• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Malus försvinner

roker

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej. Ja och det precis när vår bil fyllt tre år, man kan ju inte ha tur alla gånger.
 

Holen

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
Härligt att det fanns dom som tog tag i det här, perfekt för oss som åker åretrunt och när det är dags att byta husbil. :)
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Nej det blir det inte
Jo. Tre år efter bilens första inregistreringsdatum försvinner malusskatten och därmed även det som kallas fyra dagars karens. Dvs bilen måste därefter vara avställd minst femton dagar för att få pengar tillbaka.

Det är alltså inga problem att ställa av bilen och ställa på den igen t o m dagen efter. Då hinner kanske Transportstyrelsen betala tillbaka skatten men de kommer att kräva in den igen om inte avställningen är minst 15 dagar.
 

Holen

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
Jag får inte ihop hur man använder husbilen om en genomsnittlig malusskatt på drygt 33 000:- kan bli billigare än en på drygt 8000:-
’som det nu blir skapas bättre förutsättningar för alla. Använda husbilen hela tiden och lägga maluspengarna på att resa mer som exempel eller spara till ett bilbyte utan att behöva krångla med malusskatt
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag kommer helt klart betala mindre, från 17300kr till 4900kr per år, jag ställer aldrig av bilen kortare tid än 15 dagar,så det spelar ingen roll.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Jo. Tre år efter bilens första inregistreringsdatum försvinner malusskatten och därmed även det som kallas fyra dagars karens. Dvs bilen måste därefter vara avställd minst femton dagar för att få pengar tillbaka.

Det är alltså inga problem att ställa av bilen och ställa på den igen t o m dagen efter. Då hinner kanske Transportstyrelsen betala tillbaka skatten men de kommer att kräva in den igen om inte avställningen är minst 15 dagar.
var hittar du den informationen?
jag upplever att jag fortfarande kan ställa av på 4 dagar.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
var hittar du den informationen?
jag upplever att jag fortfarande kan ställa av på 4 dagar.
Där står bl a "En malusbeskattad husbil med fordonskatt på 4 800 kronor eller mer har 4 dygns avställningsperiod. Malusbeskattning upphör tre år efter att husbilen togs i trafik första gången."
Och en icke malusbeskattad bil har 15 dygns avställningsperiod.
Jag har själv ställt av för att jag planerade avställning mer än 15 dygn. Men ställde på igen innan dess. Skatten hann betalas tillbaka men efter påställning krävdes skatt för alla dagarna.
Vad menar du när du skriver: "jag upplever att jag fortfarande kan ställa av på 4 dagar."?
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Där står bl a "En malusbeskattad husbil med fordonskatt på 4 800 kronor eller mer har 4 dygns avställningsperiod. Malusbeskattning upphör tre år efter att husbilen togs i trafik första gången."
Och en icke malusbeskattad bil har 15 dygns avställningsperiod.
Jag har själv ställt av för att jag planerade avställning mer än 15 dygn. Men ställde på igen innan dess. Skatten hann betalas tillbaka men efter påställning krävdes skatt för alla dagarna.
Vad menar du när du skriver: "jag upplever att jag fortfarande kan ställa av på 4 dagar."?
jag menar att jag ställde av och på försommaren med bara 4 dagars mellanrum och det fungerade
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Har du exakt koll på det du fick tillbaka resp vad du krävdes på vid nästa påställning? Som du ser är reglerna 15 dygn för en icke malusbil.
Efter att jag har använt bilen går jag in och kollar hur mycket skatten är för dessa dagar och betalar in dem. för att slippa att betala in stora belopp och sedan få tillbaka pengar
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Efter att jag har använt bilen går jag in och kollar hur mycket skatten är för dessa dagar och betalar in dem. för att slippa att betala in stora belopp och sedan få tillbaka pengar
Det var inte svar på frågan. Självklart måste man betala in det som Transportstyrelsen kräver. Annars har man ju obetald skatt och får Användningsförbud. Alltså kunde beloppet som Transportstyrelsen krävde vara inkl alla dagarna.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Vi har en HB årsmodell 2020, malus är borta och när vi ska ut och åka ställer jag på HB med appen, när vi kommer hem ställer jag av den ex efter en lång helg eller Fredag till Söndag.
Efter 2-3 dagar går jag in på Transportstyrelsen och kollar hur mycket skatt som ska betalas, det är ofta små summor, där står summa förfallodatum och bankgiro samt OCR nr.
Det betalar vi och slänger fakturorna som kommer på posten.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Vi har en HB årsmodell 2020, malus är borta och när vi ska ut och åka ställer jag på HB med appen, när vi kommer hem ställer jag av den ex efter en lång helg eller Fredag till Söndag.
Efter 2-3 dagar går jag in på Transportstyrelsen och kollar hur mycket skatt som ska betalas, det är ofta små summor, där står summa förfallodatum och bankgiro samt OCR nr.
Det betalar vi och slänger fakturorna som kommer på posten.
Javisst, det är helt rätt att göra så. Precis som Peter14Nilsson och jag gör. Dvs för att slippa betala den stora fakturan som sträcker sig ända till den normala periodens slut. Men det du beskriver har ju inget att göra med hur länge bilen har varit AVställd. Du beskriver bara hur länge den har varit PÅställd. Kravet från Transportstyrelsen är att bilen ska vara AVställd minst 15 dygn för att man ska slippa betala skatt för den AVställda perioden.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Här framkommer det tydligt vad som gäller.
En bil som haft malusskatt är inte malsusbeskattad efter tre år = 4 dagars regeln upphör efter tre år.

1726641416857.png
 
Toppen