• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mer kraft i motorn

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Ok Åke, men notera att jag skriver och nu citerar jag mig själv "det är naturligt om man utnyttjar den högre effekten".

/ Leif C
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Mer kraft i motorn

Jag har utnyttjat den högre effekten genom att kunna åka på högre växel i motlut t.ex. Och då har inte jag fått högre förbrukning men jag tror du menar att det inbjuder till flera omkörningar m.m. Och på så sätt ökar förbrukningen. Vi har alla olika körsätt.
//Åke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mer kraft i motorn

Om man trimmar en bil på ena eller andra sättet, och sedan använder sig av det, så kommer inte den extra kraften från ovan......., utan troligen från mera bränsle :D.

Men om bilen/kraften orkar bättre på femman i stället för att varva mera på fyran så kan nog förbrukningen gå på ett ut kanske. Akta ingreppskuggen på femmans växel bara.

M.v.h JANKRO..
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Mer kraft i motorn

Hej Jankro, tack för dina kunniga inlägg i tekniska frågor. Min bil är nedväxlad, drev och synkroniseringssats är bytt och 5:an är nedväxlad, motorvarvet ökat 200rpm/90km/tim. så för min del är det nog ingen fara, det måste vara mera risk att slita ner ingreppskuggen vid upprepade nedväxlingar som jag ser det. Betr. förbrukningen så har jag inte lagt ner något jobb på att jämföra förbrukningen före och efter montering av trimkolven utan det har varit mellan tummen och pekfingret men den verkar ligga på samma nivå. Vridmomentet har ökat och därmed möjligheten att ligga kvar på 5:an i motlut.
//Åke
 
Senast ändrad:

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Sv: Mer kraft i motorn

Hallå
du verkar ha koll på detta jag har skälv jobbat med dislar men mest på renovering av CAV och Sims pumpar och lite Delfi common rail
vad jag förstår kan du sälja en sådan kolv
men min fråga är tjänar jag något på att montera en laddluftkylare i samband med kolvbytet?

jag har en 1989 2,5TD Fiat

Mats
 
F

F.d. 26346

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Lyfter denna tråd lite. Är sugen på att göra denna modifikation.

Någon som kan tipsa om bra verkstad i närheten av Lysekil som kan sånt här?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mer kraft i motorn

Om det bara gäller kolven i pumpen så kan du göra det själv. Jättelätt & går fort. Om du har en Bosch-pump så kan du läsa från inlägg 4 i denna länk.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t87721/. Det blev en väldig skillnad på köregenskaper. Vad jag gjorde var att byta kolv & skruva upp bränslemängden vilket automatiskt gav högre turbotryck. Det enda som nu skall göras är en komplettering med intercooler.

Bennie
 
F

F.d. 26346

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Om det bara gäller kolven i pumpen så kan du göra det själv. Jättelätt & går fort. Om du har en Bosch-pump så kan du läsa från inlägg 4 i denna länk.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t87721/. Det blev en väldig skillnad på köregenskaper. Vad jag gjorde var att byta kolv & skruva upp bränslemängden vilket automatiskt gav högre turbotryck. Det enda som nu skall göras är en komplettering med intercooler.

Bennie

Ok,
Vart kan man köpa Bosch kolven då?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mer kraft i motorn

Du köper den på Autostable Motoroptimering / Chiptrim / Trimchip Med Garantier - AutoStable. Men i efterhand har jag hört att det går lika bra att vrida den kolv du har 180 grader. Detta under förutsättning att den kolv du har är excentrisk. Här på forumet har det skrivits att en medlem tillverkat kolvar som har varit betydligt billigare än den jag köpte.

Bennie
 
F

F.d. 26346

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Du köper den på Autostable Motoroptimering / Chiptrim / Trimchip Med Garantier - AutoStable. Men i efterhand har jag hört att det går lika bra att vrida den kolv du har 180 grader. Detta under förutsättning att den kolv du har är excentrisk. Här på forumet har det skrivits att en medlem tillverkat kolvar som har varit betydligt billigare än den jag köpte.

Bennie

Tack,
Men enligt tidigare inlägg i denna tråd så nämns det att det finns en Bosch kolv som är betydligt mkt billigare än DT piston?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mer kraft i motorn

Javisst, så är det. Detta har jag hittat i en tidigare tråd från 2012.

"Hos El & Diesel i Aneby HEM - Dieselmeken betalade jag följande: Boosterkolv 1 st. 502 Kr. Förbrukningsmtrl 50 kr. Arbete 695 Kr
Summa 1247 ink. moms."

Det har även talats om att om man har en excentrisk kolv vrida den & ta bort en plastbricka för att erhålla mer kraft.

Jag har Autostable's DT Piston DT Piston, motortrim till husbil med mekanisk bränslepump, motoroptimering till Fiat/Iveco 1,9TD, 2,5TD och 2,8i.d.TD & den fungerar utmärkt. Tyvärr kände jag inte till Dieselmeken eller att man kunde vrida befintlig kolv när jag gjorde modifieringen för då hade jag nog gjort något av dessa. Vrida kolven kostar ingenting & kolv hos Dieselmeken under halva priset jämfört med Autostables kolv.

Den här länken http://www.husbilsklubben.se/forums/t63746/ ger dig nog bra svar för att du skall kunna ta ett beslut.

Bennie
 
F

F.d. 25855

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Jag hoppas att alla är införstådda med att en omregistrering av husbilen måste till efter effekthöjningen annars blir det bakslag vid besiktningen. Dessutom blir det oftast också högre försäkring efter en sådan komplettering:twitcy:.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Tror inte att någon besiktning har möjlighet att kolla om man skruvat på lite mera bränsle så länge det inte ger utslag på avgasmätaren. Tror dessutom att man kan öka effekten med 10 % eller kanske 15% minns inte riktigt utan att de anmärker.
Däremot kan man säkert titta efter s.k. Effektboxar och anmärka på dessa.
Förstår egentligen inte varför man köper en sådan men placeboeffekten kanske räcker:D:D
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mer kraft i motorn

Hej Bror, i en del bilar som tillverkaren för enkelheten skull har tagit en bef. kraftig motor till och strypt ner effekten på, kan det bli lite mer än placeboeffekt :D.

EFFEKTUPPGIFTER (Mercedes Vito 109CDI)

.................Original.................Box Vtech....................

Effekt: ----- 95Hp -------------- 190Hp ------- +95Hp

Vridm: ---- 250Nm ------------- 400Nm ------- +150Nm



M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mer kraft i motorn

Jag hoppas att alla är införstådda med att en omregistrering av husbilen måste till efter effekthöjningen annars blir det bakslag vid besiktningen. Dessutom blir det oftast också högre försäkring efter en sådan komplettering:twitcy:.

Hur bär sig bilprovningen åt för att konstatera detta? Jag har besiktigat 3 ggr med denna kolv utan anmärkning. Sista gången (i torsdag's) hade jag även skruvat upp bränsletrycket vilket ger mer bränsle & högre turbotryck. Bilprovningen kontrollerar ju K-värdet som på min bil får vara max 2,5 var bara 0,3. Första gången jag besiktigade var K-värdet 1,2 & nu är det 0,3 så bilen är ju betydligt renare i utsläppen & går mycket bättre.:wink:

Bennie
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

När jag var inne på Besikta sist så öppnade de inte ens motorhuven, utan vi var under bilen och kollade!
Kanonbra besiktningsman som delade ut av sina erfarenheter om husbils chassien:) han avlastade bakaxeln så att jag kunde smörja Torisionsstavarna (stavning?) också!
Sen så tyckte han att vi skulle passa på att väga bilen också ...

Han såg ju på bilen att den bara hade rullat sommartid och endast lite över 1000mil så han tyckte väl att lite tips inför framtiden var viktigare än att kolla upp sådant som var mindre viktigt på vår bil!

Bra jobbat Besikta i Motala:yes:, smart kundvård!
 
F

F.d. 26346

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Hej,
Monterade Dieselmekens kolv idag. Herregud vilken skillnad.

Om någon på forumet gjort detta, gjorde jag rätt?
"Jacket" i kolven lät jag peka åt vänster, dvs mot gasreglaget. Jag lät brickan träs på kolven, ca 4mm tjock.

Ok?

Jag tycker det var en otrolig skillnad, blir nervös att jag gjort fel för det känns för bra för att vara sant :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mer kraft i motorn

Jag hoppas att alla är införstådda med att en omregistrering av husbilen måste till efter effekthöjningen annars blir det bakslag vid besiktningen. Dessutom blir det oftast också högre försäkring efter en sådan komplettering:twitcy:.
Det är klart att det du säger är rätt. Men vem skall upptäcka & rapportera detta, Bilprovningen har inte denna möjlighet,
 
Toppen