• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mer kraft i motorn

Conny o Åsa

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
3658
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Det var ett välkommet tips,jag har varit på el & diesel tidigare och
ökat mängden bränsle på pumpen,så boosterkolven bättrade på
prestandan ytterligare.

Tack för ett bra tips.

Mvh Conny
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Mer kraft i motorn

Kan det vara så att den dyrare kolven är belagd med "chrome"(krom) och därefter slipad och polerad för att bli hållbarare med mindre slitage och bevarad precision??
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

DT Piston har helt obehandlad yta, d.v.s ej slipad eller härdad.
Original Bosch är härdad så även boosterkolven, efter 12 500 mil är slitaget knappt märkbart. Jag har mätt upp det till 0,006 mm medan DT Piston efter 150 mil har ett slitagedjup av 0,23 mm.

Mvh.
Leif C
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Mer kraft i motorn

Det vore intressant med en kommentar från Victor Gårdh, Autostable som säljer DT Piston-kolven. Med tanke på priset borde ju den kolven ha andra värdefulla kvaliteter. Ytbeläggningen verkar inte vara härdad till skillnad mot Bosch kolv, vilka konsekvenser kan det få?
/Åke
PS. Skickat ett mail till Victor Gårdh, Autostable med länk till tråden.DS
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9311

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Hej!

Jag fick idag ett mail från en av medlemmarna på detta forum angående denna diskussion, det var första gången jag såg tråden, därav min tystnad.

Jag tror att de som varit i kontakt med mig och mina kollegor, många har också träffat oss, kan intyga att vi är vettiga att ha och göra med. Vi har som unga företagare varken råd eller tid med att försöka lura någon.

Vi har under året fått mer kunder än vi kunnat drömma om. För detta är vi mycket tacksamma. Största delen av dessa kunder har kommit från rekommendationer, där nöjd kund A har tipsat blivande kund B, som sedan också blivit nöjd.

För att förhöja den tryggheten hos våra kunder har vi lämnat 60 dagars nöjd kundgaranti och 15 dagars kredit, betalning mot faktura. (dvs full återbetalning om man inte är nöjd.) Vi har haft några få returer, vissa beroende på att ingen effekt uppnåtts, vissa pga förändrade familjeförhållanden och annat som är svårt att påverka.

Ang. prisbilden har vi utgått ifrån värde och årsmodell på fordonstypen och jämfört det med de effektuppgraderingar vi och våra konkurrenter gör på nya, elektroniskt styrda motorer i husbilar. Vad är värdet på den uppgradering vår kund får? är frågan vi ställt oss, och vi får väldigt få frågor på den nivå vi satt. Våra kunder har snarare sagt att uppgraderingen varit väl värd pengarna. I priset skall utrymme finnas för service (inte bara hos oss utan hos våra återförsäljare), öppet köp, kredit och sedan omsorg om kunden och att effekten blir den förväntade. Samt alla andra kostnader som ett företag har, trots liten skala.

På marknaden kommer det alltid att finnas olika lösningar för olika problem. Så har det varit och så kommer det alltid att vara. Sedan är det slutligen kunden som väljer vad hon tycker känns tryggast och bäst. Produkten vi säljer är en utprovad eftermarknadsprodukt för respektive motortyp, och vi som jobbar med dessa gör så gott vi kan för att ge våra kunder det bästa vi har.

Tack för ordet. Jag finns enklast på mail för direkta frågor. Trevlig helg!
V.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Då har vi fått ett svar på varför det är en stor prisskillnad på dessa produkter. Det har tydligen inget med funktion, kvallite att göra utan prisatt efter vad en KRC box eller annan elektonisk uppdatering kostar och framförallt hur dyr HB man äger.
Även ändrade familjeförhållanden påverkar om det skall vara orginal eller trim i motorn. Jaha då får vi tänka på det.


. Ett sätt att tjäna grova pengar på folks godtrohet.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

DT Piston har helt obehandlad yta, d.v.s ej slipad eller härdad.
Original Bosch är härdad så även boosterkolven, efter 12 500 mil är slitaget knappt märkbart. Jag har mätt upp det till 0,006 mm medan DT Piston efter 150 mil har ett slitagedjup av 0,23 mm.

Mvh.
Leif C

Men kära nån 0,23 mm på 150 mil:wideeyed:
Om något förslits så måste troligen material försvinna från ämnet eller?
Vart tar det vägen det måste vara rena katastrofen i en dieselpump om det åker omkring metallpartiklar där.

Är det så Leif C.?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mer kraft i motorn

Hejsan, det är nog ingen större fara med det bortnötta matrialet tror jag. Kolvarna nöts bara där avkänningspinnen går mot konan, ca. 8 m.m. slaglängd på deras långa kolv och kanske 2 m.m. bredd. Men 0,23 på 150 mil, hur mycket blir det då på 1500 mil eller mer ? Visserligen så får motorn mer och mer bränsle vartefter spåret nöts djupare, men det är nog inte tanken kanske. En originalkolv som gått 15.000 mil brukar som Leif C skriver bara vara lite blanknött där pinnen går mot konan.

M.v.h. JANKRO.
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Men kära nån 0,23 mm på 150 mil:wideeyed:
Om något förslits så måste troligen material försvinna från ämnet eller?
Vart tar det vägen det måste vara rena katastrofen i en dieselpump om det åker omkring metallpartiklar där.

Är det så Leif C.?


Det ser inte ut som att slitpartiklar kan lämna kolvens "cylinderhus" / Leif C
bosch_ve_lda.jpg
 
F

F.d. 27191

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Hej.
Nej slitagets eventuella små spån kommer aldrig i kontakt med dieselbränslet. Det som sker är att när kolven slits, så anrikar pumpen mer bränsle, om man inte nått max så kolven som går in i pumpen "bottnar".
Då får man byta den mot en längre, kalibrera om pumpen, dock inget jobb jag rekomenderar som GDS.

Det gick iväg ett antal kolvar från mig efter detta inlägget, tack för det,:bock: funderar på att marknadsanpassa priset till, låt säga 1995:-, det kostar dom billigaste boxarna till CR motorer.................... :mh2:

Nä, jag tror inte det, jag fortsätter och sälja dom för 695:- inkl moms + frakt.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Mer kraft i motorn

Trist när man inser att man överbetalat för en produkt (DT Piston) som, om man inte byter ut den i tid kommer att skapa dyra problem. Priset hade varit helt OK om materialet hade varit av högsta kvalitè men ofta lovar säljare mer än dom kan hålla.
/Åke
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Booster kolv ökar på momentet (växelådan då) mängdskruven ökar på effekten :yes: Booster kolven gör också ibland att man får rök i avgasröret pga att man ger mer bränsle och att turbon inte kan ge mer luft. Denna risk är mindre om man skruvar på mängdskruven då turbon ofta har marginal till mer luft till fulleffekt. Fixa ett effektivare laddluftkyl också originakylet räcket inte långt. Montera också ett turbo med VNT då får ni moment som heter duga men växellådan ger nog upp ännu fortare då. Slår mig just nu när jag skriver detta att flera har haft havererad växellåda har dessa bilar haft ökat moment tro? Mer moment åt folket :spinny:
Min bil är inte otrimmad men bara mängdskruven är justera så jag får ligga på högre effekt att köra istället men detta sparar växellådan.
 
Senast redigerad av en moderator:

fullmark

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Gotland
HBK-Nr
2294
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Nu har jag testat bilen 12 mil med kolven, blev positivt överraskad att för 720 kr och en kvarts tid kan göra så mycket. Är inte ofta man känner sig så nöjd av så liten insats och bilen blir så mycket vassare.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Mer kraft i motorn

Hej alla ni som installerat en Bosch boosterkolv:

Jag har förstått att ni fått en körvänligare bil, men hur verkar den påverka förbrukningen?

Ökar den?

Jag antar att OM man utnyttjar den "nya" kraften så drar den mer men hur beter sig bilen under vanlig semesterkörning.

Själv står jag i valet och kvalet därför är jag nyfiken.

Tacksam för svar /Roy
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Intressant frågeställning.
Jag har bara kört ca 60 mil med den "nya billiga" Bosterkolven monterad. Har inte mätt förbrukningen tidigare på denna HB men den jag hade innan med betydligt svagare motor (1,9 D) drog ungefär detsamma.
Det var i stort sett ren landsvägkörning (Öland ToR) och då låg min förbrukning på ca 1l/mil. Jag höll mellan 85-90 km/h( inte en sackning i uppförslut) och med en del omkörningar då jag var uppe i ca 100 km/h.
Detta med en Alkovbil 3,4 ton totalvikt. Den råstyrka som motorn fått med kolvbyte kan naturligtvis inbjuda till hårdkörning och det får man nog passa sig för.
Har idag 8/10 -12 besiktigat bilen, k-värde 1,5 rekommenderat 1,8.
Nu vet jag inte om bilen var varmkörd inför testen för jag lämnade den på SBP på morgonen och hämtade på EM.

Det jag har märkt är att drar jag på kraftigt för en axeleration så "ryker" den mer i det läget, för övrigt inget annan förändring än en otroligt varvlillig motor.

Men som sagt det gäller att använda dessa xtra krafter med förstånd för att inte överbelasta drivlinan.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27191

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Tack för er feedback, Att det fungerade det visste jag sedan tidigare, vad bränsleförbrukningen anbelangar så brukar den öka den första månaden för att sedan gå ner till normal förbrukning igen.
Detta på grund av att man gärna vill testa ut hur den drar etc etc. Kul att ni är nöjda med originalprodukten. / Göran
 

fullmark

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Gotland
HBK-Nr
2294
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Känns fantastiskt att bosch orginalprodukt har ett så attraktivt pris att man kan köpa för att prova. Har fått en ny bil tack vare kolven och rekomenderar den till alla som vill ha en smidigare bil i trafiken.
 

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Det här låter verkligen intressant.
Jag är dock spänd på att få höra om ev förslitning av kolv ock tryckare. Profilen på koven är ju verkligen aggressiv. Det äj ju knappast ett problem i den industrimotor kolven kommer ifrån. En sådan motor går ju mest med konstant varvtal.
Mer effekt kan ju bara åstakommas med mer bränsle att förbränna. Intressant att ev få höra om förbrukningen.
Lycka till
Sune
 
Toppen