• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljözoner med plakett

F

F.d. 5110

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Här är adressen till den som svarade hur jag skulle gå till väga för att sätta in pengar på deras konto.

Harald.Rupprich@labo.berlin.de

Det kanske går bättre att maila direkt till honom.

Mvh
LasseF
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Vilken färg erhöll du på din miljöplakett. Gul eller ?

Köpte också sådan i april på DEKRA, kostnad 5 Euro
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Om frågan var riktad till mig - så är svaret: Gul

Bilen är en 2001 MB Sprinter, kan visst utrustas med partikelfilter för att få grönt märke.

Mvh
LasseF
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Lasse F,

Vi har en likadan bil och tydligen har vi fått samma färg på sticker. Vill du ha en grön ska man installera en TÜV godkänd partikelfilter. Jag har forskad i det hela en hel del men har hittentils inte fått någon filter som motsvarar deras krav.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Lasse F,

Det är en mycket känsligt kapitel. Har begärt utförligt information hoss TÜV i Tyskland och Holland. Dom menade att det inte finns en godkänd filter ännu till Sprinter med Commonrail motor 316CDI (med 170HK) så det är bara att ligga lågt.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Hej Belgien1!

Du har nog rätt, när jag kollade närmare hittade jag ingen som är klar - bara "på gång". Jag har motor OM612 981.

Liste

Mvh
LasseF
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Lasse F,

Jag återkommer så fort jag vet något mera angående detta. Priset för ett filter kommer att kosta ca € 500 och ska förnyas varje år enligt den information jag ahr fått, inga billiga grejor precis :(
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Vi beställde vår plakett via kfz-zulassung@labo.verwalt-berlin.de och betalade via min internetbank den 29 april (8€, mindre gick inte), en gul plakett kom i fredags (23 maj).

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Hej!

Beställde mitt märke genom Harald.Rupprich@labo.berlin.de. Det tog närmare fyra veckor innan jag fick det (trodde garanterat att jag gått på en blåsning).

Har en bil som registrerades 2005 och fick då per automatik ett gult märke.

Staffan
 
Senast ändrad:

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Detta kanske har sagts förut men detta funkade:

På sidan 02 TÃœV NORD MOBILITÄT - Order Form

finns instruktioner om hur man gör. Den blankett man kan ladda ner skrev jag under och scannade in. Bifogade blanketten och regbevis. Efter en vecka damp det ner två kuvert. Ett med plaketten och ett med en faktura på 12.5 Euro. Gick att betala genom Swedbanks internetbank utan problem. Betalningen kostade 10 kronor.

Så nu är jag stolt ägare till en grön "Plakette" :)
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Konstigt att priset för plaketten är så olika beronde på var man beställer den.
Jag betalade 6 Euro för plaketten samt 10:- till min bank för utlandsbetalning, in alles 66,43 SEK.

Mvh
Lasse
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Staffan,

Inget att skämmas över jag har också fått (betald) en gul 3:a ;)
 

martleifen

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Sala
HBK-Nr
831
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Jag tog allt vi datan och gick in på motormännens hemsida där står allt .
Sedan tog jag kopia på alla reg.bevis och la i 5 Euro i ett kuvert och skicka ner till adressen som står på hemsidan, det tog 2 veckor sedan kom det ett Gult märke till min Husbil per post tillbaka.
 
P

Poul-H

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Vi som ska åka ner i södra Tyskland i semestern och har en äldre bil.
Vi har inte tänkt att åka in i några större städer.
Kan vi klara oss utan dessa miljömärken.
Eller måste man ha dessa även utanför städerna

Poul o Christina
HBK 315
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Poul o Christina,

Ska ni hålla Er utanför dom inkluderade Tyska städer så behövs inte den allmän kända sticker.

Trevlig resa ;)
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Nu har vi också en grön! Beställde via TÜV, precis som angan i inlägg #91. Mailade beställningen i torsdags 3/7 och idag 7/7 kom den. Snabba ryck! /Jeanette
 

Lars4549

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Falun
HBK-Nr
331
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Hej vi har skaffat en miljözons plakett , vi fick en gul på vår Fiat 2003. 2.8 l.
Den gäller år 2008 och 2009 i Berlin.
Hur gjorde vi?
Vi sände ner reg.beviset till vår dotter (Berlin) hon gick till bilprovningen och där gick det inte för att det stod inget på miljöfakta.
Fiat i Sverige sände ett TEKNISKT INTYG som vi betalade 1000 kr för , bortkastade pengar och sa att vi måste registrera om bilen. Det gjorde vi inte, vi sände istället ner det det TEKNIKA INTYGET för att testa om det gick, men det gick inte.
Bilprovningen (i Tyskland) sa , skaffa ett intyg från Tyska Fiat, vilket vi gjorde. Och då fick vi ett märke, vilket inte kostade oss något.
OBS! Gula märket kostade 5 euro.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

jag skickade en "beställning" till LABO i april månad och betalade samtidigt in pengarna, i början av juni hade fortfarande inget hänt och jag ville gärna ha den till semesterresan i juli så jag påminde med ett mail till LABO
nu när vi kom hem från semestern i torsdags låg den i posten med ett följebrev daterat 07.07.2008
en grön 4:a blev det men tiden för leverans är oskäligt lång
 

Eva & Ulf

HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Hej ,

Någon vänlig själ som kan hjälpa oss med adresseen till TÜV i Rostock ?

Tack på förhand.
 
Toppen