Sv: Miljözoner med plakett
Hej.
Jag har fått följande mail från Belgien1 som säkert kan vara intressant för de som har parkeringstillstånd för rörelsehindrade:
Hejsan Knausen,
Har hittat följande för handikapade med en Europeisk parkerskiva på följande site :
http://www.tuev-nord.nl/Keuringen/Umweltplakette.htm
Tyvärr står allting på Holländska men jag översätter gärna till Svenska så att en del Svenska husbilägare kan drag nytta utav det.
Början på citatet.
--------------------
Indien u in het bezit bent van een Europese Gehandicaptenparkeerkaart, dan geldt voor u een vrijstelling voor de Umweltplakette. Deze Gehandicaptenparkeerkaart dient u duidelijk zichtbaar achter uw voorruit te leggen zodra u met uw voertuig in een Umweltzone geparkeerd staat. Indien u binnen de Umweltzone op aanwezigheid van de Umweltplakette wordt gecontroleerd, is de Europese Gehandicaptenparkeerkaart uw bewijs voor uw permanente ontheffing.
Slutet på citatet.
-------------------
---- Början på den Svenska översattningen ----
Ifall du är ägare till det Europeiska blåa handikap parkertillstånd kortet så är man befriad från att köpa det omskrivna Umweltplakette.
Parkertillstånd kortet måste vara väl synliga satt bakom framruta när man åker in i ett område där man tänker att parkera fordonet och inte bara på parkerings platsen.
Ifall fordonet bli kontrollerade på Umweltplakette inom ett område där ett man behöver en sticker så gäller det Europeiska parkerings tillstånd kortet gäller som bevis och är befriade från att inhandla Umweltplakette.
---- Slut på den Svenska översättning ----
Knausen hoppas att någon Svensk husbilsägare kan drag nytta utav, jag är oclså invalidiserad men befriandet för oss är ganska ny och tillämpades after det jag har skaffat min (gula 03) stickar.
Jag önskar dig en god kväll.
MVH
Rolle