Majvor o Toomy
HBK Medlem
Jag undra om det fins något som man kan sätta i grillen.Har en FIAT DUKATO 02 MVH TOOMY
Senast ändrad:
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Låter konstigt att du får upp motortempen fortare för att du har en skiva för kylet för att när motorn är kall så cirkulerar ju glykolvattnet bara runt i motorn samt värmepaketer i kupen och det är ju först när vattnet uppnår 90* eller var termostaten har för öppningspunkt som det går ut i kylet i fronten .
Skivans uppgift är ju att det skall inte kylas ner så mycket utan det fortfarande är varmt när det sedan går in i motorn .
Man kan ju även montera en skiva med ett antal hål i på så sätt så blir det ju ändå luftflöde genom skivan då fläkten startar och mycket mindre risk för koking .
Är det sedan -10 -30 grader ute så blir ju motorn kall ändå dels pga fartvinden samt att dom inte har en "hasplåt"/plast som personbilar har för som på min bil så ser man inte motorn underifrån utan bara drivaxlarna fram och bakåt (audi quattro så klart ) .
Redigerat pga. att inläggen duggar så tätt så det blir som ett stort eko i tråden ...
Lasse.Problemet är när jag sätter max fläkt,så sjönker tempratumätaren,jag har en fläkt i bodelen oxå så är det i pilote mvh toomy
En modern motor som kokar titt som tätt är nog inget vidare, toppen kroknar lätt och då får man lätta på börsen femsiffrigt.
Nä hålla på med kylargardiner pappskivor o dylikt skall man nog undvika en annan sak vi har ju inga vargavintrar här i Sverige längre, det måste vara något som inte stämmer med bilen. Kan värmepaketet vara täppt, en annan orsak du kan ha luft i värmepaketet,
eller är tilluftsintaget täppt
Gurra
Nja Gurra nu ska du nog vara lite försiktig när du säger att de inte är några vargavintrar
längre i landet!! I Norrbotten kan nog kvicksilvret sjunka till -40....
/Gunnar
Kylaren uppgift är att låta luften pasera den så att vattnet kyls i den, vill du anulera en del av kylaren så är det bara att se till att luft inte kan pasera på en del av kylaren och då höjs temperaturen.rullgardin, masonitskiva eller någonting plant Använder du värmen i kabinen så kyls vattnet av värmefläkten som värmer kabinen allt fungerar bra så länge du kör på värme i kabinen, men stänger du av värmen i kabinen finns det risk att bilen kokar.
Din bil är ifrån 02 modern med termostatrar. Och termostatens uppgift är att låta motorn temperatur komma upp till normaltemperatur 75-85ºC innan termostaten öppnar och låter vattnet kylas i kylaren. Har du nu värmen på i kabinen då kyls ju vattnet inne i kabinen och termostaten öppnar inte eller senare för kylaren. Får du inte varmt i kabinen då är ju min slutsats att termostaten är öppen hela tiden eller har för låg temperatur.
Termostaterna på 50-60 talet hade en stor hysteres d.v.s skillnad ifrån tillslag och frånslag normalt en bimetallsspiral. Och kylare som var gjorda för att kyla bilen på sommaren med varm luft, men på vintern så är ju luften mycket kallare och därför så hade man rullgardin eller som min mormor på sin V4 ett kylar täcke. Dagens bilar har elektroniska termostater med liten hysteres så detta problem är borta. Om du mot all förmodan vill ha lägre kylning på din kylare så skulle jag nog rekomendera att du sänker farten på fläkten om den är elektrisk med en spänningsregulator för 12v dc motorstyrning Cebek eller josy-kit om dom finns kvar.
Hej Toomy silver tape är bra det vet DU MVH ClaesJag undrar om man kan sätta dit en gardin som man kan dra upp ner,om plats finns,jag tycker det låtter bra