• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markis lossnade från taket.

Janne G

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Varberg
HBK-Nr
35920
Medlemskap
2025
Markisen på min Carthago - 17 lossnade från taket. Markisen 5m ca 40kg lossnade i sin helhet ,som tur var vi inomhus annars kunde jag inte skrivit detta.! Markisen är endast låst med 2st m6 skruvar. DETTA ÄR EN KATASTROF, och felkonstruktion anser jag som kan ge upphov till dödsoffer. Carthago kommer inte att agera enligt återförsäljare.
Verkstad anger att det är en felkontruktion detta får ej ske, tänk om detta sker under körning. Anger även andra märken. (Troligen tystas ovan historia ner)
Så gör en koll på era infästningar.
Var den inne eller ut vevad med vind med stormfäste?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.875
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag anser det självklart att ge markisen så mycket support som möjligt när den vevas ut. Står vi på klossar på högersidan, stöder hustrun markisen med en kvast, tills vi når att fälla ner stödbenen, brukar vara max en dryg meter ut. Sedan använder vi stödbenen tills den är helt ute. Samma när den ska vevas in. Tror helt enkelt att infästningar i husbilen och markisens mekanism tjänar på det. Sedan tar vi hellre in markisen en gång för mycket än en gång för litet vid kraftig blåst. Det är för oss ett ganska enkelt beslut!

Men den här historien vill jag höra mer om. Varför föll markisen? Var den helt infälld, eller i något annat läge? Var där någon annat som påverkade markisen? Var den helt infälld känns det väldigt märkligt att den plötsligt faller till marken. Sedan är det också intressant, som någon tagit upp, om den är fabriksmonterad eller eftermonterad och i så fall av vem? 40 kg markis slår ihjäl folk vid en direktträff från den höjden!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.875
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kan ju nämna att vi för några år sedan sett en utfälld markis ramla ner. Den var dock inte alls fäst vid marken och en kraftig byvind lyfte markisen och hela härligheten föll till marken. Antagligen lyftes den ur sin skena på något sätt. Husbilsparet var ute och cyklade och blev ganska förvånade när deras markis låg ihoparullad på marken. Jag och hustrun lyckades rulla in den.

Men jag har respekt för markiser!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.805
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ibland är det bra med bruksanvisningar... För de markiser jag har eller har haft anger bruksanvisningen tydligt att stödbenen skall sänkas ned så snart markisen kommit ut en bit ur kassetten.
Håller helt med. Min thule står det ut max 1 meter sen stödben. Även en klisterlapp där det står max 1 meter.

Sen står det väl alla fritt om dom vill bryta av armarna eller slita av wiren inne i armarna och inte få in markisen när dom vill åka iväg... och inte blir det någon ersättning från försäkringsbolaget (SOM TUR ÄR TÄNKER JAG)

Men det är jag det. Men jag tänker inte knäcka sönder saker med felaktigt handhavande.
 
F

F.d. 73249

Guest
jag känner till locktite, har använd det i alla möjliga bult förband
jag har mekat o byggt amatör byggda bilar o mc i ca 47 år
men en m6 i alu skulle jag alldrig lita på att det håller, inte ens med super stark locktite.
i mina ögon är det vansinne att tro att en m6 i alu skulle förbli låst bara med locktite ( finns oxå andra märken )
det enda säkra sätet är med en kontra mutter
 
Toppen