faktiskt upp till handlarens goodwill och inget man kan kräva.
Jag skulle nog också bli riktigt besviken om jag köpt bil hos en handlare och fått detta bemötande efter endast 3 veckor. Jag skulle definitivt inte valt samma handlare igen.

Kanske detta kan vara något att tänka på för alla som tvekar över att köpa privat för att man vill ha den "tryggghet" som ett köp hos en handlare ständigt påstås ge. Prisskillnaden att köpa privat kan vara stor och det räcker till många reparationer.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Mobilen i Borås

Allt sedan jag började läsa på detta forum så får jag en känsla av att HBKs medlemmar som är aktiva oftast ställer sig på företagens sida och att någonsin säga att man blivit dåligt bemött uppfattas som ett angrepp på deras kompis. Jag tycker denna inställning är konstig och att inlägg som är kritiska så ofta verkar tas bort känns som att HBK står på säljarnas sida. detta är för mig något ovanligt då de flesta konsumentföreningar som jag ändå trodde HBK är skulle vara med kritiskt granskande av säljarna som ändå är bilnasare vars primära syfte är att sälja bilar och INTE att göra oss köpare nöjda.
Att bemöta inlägg som berättar om dålig behandling med kritik av trådskaparen tycker jag är fel väl. Är ni nöjda med samma handlare berätta då det i en egen tråd. då kan alla som söker en handlare själv söka efter den handlaren här, läsa alla inlägg och själv skapa sig en uppfattning om X i Yby som säljer Z husbilar är en bra handlare eller ej.
Om jag inte, på det som sägs vara sveriges största forum för husbilar, kan finns plats för att berätta om de som inte sköter sig ja vart ska då konsumenter vända sig för att hitta omdömmen om handlarna? Så bemöt med egna positiva berättelser i en egen tråd istället för att hoppa andra.
Jag var runt och letade säljare på husbil nu under hösten och har träffat en del äkta lögnaktiga rötägg som jag inte önskar någon att handla av och jag hade gärna funnit fler omdömmen både goda och mindre goda som stöd för mitt beslut som ändå handlar om att köpa en väldigt dyr leksak.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Mobilen i Borås

Jag tycker det verkar helt klart att det inte täcks av konsumentköpslagen....................

Det kan vara klokt att inte vara för snar i bedömning av dylika frågor. Konsumentlagen har på senare år (2002) stramats upp rejält vad gäller till exempel fordonshandel. Misstänker att det är få medlemmar som har kompetens nog att bedöma detta. Inte ens undertecknad eftersom det kan finnas detaljer som inte belysts i tråden och som kan påverka bedömningen. Låt konsumentvägledare och Allmänna reklamationsnämnden avgöra!

Här nedan återfinns en länk till Konsumentverket som beskriver tillämpningen av den uppdaterade lagen.

Fel på bilen och befintligt skick - Konsumentverket
 
Toppen