• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilen i Borås

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Mobilen i Borås

Det kan vara klokt att inte vara för snar i bedömning av dylika frågor. Konsumentlagen har på senare år (2002) stramats upp rejält vad gäller till exempel fordonshandel. Misstänker att det är få medlemmar som har kompetens nog att bedöma detta. Inte ens undertecknad eftersom det kan finnas detaljer som inte belysts i tråden och som kan påverka bedömningen. Låt konsumentvägledare och Allmänna reklamationsnämnden avgöra!

Här nedan återfinns en länk till Konsumentverket som beskriver tillämpningen av den uppdaterade lagen.

Fel på bilen och befintligt skick - Konsumentverket

Ja, när "inte ens undertecknad" kan göra en bedömning så är det väl bäst att man själv som vanlig dödlig passar sig för att tycka till ;).
För det var ju bara just det jag gjorde, tyckte till och förmedlade min åsikt i frågan.:D
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Mobilen i Borås

Tummen,

Jag håller inte med dig. Jag tycker vi är ganska duktiga på att klanka ner på handlare här i forumet.
Se bara på på denna tråd ;), Mr.black sågar ju mobilen längs med navkapslarna.

Sen är det väl diskussionen i trådarna som sen ger en mer nyanserad bild av både problemet och handlarnas agerande. Utan denna diskussion skulle du bara ha det första inlägget till grund för din slutliga ”åsikt” om handlaren är att lita på eller inte.

Men jag håller absolut med om att kritiken som ibland riktas mot trådskaparens vilja att dela med sig av sin uppfattning och erfarenhet är fel.
Alla har ju givetvis rätt att ha sin egen åsikt och att få framföra den men då måste man ju också vara beredd på att den kan komma att utmanas. Annars skall man nog inte göra ett inlägg i ett forum som bygger på en dialog mellan många medlemmar och därmed även många olika åsikter.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Mobilen i Borås

Jag tycker vi är ganska duktiga på att klanka ner på handlare här i forumet.
Jag håller med dig om att en hel del kritiska röster hörs när någon känner sig illa behandlad av någon handlare, det jag ser som en trend är att dessa kritiska röster ofta raderas från forumet för att ha brutit mot forumets regler som verkar skrivna för att passa handlarna mer än köparna. eller så tolkas de mest så av moderatorerna.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Mobilen i Borås

OK då förstår jag.
Det är dock inget jag personligen lagt märke till.
 

HBK Web

HBK Webb
Inlägg
191
Kommun
Stockholm
Sv: Mobilen i Borås

..........................jag ser som en trend är att dessa kritiska röster ofta raderas från forumet för att ha brutit mot forumets regler....

Det är högst sällan några inlägg blir raderade. Inlägg som bryter mot formreglerna blir självfallet raderade, liksom inlägg med direkt förtal mot enskilda personer eller företag.
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Mobilen i Borås

Jag håller med dig om att en hel del kritiska röster hörs när någon känner sig illa behandlad av någon handlare, det jag ser som en trend är att dessa kritiska röster ofta raderas från forumet för att ha brutit mot forumets regler som verkar skrivna för att passa handlarna mer än köparna. eller så tolkas de mest så av moderatorerna.


Har med skrattet i halsen (Hick) läst trådarna om detta bilköp hos ”Mobilen” Hur kan någon vara så Enfaldig att man tror att en bil av årsmodell 1990 ska vara fri från brister?? hur tänker man, tycks vara Nollad om man har krav på Garanti på en ( förlåt) gammal skrothög var glad att den överhuvudtaget fungerar! den har int gått många mil... varför? problem från början eller.
En annons i Husbil & Husvagn beskriver en Iveco som mycket bra och fin bil årsmodell 2002 som endast gått 3800 mil! på 10 år! den kan inte ha varit så bra, en bil att akta sig för! har den körts ca. 380 mil om året så är det nog dags för större renoveringar snart. Hade den däremot gått 38 000 mil då hade det varit ett bra köp, en transportbil ska rulla så allt håller sig i gång, bromsar, motor & växellåda likaså hur ofta är oljefiltret bytt? ska bytas minst 2 ggr om året vid så lite körning. Gäller inte bara exemplet ovan, utan alla bilar med Diesel motorer.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Mobilen i Borås

Men...?

Vad kostar nu denna del till husbilen som Mr.black startat en tråd kring?
Där dessutom Mobilen i Borås utlovat en Åtgärdar Utan arbetskostnad!

OM vi sansar oss LITE!!! Ser till trådskaparens önskan, att förmedla ett budskap om ett företag som enl. Trådskaparen Inte gjort rätt för sig...

Ett företag som om De skulle bemöta en enskild individs utlägg här på HBK,
behöver bli medlem och Därigenom som företagare är Tvungna att lämna MINST 10% rabatt på sina produkter på HBK... (tänk er års basis 10% på sålda husbilar)
För så är Reglerarna gällande företagare här på HBK!
(sen kan vissa tycka vad som kring företag, helt upp till var & en, men om företagare inte funnits, så hade inte heller DU eller Jag haft jobb!)

Om nu Alla som äntrar tråden, backar tillbaks och läser trådskaparens första unika inlägg...

Finns det några saker som kanske skall beaktas...

Tråden är skapad som en missnöjes inlägg... Helt ok om man kan ge den Andra parten en chans att återkoppla!

Det är ju just detta vi diskuterar kring, Mr. Black är missnöjd, men som ändå har fått ett erbjudande av försäljaren att BYTA UT den icke fungerande detaljen till 0 arb. kostnad!

Över en detaljkostnad för vad? Mr. Black!
Vad är nu kostnaden för denna del till er husbil som Du/Ni startat en "missnöjes" tråd kring på HBK?
Med största önskan om vetskap kring hur många tusen/SEK kostar detta?


Intressant att veta då vi återigen hamnat i en "missnöjes-tråd" som tydligen berör ett X-antal medlemmar... "gaggar" vi kring en tusenlapp? Eller just det fundamentala?

Åter igen, vi kommer inte att få höra Säljarens version av denna händelse... Vi tittat på och lär fortsätta så att diskutera kärnämnet i "monolog"
Sen kan vem som i vår dialog vara/vart chef för ett fordons företag eller inte, hör inte hit! Eller?

Som jag Skrivit i föregående inlägg:
När detta lagt sig, njut av er HB och ALLA era blivande vänner Här + allt underbart som ett mobilt levande ger oss Alla här på HBK!


Vänligen, Magnus :)
 

HBK Web

HBK Webb
Inlägg
191
Kommun
Stockholm
Sv: Mobilen i Borås

Mobilen i Borås får självklart bemöta detta som HBK Intresserad utan att bli medlem i Företagsforumet. HBK har dessutom erbjudit möjligheten att HBK Web lägger in en förklaring från Mobilen. Mobilen har dock avböjt denna möjlighet.

Det finns företag som bemött inlägg tidigare och klarat ut liknande situationer.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Mobilen i Borås

Det kan ju vara så att tändplattan/startkontakten är samma på en 90:a som en 94:a och kikar man då här :

Citroen Jumper turbodiesel i delar | Västernorrland | Blocket

Så kan man ju köpa denna delen .

Delen så du behöver sitter ju enkelt till längst bak sitter ju en kontakt med en massa flatstiftskontakter och sen sitter tändplattan/startkontakten som sedan är/bör vara skruvad i tändningsnyckellåset .

Ibland kan man ju förlora massor på sådant här ( tänkte då på Mobilen) bara för att dom inte ställde upp på detta för dom tjänade förmodligen en hacka på din bil när du köpte den .

Jag är ju sådan som hade pillat isär kontakten och gjort rent yttorna/kopparblecken och jag inte fått dom till att byta den .

För det är inget larm som du har på bilen med startspärr , jag hade detta på min Pilote 1990 och när jag larmade av så hade jag 30 sek på mej att starta bilen och vem 17 hinner det när alla skall in i bilen och man skall glöda den lite , den kopplades bort rätt fort .



En ny tändplatta kostar 30 euro plus frakt se länken Zündanlassschalter Fiat



.
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Mobilen i Borås

Såg just på Plus i tv. Det finns en regel som kallas 6 mån regeln. Det var ett par som köpt en bil där turbon började ryka efter 6 dagar. Enligt Allmänna reklamationsnämden skulle bilfirman laga bilen eller byta till en annan. Kunden ville inte ha bilen så bilfirman tog tillbaka den (goodwill). Om ett fel uppstår inom 6 mån och man kan anta att detta fel har funnits sedan tidigare så måste bilfirman fixa det. Skall kunden köra tillbaka bilen till firman åligger det firman att betala deras kostnader. Trots att man köper en äldre bil så har man ett skydd. Så stå på dig
Lycka till
 
Toppen