• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Med husbil på Öland

Bo&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Nybro
HBK-Nr
10739
Medlemskap
2023
Hej, läste i dagen Barometer ett reportage om Ölands nye "destinationsutvecklare" Håkan Waxegård som nu arbetar för Ölands marknadsråd. Han säger bland annat enligt reportaget:
Husbilar...."De bör stå på campingarna och inte på de bästa platserna i hamnarna och betala nästan ingenting. Campingarna borde göra det attraktivt för husbilarna att komma dit".
Vad tycker du om detta uttalande från den som ska samordna turismen på Öland? Jag själv tycker uttalandet låter märkligt och inte speciellt husbilsvänligt. Jag är inte säker men enligt reportaget så har herr Waxegård kontor i Mörbylångas kommunalhus om du nu skulle vilja meddela dina kommentarer.
//Bosse
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Med husbil på Öland

Många hamnar på fastlandet har kunnat rusta upp tackvare husbilsturismen. Varför skulle inte hamnföreningarna på Öland få ta del av kakan. Det är väl ok om dom själva vägrar som i Ljugarn på Gotland. Men att en person i turistnäringen skall uttala sig på det viset - huvudlöst.
 
F

F.d. 27056

Guest
Sv: Med husbil på Öland

Låter väldigt märkligt....ställplatserna i hamnarna måste ju vara en jätte bra extra inkomst som har tillkommit dom senaste åren.
Dessutom så är ju campingarna full belagda ändå. Det skulle ju innebära att fler väljer bort öland som semester mål pga att man inte har någonstans att övernatta. Alla vill inte boka camping ett halvår i förväg.
Öland är ju kännt som ett väldigt husbils vänligt ställe.
 

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: Med husbil på Öland

Var på Öland för första gången i år och att kunna stå med husbilen i hamnarna är hur fint som helst och prisvärt.Min frus väninna bodde på Böda Sand och vi tänkte ta in där en natt för att umgås med dom.Men när dom fick höra att våran bil var längre en 7 meter skulle vi vara tvugna att hyra den största platsen dom hade för över 400:- natten.Jag sa att det är inget hotellrum vi vill hyra utan en plats att stå på mellan 22,00 - 09,00 och vi behöver ingen el eller kabel tv.Vi åkte därifrån och stog på Böda Hamn i stället.
Det är väl det här som är risken med om vi blir intvingade på campingar att behöva betala hutlösa priser för en service vi inte behöver.
 
F

F.d. 4366

Guest
Sv: Med husbil på Öland

Hej. Var på Öland i somras och ville åka in på
Böda Sands camping.

Vart då nekade av dom eftersom vi hade för stor
husbil,(7,5 m) enligt dem,de tog in bilar under 7 meter.

Vi stod då istället i hamnar under våran tid på Öland,
undrar hur Håkan har tänkt lösa detta då.

Mvh Micke T
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.780
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Med husbil på Öland

Lika för oss med HB 8m. Men Böda hamn var kanon att stå. Nära till ett rökeri med god rökt fisk av flera sorter och smaker. Bra restaurang fanns där också. Lite märkligt dock att duschkoden bara gällde till 11.00. Nästa gång man kunde få ny kod var tidigt på kvällen när de gick och samlade in betalningen för kommande natt. Det stod inte om man kunde ordna detta någon annan stans. Vattenpåfyllning och toa- och gråvatten kunde man tömma vid gaveln på en lada som vätte mot badet. Toaletterna var dock öppna. De servade ju även badare och puben mm som fanns där. Mycket trevligt ställe när vi var där i mitten på augusti. Vi hade tur med vädret också. Första natten stod vi vid restaurangen Lammet & Grisen väster om Löttorp som vi alltid brukar besöka när vi är på Öland. De grillar lamm och gris som man äter av så mycket man orkar med diverse tilltugg. Dricka kostar dock extra. Där är fritt att stå över natten med husbil eller husvagn när man är på besök. Deras toaletter är öppna dygnet runt.
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Med husbil på Öland

Det är sådana destinationsavvecklare som tillsammans med en hel del andra gör att vi mer och mer tillbringar vår tid med husbil i andra länder än Sverige. Så lycka till med turismen i det här landet. Vi har åkt husbil sedan mitten av -80 talet men det börjar likna jakt på oss, på det sättet var det bättre förr man kunde stå i stort sett var som helst utan att se skyltar som visar att man inte längre känner sig välkommen.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Med husbil på Öland

Hoppas att denne "entreprenör" lyckas förstöra Öland för oss:mad:.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Med husbil på Öland

Hej, läste i dagen Barometer ett reportage om Ölands nye "destinationsutvecklare" Håkan Waxegård som nu arbetar för Ölands marknadsråd. Han säger bland annat enligt reportaget:
Husbilar...."De bör stå på campingarna och inte på de bästa platserna i hamnarna och betala nästan ingenting. Campingarna borde göra det attraktivt för husbilarna att komma dit".
Vad tycker du om detta uttalande från den som ska samordna turismen på Öland? Jag själv tycker uttalandet låter märkligt och inte speciellt husbilsvänligt. Jag är inte säker men enligt reportaget så har herr Waxegård kontor i Mörbylångas kommunalhus om du nu skulle vilja meddela dina kommentarer.
//Bosse
Är detta den typ av ärende som styrelsen engagerar sig i eller finns det annan instans i HBK som kan hantera detta och liknande?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Med husbil på Öland

Undrar vilka som ska stå på dom bästa platserna i hamnarna? Det kanske ska asfalteras och sättas upp P-automater??
/Åke
 
T

Teddi

Guest
Sv: Med husbil på Öland

när vi var i böda hamn i juli fick vi besked att ställplatsen läggs ner till nästa säsong,,

i så fall en förödande utveckling som går stick i stäv emot annat,,

ja kan tänka mej en grym lobbyism inom campingnäringen,,

kolla ställplatslistan,,många platser är ju inte aktuella längre,,

vad ja kan förstå är ju att borgholms energi sköter platserna,,nåt annat har dom nog inte att säga till om,,

tjo flöjt,,
 

Bo&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Nybro
HBK-Nr
10739
Medlemskap
2023
Sv: Med husbil på Öland

Hoppsan, "så jag skulle inte vilja belasta dom med negativa kommunala turisttjänstemän". Är detta ett uttalande från styrelsen eller helt privat? Jag tycker att frågan bör lyftas till Ölands båda kommunalråd, jag hjälper gärna till så att fråga blir uppmärksammad men bäst vore det att HBK agerade.

//Bosse
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Med husbil på Öland

HBK styrelsen består av: Leif Edström, Calle Bonath, Birgittha Johansson, Jan Ek, Preben Keldebäk, Åke Andersson, Leif Malm, Olle Nilsson, Lovisa Ahlin och Ingemar Fornell.

Ordförande Leif Edström uttalar styrelsens officiella mening.

Styrelsens huvuduppgift är att driva forumet så att vi medlemmar kan kommunicera med varandra.

Kommungruppen skapar positiva kontakter i de kommuner som är intresserade. Därmed inte sagt att kommungruppen ska behöva stånga pannan blodigt i kommuner som inte är intresserade av husbilsturism. Det är på gång att lista dessa kommuner men formerna är inte klara ännu.

Det är medlemmarna som är kraften i HBK. Det naturliga och juridiskt riktiga är ju att var och en påverkar i sin egen kommun. Det är i den egna kommunen som inkomsterna från turismen gör nytta.

:)
 

Bo&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Nybro
HBK-Nr
10739
Medlemskap
2023
Sv: Med husbil på Öland

Hej, ursäkta att jag är lite tjatig. Jag fick ett svar från "HBK revisor" och jag uppfattade det som ett officiellt uttalande från HBK. Skit samma, i alla fall så skall jag författa ett brev till de båda kommunalråden på Öland och uppmärksamma deras nye turistsamordnares inställning till husbilar. Kan ju finnas en viss risk att de lokala blaskorna får en kopia.

//Bosse
 
Toppen