• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes service

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Även dessa svarade snabbt, tyvärr så var min bil för stor för att de skulle kunna ta den.
Då är det nog ingen Mercedes truck-transport verkstad.
Mercedes Personbilsverkstäder brukar inte ta emot transportbilar=husbilar, utan är utbildade på personbilarna.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Har visserligen en Fiat men första servicen enl. (Bossings bilservice) Forsbergs är det bara olja o oljefilter. Kanske annorlunda på Mercedes?
så sant..olja o filter,det är väl det viktigaste....sånt gör man själv....kör med mineralolja,ca 30 kr litern,filter 150 kr biltema...har haft kabe, cartago nu lmc ...har funkat i alla år....nu en lmc 2018...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Byter du olja själv på en MB så måste du slå in exakt vilken olja du fyllt i "datorn" annars accepteras inte oljebytet, bra att tänka på.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
så sant..olja o filter,det är väl det viktigaste....sånt gör man själv....kör med mineralolja,ca 30 kr litern,filter 150 kr biltema...har haft kabe, cartago nu lmc ...har funkat i alla år....nu en lmc 2018...
Du häller väl inte i en mineralolja för 30:- litern i en nästan ny husbil för typ 1.5 miljoner med garantier o.s.v.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Nu blev jag nyfiken, kan avgasreningen påverkas negativt ?
Vad det handlar om är att ha rätt specifikation på oljan.
Det finns ingen specifikation som säger "mineralolja" eller "syntetolja", dessa beteckningar är marknadsföring och inte tekniska termer.

När det gäller oljespecifikationer, så finns det äldre specar för äldre motorer som kräver höga SAPS halter i motoroljan för att minska slitaget i motorn.

Förbränningsrester av SAPS i motoroljan fögiftar katalysatorer/SCR och blockerar partikelfilter

Nyare motorer (med katalysator/DPF/SCR) är anpassade för att inte kräva dessa (SAPS) tillsatser för att förhindra slitage.
Så nya motorer med (med katalysator/DPF/SCR) kräver en anpassad motorolja, Low SAPS.

  • Häll inte i en High SAPS olja i en motor med katalysator/DPF/SCR.

  • Häll inte i en Low SAPS olja i en motor utan katalysator/DPF/SCR.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
chockerande priser är det!

Som tur är så har vi en oberoende liten verkstad här intill byn. Nästa vecka så blir det 6-års-service på min plåtis, en Citroën Jumper årsmodell 2018 med 6800 mil nu. Verkstadens offert var 7300 kr och en service på klimatanläggningen (tömning / påfyllning / täthetskontroll) ingår. Service enligt Citroëns spec och inklusive motorolja med PSA godkännande.

Vi känner till killen och vet att vi kan lita på honom.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Vad det handlar om är att ha rätt specifikation på oljan.
Det finns ingen specifikation som säger "mineralolja" eller "syntetolja", dessa beteckningar är marknadsföring och inte tekniska termer.

När det gäller oljespecifikationer, så finns det äldre specar för äldre motorer som kräver höga SAPS halter i motoroljan för att minska slitaget i motorn.

Förbränningsrester av SAPS i motoroljan fögiftar katalysatorer/SCR och blockerar partikelfilter

Nyare motorer (med katalysator/DPF/SCR) är anpassade för att inte kräva dessa (SAPS) tillsatser för att förhindra slitage.
Så nya motorer med (med katalysator/DPF/SCR) kräver en anpassad motorolja, Low SAPS.

  • Häll inte i en High SAPS olja i en motor med katalysator/DPF/SCR.

  • Häll inte i en Low SAPS olja i en motor utan katalysator/DPF/SCR.
Varje dag lär man sig något nytt, idag var det SAPS, om jag förstått dig rätt så i bilar före 1986 så körde man med saps men efter detta år så valde man bort saps. Tack för svaret.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
chockerande priser är det!

Som tur är så har vi en oberoende liten verkstad här intill byn. Nästa vecka så blir det 6-års-service på min plåtis, en Citroën Jumper årsmodell 2018 med 6800 mil nu. Verkstadens offert var 7300 kr och en service på klimatanläggningen (tömning / påfyllning / täthetskontroll) ingår. Service enligt Citroëns spec och inklusive motorolja med PSA godkännande.

Vi känner till killen och vet att vi kan lita på honom.
Att förstaservice är så dyr på Mercedes beror bla. på att man byter olja i automatlådan, detta inkluderar byte av oljetråg samt all skruvar som håller det och filter,vet inte om TS har den modell på bil, men med det jobbet blir det dyrt, gjorde motsvarande på min personbil enbart byte av olja tråg osv, kostade drygt 10000kr
Och nej det går inte att återanvända oljetråget som är gjort i något slags plast/komposit
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Att förstaservice är så dyr på Mercedes beror bla. på att man byter olja i automatlådan, detta inkluderar byte av oljetråg samt all skruvar som håller det och filter,vet inte om TS har den modell på bil, men med det jobbet blir det dyrt, gjorde motsvarande på min personbil enbart byte av olja tråg osv, kostade drygt 10000kr
Och nej det går inte att återanvända oljetråget som är gjort i något slags plast/komposit
Jag är fullt medveten om allt de skall göra.
Men fick ner kostnaden väldigt mycket med de tips jag fick här.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att förstaservice är så dyr på Mercedes beror bla. på att man byter olja i automatlådan, detta inkluderar byte av oljetråg samt all skruvar som håller det och filter,vet inte om TS har den modell på bil, men med det jobbet blir det dyrt, gjorde motsvarande på min personbil enbart byte av olja tråg osv, kostade drygt 10000kr
Och nej det går inte att återanvända oljetråget som är gjort i något slags plast/komposit
Hur kan man göra en konstruktion med ett engångs oljetråg..? Helt obegripligt! :wideeyed:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hur kan man göra en konstruktion med ett engångs oljetråg..? Helt obegripligt! :wideeyed:
Min BMW är lifetime på oljan i växellådan, men jag bytte ändå efter 10år, dessa är konstruerade så att det inte går att återanvända, Mercedes BMW med flera har denna typ.
FIAT 9 växlade tror jag inte har detta tråg, men där verkar det vara andra problem
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Min BMW är lifetime på oljan i växellådan, men jag bytte ändå efter 10år, dessa är konstruerade så att det inte går att återanvända, Mercedes BMW med flera har denna typ.
FIAT 9 växlade tror jag inte har detta tråg, men där verkar det vara andra problem
Att många har det gör det ju bara ännu värre! Negativt ekonomiskt, negativt för miljön. Fullständigt vansinne! :mad:
 
Senast ändrad:
Toppen