• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markis lossnade från taket.

Q-ul. Jan

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Partille
HBK-Nr
5174
Medlemskap
2024
Markisen på min Carthago - 17 lossnade från taket. Markisen 5m ca 40kg lossnade i sin helhet ,som tur var vi inomhus annars kunde jag inte skrivit detta.! Markisen är endast låst med 2st m6 skruvar. DETTA ÄR EN KATASTROF, och felkonstruktion anser jag som kan ge upphov till dödsoffer. Carthago kommer inte att agera enligt återförsäljare.
Verkstad anger att det är en felkontruktion detta får ej ske, tänk om detta sker under körning. Anger även andra märken. (Troligen tystas ovan historia ner)
Så gör en koll på era infästningar.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.588
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Vanligen är markisen monterad av återförsäljaren och inte av tillverkaren.
I detta fall kan det vara en tidigare ägare som utan rätt kunskap monterat den.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Markisen på min Carthago - 17 lossnade från taket. Markisen 5m ca 40kg lossnade i sin helhet ,som tur var vi inomhus annars kunde jag inte skrivit detta.! Markisen är endast låst med 2st m6 skruvar. DETTA ÄR EN KATASTROF, och felkonstruktion anser jag som kan ge upphov till dödsoffer. Carthago kommer inte att agera enligt återförsäljare.
Verkstad anger att det är en felkontruktion detta får ej ske, tänk om detta sker under körning. Anger även andra märken. (Troligen tystas ovan historia ner)
Så gör en koll på era infästningar.
Kan du beskriva närmare vilka skruvar som lossat, själva skenan är bultad i bilen, gärna en bild.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Vår markis (4,5m) sitter med 3 fästen. Fram ock bak med 2st m6 vardera och ett fäste mitt på med en st m6. Brukar kontrollera skruvarna inför varje säsong och ev efterdra om det behövs. Tätmassan mot karossen sjunker ju ihop lite med tiden.
Allt i en husbil skakar loss om det inte är limmat.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.261
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
man vevar ut markisen en liten bit fäller ut benen så dom stötter up markisen resten av vägen ut.
man får flytta med benen ett par gångar
trode alla viste detta
Det kanske har betydelse i vad markisen är fäst i (styrka på väggen och hur den är fäst) och jag har aldrig gjort på annat sätt än att man vevar ut hela markisen innan man fäller ut benen som ska stötta upp.

Jag visste inte detta, men kommer att fortsätta som förut i alla fall.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det kanske har betydelse i vad markisen är fäst i (styrka på väggen och hur den är fäst) och jag har aldrig gjort på annat sätt än att man vevar ut hela markisen innan man fäller ut benen som ska stötta upp.

Jag visste inte detta, men kommer att fortsätta som förut i alla fall.
Du är nog en av dom få som rullar ut hela utan stödben,detta belastar markisen för mycket, spelar ingen roll hur bra skenan sitter fast, det är mekanismen i markisen som tar stryk.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Beror nog även på markisens höjd, min är takmonterad på nästan 3,5m höjd, kör jag ut den bara "en liten bit" så är det omöjligt att nå benen, drygt halvvägs utkörd når jag benen på min markis och jag är 180cm lång.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
När man ser hur folk fäller ut markiserna blir man inte förvånad att dom ramlar av, man vevar ut hela markisen innan man fäller ut benen som ska stötta upp och ta den vikten som blir med en utfälld markis. Det frestar hårt på skruvarna som ska hålla markisen mot bilen.

Vilka skruvar tänker du på, är det de som låser markisen i skenan?, eller...
 
Toppen