• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilen i Borås

F

F.d. 6310

Guest
Vill utföra en varning till er som funderar på att köpa husbil hos Mobilen i Borås.
Vi köpte en begagnad Fiat Fendt 650 HK för ca. 3 veckor sedan och nu startar den inte på första försöket utan efter typ 10-20 gånger jag har vridit på tändningsnyckeln.
Ringde och ville att de skulle åtgärda felet, men de vägrar och svara att det inte går på garantin. Jag hävdar att det ska gå under konsumentköplagen, men de slår bara ifrån sig och vill inte åtgärda felet. De tyckte att jag ska vända mig till ARN!!! De hävdar att det är en förslitningsskada på vridplattan i tändningslåset och att det händer alla husbilar och att det är sådant man får räkna med när bilen är begagnad. De kan tänka sig att stå för jobbet och att jag står för materialet.:confused:
Dålig stil och oseriös handlare!!!:mad:

Mvh.
En mycket besviken husbils ägare:msn_angry:
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Varning: Mobilen i Borås

Är inte alla bilhandlare tvungna att lämna en viss garanti på beggade bilar, iaf nån månad? Om man inte frånsäger sig det i ett köpeavtal dvs.
Eller är det bara goodwill hos vissa handlare?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Varning: Mobilen i Borås

Jasså då får dom nog ändra sin hemsida under "Om Företaget Om Företaget där det står :
--------------------------------------
Om Företaget


Vi har 22 års erfarenhet av importerade fordon från andra länder.

Varför då köpa ett fordon som vi har importerat:
Våra fordon är innan leverans genomgångna av auktoriserad verkstad samt nybesiktigade av Svensk Bilprovning.
Vi har ett nära samarbete med kunniga verkstäder.

- Samtliga våra fordon levereras minimum med 3 månaders trafiksäkerhetsgaranti.

- På fordon som är upp till 15 år har vi möjlighet att lämna 1 års garanti.

- På husbilar som är 15 år eller nyare har vi möjlighet att lämna från 3 upp till 12 månaders funktionsgaranti även på
boendedelen.

- Varmvattenberedaren lämnas garanti på endast om fordonet är 5 år eller nyare.

-------------------------------------------------------------


Men det kanske är det som räknas med trafiksäkert om inte bilen startar ??

Man blir ju lite fundersam att dom riskerar att svärta ner sitt rykte på en struntsumma .
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Varning: Mobilen i Borås

Vänd dig till ARN. Jag tror att du har stora möjligheter att få rätt eftersom felet visat sig inom 6 månader. Då anses det normalt sett vara ett ursprungligt fel som säljaren ansvarar för.
 
F

F.d. 9573

Guest
Sv: Varning: Mobilen i Borås

Vad står det på ditt köpeavtal om garanti ?
Hade bilen en vdn deklaration ?
Och i sådanafall fanns det några anmärkningar om tändningslåset där
Fick du bara trafiksäkerhets garanti då kommer du tyvärr ingen vart via Arn
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Varning: Mobilen i Borås

Vänd dig till din konsumentvägledare i din kommun. De hjälper till och vet vad som gäller. Om de även tar kontakt med företaget så brukar det hjälpa.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mobilen i Borås

Den här tråden blir nog inte gammal. Förra gången (för några veckor sedan) som mobilens affärer var uppe för kommentarer gick det någon dag så var tråden ett minne.
Den tråden var inte så positiv heller.:mh3:
 
R

Resenären

Guest
Sv: Mobilen i Borås

Mr Black.
Är det så att det bara klickar när du vrider på nyckeln eller drar startmotorn utan att bilen startar?
Om det bara klickar, så skulle jag kolla minusjordningen i motorblocket! Skruva loss, gör rent med stålborste, montera tillbaka.
 
F

F.d. 6310

Guest
Sv: Mobilen i Borås

Det är en -90.Det är visserligen ingen ny husbil men det spelar ingen roll, för enligt konsumentköplagen så ska säljaren avhjälpa felet utan dröjsmål!
Ja, vi fick en varudeklaration men det var bara på bodelen!
Och det går inte på trafiksäkerhetsgarantin, det var de väldigt tydliga med hur nu det kan komma sig!
Jag tror att de kännde till problemet innan men körde en chansning!
Jag kommer att annmäla ärendet till ARN!
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: Mobilen i Borås

Konsumentköplagen borde gälla oberoende av ålder. Jag hoppas att Du håller oss informerade om fortsättningen.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Mobilen i Borås

När man köper en "gammal" bil då måste man nog räkna med att det finns saker som kan inträffa beträffande driften. I de flesta fall är det nog relativt lätt att åtgärda felen men om man räknar med att få samma garantiåttaganden för en 20 år gammal bil är man nog lite fal ute.

Men visst håller jag med om att säljaren borde ställa upp för att få rätsida på problemet.
(det tar bara någon sekund att få ett dåligt rykte men kan ta flera år för att komma tillbaka till "ruta ett".)
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Mobilen i Borås

Det måste väl vara svårt att ta ställning i detta ämne när bara ena parten kommer till tals.
HaDe Hasse
 
F

F.d. 6310

Guest
Sv: Mobilen i Borås

Ja det är klart, men det här är ju ingen rättegång, jag vill ju bara varna andra som funderar på att köpa av Mobilen i Borås.
Men Mobilen i Borås är ju välkomna att kommentera ärendet här, vilket jag tvivlar på att de kommer att göra.

Så då får ni nöja er med vad jag har att säga i ärendet.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Mobilen i Borås

kaj.p Nu får du sansa dej.Angående dessa personer så tror jag du har läst i tidningarna runt om i Sverige.Och vad har dom med husbilshandlare att göra?
HaDe Hasse som inte behöver citera
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Mobilen i Borås

Enl. följande Utan att för den på något vis ta ställning till Mobilen i Borås... Har själv inte ens vart där!

Om de skall kommentera ärenden här, så Måste de bli företags medlemmar!
Då avkrävs de enl. HBK's regler att Mobilen i Borås ger 10% rabatt till alla HBK kunder.

Det finns en & annan företagare, speciellt de som säljer "miljon varor" som inte lär bli HBK medlem av just den anledningen!

Nu är en bil från -90 ingen "miljon bil" och som vissa andra här
redan kommenterat, en sådan gammal bil, då får man räkna med brister!

Tror inte heller att som företagare att någon skulle sålt den bilen med
garantier, inte heller har ni förmodligen betalat för några garantier, då hade bilen kostat minst 10-20% mer!

Läs Ert köpeavtal, sedan kan man kanske i detta fall fundera på om man får agera hur som helst med inlägg här på HBK?
Varna andra över en bil från -90... Men Ert egna ansvar att ge fordonet en Ordentlig översyn alt. skiva med garanti i köpebrevet?

Får ändå önska er alla goda turer med er HB, för det är ju just därför ni köpt den!
Att kunna dra iväg när som, njuta av mobilt boende och mycket trevligt här på HBK!

När detta framöver löst sig, njut av bilen och livet!
Mvh. Magnus

Ja det är klart, men det här är ju ingen rättegång, jag vill ju bara varna andra som funderar på att köpa av Mobilen i Borås.
Men Mobilen i Borås är ju välkomna att kommentera ärendet här, vilket jag tvivlar på att de kommer att göra.

Så då får ni nöja er med vad jag har att säga i ärendet.
 
Toppen