• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljözoner med plakett

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Tack Karin och Dick m fl för tipset om att beställa tysk miljöplakett! Inetalning av 6€ efter brev till och svar från Labo - efter ca 1 vecka kom en grön plakett (Renault 150 dCi -08). Men vad betyder den stora 4:an på det runda, gröna märket?? Någon som vet? Har det med miljöklassen på fordonet att göra - ser att Belgien1 har fått ett gult märke med en 3:a.
/Boo
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Bosse,

En 4 betyder att bilen är godkänd i klass Euro 4. Vad det innebär är för mig fortfarande ett frågetecken :confused: men det är det högsta (bästa) man kan få. Det skulle egentligen bara fattas att du inte hade en 4, husbilen är en 08 :)
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Hej,

Har en likadan bil som HBK 65 men fick en grön 4:a !

Alla nyare Fiat modeller klarar en EUR 4:a enligt Fiat.

Melle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Fick hem mitt gula klistermärke i går. Gjorde enligt tidigare förslag, mailade och satte efter anmodan i 6 Euro på bank i Tyskland.

Men nu kom frågan upp..... var ska den sättas??

Vindruta - sidoruta? Om vindrutan - nederkant, överkant, vänster hörn eller var?

Mvh Lasse
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Lasse,

När jag fick min gula 3 så fanns det det ett inlägg där det stod att nedre högra hörn skulle användas, står man framför bilen så blir det alltså vänstra nedra hörn.;)
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Hej.
Jag har fått följande mail från Belgien1 som säkert kan vara intressant för de som har parkeringstillstånd för rörelsehindrade:

Hejsan Knausen,

Har hittat följande för handikapade med en Europeisk parkerskiva på följande site :
http://www.tuev-nord.nl/Keuringen/Umweltplakette.htm
Tyvärr står allting på Holländska men jag översätter gärna till Svenska så att en del Svenska husbilägare kan drag nytta utav det.

Början på citatet.
--------------------

Indien u in het bezit bent van een Europese Gehandicaptenparkeerkaart, dan geldt voor u een vrijstelling voor de Umweltplakette. Deze Gehandicaptenparkeerkaart dient u duidelijk zichtbaar achter uw voorruit te leggen zodra u met uw voertuig in een Umweltzone geparkeerd staat. Indien u binnen de Umweltzone op aanwezigheid van de Umweltplakette wordt gecontroleerd, is de Europese Gehandicaptenparkeerkaart uw bewijs voor uw permanente ontheffing.

Slutet på citatet.
-------------------

---- Början på den Svenska översattningen ----

Ifall du är ägare till det Europeiska blåa handikap parkertillstånd kortet så är man befriad från att köpa det omskrivna Umweltplakette.

Parkertillstånd kortet måste vara väl synliga satt bakom framruta när man åker in i ett område där man tänker att parkera fordonet och inte bara på parkerings platsen.

Ifall fordonet bli kontrollerade på Umweltplakette inom ett område där ett man behöver en sticker så gäller det Europeiska parkerings tillstånd kortet gäller som bevis och är befriade från att inhandla Umweltplakette.

---- Slut på den Svenska översättning ----

Knausen hoppas att någon Svensk husbilsägare kan drag nytta utav, jag är oclså invalidiserad men befriandet för oss är ganska ny och tillämpades after det jag har skaffat min (gula 03) stickar.

Jag önskar dig en god kväll.

MVH
Rolle
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Förra veckan var jag på DEKRA i Flensburg och fick min plakett, en grön. Kostade mig 5 Euro. De var väldigt vänliga och serviceinriktade på stationen. Jag tog med mig även de tyska papperen eftersom min bil är sidoimporterad. Detta gjorde att det gick lättare att hitta uppgifterna om bilen i deras datasystem. Jag har en Fiat Bürstner 640, 2007 års modell.

Lars
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Hej.

Idag kom mina Feinstaubplakette och jag mailade och skrev som det beskrivs i inlägg 54 och 59. 6 Euro / fordon. Inga kostnader tillkom.

Utlandsbetalning med Nordea kostar ingenting och allt fungerade enkel. Det tog lite över 14 dagar att få dem efter betalning.

Personbil från 2000 gav mig grön plakett (siffran 4).
Min Knaus husbil som har första registrering i augusti 2006 gav mig en gul plakett (siffran3).

Plaketterna är rätt stora. 85 mm i diameter.

Nu min fråga, då jag hört bägge alternativen:

Jag sitter i förarstolen och tittar framåt!
Ska plaketten sitta nere till vänster eller nere på höger sida av framrutan?

För mig känns det naturligt att placera den längst ner till höger i framrutan där jag inbillar mig att den skymmer sikten minst...

En undrande Knausen
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Samma undran hade jag. Fick sedan se att på baksidan av klisterlapparna finns instruktion...

Mvh
LasseF
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Förlåt en okunnig men vad händer om man som utländsk bil saknar denna plakett? Är det bara i tyskland den behövs eller har andra länder andra plaketter?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Kör du in i en miljözon utan plakett lär det bli böter och bogsering ut ur zonen. Låter dyrt.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Lasse F.

En bild säger mycket!!!

Längst ner till höger ska den placeras (och jag sitter fortfarande vid ratten och tittar framåt).

Tack!

/Knausen
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Miljözoner med plakett

Enligt uppgift från ADAC är böterna 40 Euro om man kör in i en miljözon utan plakett.
Detta oavsett om bilen skulle varit godkänd för miljözonen eller ej.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Knausen,

När man sitter i förarstolan och se framåt ska den sitta i högra hörnet på framrutan.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Förlåt en okunnig men vad händer om man som utländsk bil saknar denna plakett? Är det bara i tyskland den behövs eller har andra länder andra plaketter?
Böter inom Tyska miljözoner, i Sverige vet jag inte vad som händer!

Utanför Sverige är det såvitt jag förstått bara Tyskland som har miljözoner och inte spec utbrett ännu. Miljözoner gäller främst utpekade storstäders centrala delar och de kan ju undvikas. Några av de som aviserat miljözoner har dessutom backat ur detta, åtm tills vidare).

Köpte fö denna Tyska "miljödekal" nu i apr -08, kostnad vid en TÜV station 10€ maskinskriven, om den skrivs ut för hand är kostnaden 6€ på plats. "Dekalen" går mycket snabbt och lätt att få ut, tar max 5-10 min!

I övrigt se även inlägg 28 ovan vad gäller Sverige, vi har ju också "Miljözoner", faktiskt införda tidigare än de i Tyskland (verkar dock inte göra några större avtryck)!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Det finns även miljözoner i Italien. Vi kunde läsa i en annan tråd om någon som råkat riktigt illa ut när de kört i en italiensk stad. Man kan nog utgå från att den tyska miljöplaketten inte gäller i Italien.

Återkommer när jag hittat tråden om italienska miljözoner.

Denna tråd var det: http://www.husbilsklubben.se/forums/t25983/, inlägg #5.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Tyvärr har jag inte baksidan kvar så jag kan visa den men jag googlade lite...

Die Feinstaubplakette wird an der Windschutzscheibe innen angebracht.
plakette_scheibe.jpg
Sie können Sie rechts oben oder rechts unten anbringen, da die Plakette dort die Sicht am wenigsten beeinträchtigt.

Rechts betyder höger och räknas som bilens högra sida..

Mvh
LasseF
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Tack för svaren. Jag drar slutsatsen att om jag inte kör i stora städers stadskärnor klarar jag mig utan plakett. Om jag ångrar mig så finns det att köpa på vägen!
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: Miljözoner med plakett

Hej,

Har försökt två gånger att kontakta kfz-zulassung@labo.verwalt-berlin.de med de uppgifter som ni rekomenderat. Tyvärr har jag inte fått någon som helst respons, inte svar på mailen trots att jag skickat från två olika mailadreser. Någon som har något ytterligare tips?

Hälsningar
Glädjen
 
Toppen