• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Märket Pilote husbil

Ceclon

HBK Medlem
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
41610
Medlemskap
2025
Hej! Jag och min man håller på och söker efter husbil. Men det är en djungel där ute. Har fått en del tips på märken. Kan nån säga nånting om husbilen Pilote. Är den bra ?
Tacksam för svar

Maija & Veikko

HBK Medlem
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2025
Fantastiskt bra kvalitet inte minst på inredningen. Pilote är ett av de största märkena bl,a i Sverige. Rekommenderas.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är ju jättesvårt att säga om den är bra, den kan ju vara utmärkt för någon och värdelös för någon annan men bortsett från det så tror jag inte att det finns några direkt "dåliga" husbilar idag. Vi har tittat på de flesta märken av husbilar. Intrycket vi fick av Pilote är att de har en trevlig och ljus inredning men den kändes lite skramlig. Nu vet jag inte om det är en ny eller begagnad bil ni tittar på men hur som helst så är det ju ert eget intryck av bilen som gäller. Den kommer säkerligen att hålla lika tätt som alla andra moderna bilar men sedan så kommer ju ert användningsbehov att avgöra. Det största är väl vilket värmesystem som finns i den, luft eller vattenburet, isolerade vattentankar om ni tänker på att använda den under lite kallare årstid.

Edit: Sänglösningar är ju inte lönt att ta upp för det är ju något som ni säkert tänkt över.

Senast ändrad:

siwleif

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
6946
Medlemskap
2025
Nej dålig kvalite!!
Det var en integrerad 07 duschen var monterad utan tätning i skruvarna med fuktskador som följd sidoväggarna ovanför båda framjulen ej tätat i underkant fuktskador som följd allt detta var fusk från Pilot kostade mycket att åtgärda så Pilot nej tack !

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej! Jag och min man håller på och söker efter husbil. Men det är en djungel där ute. Har fått en del tips på märken. Kan nån säga nånting om husbilen Pilote. Är den bra ?
Tacksam för svar
Hej, just Pilot har nog skiftat under åren så det är bra att veta vilken prisklass eller i alla fall ungefärlig årgång som ni har tänkt er.
De rätt gamla Piloterna hade nog rätt stora besvär med tätheten och då inte bara för att de nu hör till just äldre.
Utvecklingen går ju framåt och en bra idé finns efter några år på andra märken o.s.v.
Kylskåp, spisar och värme kommer ju från bara några tillverkare till alla husbilsfabrikat.
Även bilen är ju samma i alla husbilsfabrikat, för det mesta Fiat, men också men mer sällan Mercedes, Citroën, Renault, Peugeot och Ford och ev. någon udda också.
Men helt klart är nog att inredning fortfarande har en rätt skiftande hållbarhet på olika fabrikat innan den börjar falla sönder.

M.v.h. JANKRO.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det var en integrerad 07 duschen var monterad utan tätning i skruvarna med fuktskador som följd sidoväggarna ovanför båda framjulen ej tätat i underkant fuktskador som följd allt detta var fusk från Pilot kostade mycket att åtgärda så Pilot nej tack !
Jo det kan jag förstå gör en lite irriterad. Sedan så får man väl tänka på att det är en 18 år gammal bil och då hade väl Pilote inte träfri kaross heller, det har de väl nu? jag vet faktiskt inte.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så med underlaget av en enda bil från -07 dömer du helt ut ett rätt stort och välkänt märke?

Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Så med underlaget av en enda bil från -07 dömer du ut ett helt rätt stort och välkänt märke?
Du vet väl att en dålig erfarenhet sitter hårt i minnet, de goda erfarenheterna glömmer man betydligt lättare och du kan aldrig göra om ett första intryck ;)

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Tacksam för svar
Alla är nog positiva till det märke de har nu. Börja med att kolla vilken förarmiljö ni vill ha. Det är väldigt stor skillnad på körbarhet och hantering t.ex. Fiat och Mercedes. Årsmodell kan vara nog så viktig. Ni har ju inte långt vare sig till Tumbo eller Caravanhallen. Be att få provköra någon version. Jag rekommenderar er att hyra en bil t.ex. en "long weekend" som verkar ha den basutrustningen ni tror på. Det är viktigt också att bestämma ifall det ska vara en åretrunt bil eller bara för sommarmånaderna. Likaså ifall ni ska "fricampa" mycket eller lita er på elstolpar där ni stannar. Det förstnämnda ställer lite mer krav på batterikapacitet i bodelen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du vet väl att en dålig erfarenhet sitter hårt i minnet, de goda erfarenheterna glömmer man betydligt lättare och du kan aldrig göra om ett första intryck ;)
Jag tycker nog att man kan skriva att jag har haft dåliga erfarenheter av en gammal Pilote -07 som jag köpte begagnad?, men att därifrån dra slutsatsen och ge utlåtande som "Nej dålig kvalite!!" på ett forum är inte ok!

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag tycker nog att man kan skriva att jag har haft dåliga erfarenheter av en gammal Pilote -07 som jag köpte begagnad, men att därifrån dra slutsatsen och ge utlåtande som "Nej dålig kvalite!!" på ett forum är inte ok!
Vi har ju alla olika referenspunkter. Vissa är långsinta, det brukar avta med åldern, när man kommer på att livet tar slut innan alla ens problem är avslutade ;)

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Tacksam för svar
Hej
Pilote har haft bekymmer med golv som mjuknar under 2020 och framåt. Pratade med en Pilotehandlare om detta. De har haft inne många för åtgärd. Stor operation som kostar mycket pengar. Fabriken har ställt upp med garanti. Men har nu dragit öronen åt sig, eftersom det har kostat dem många miljoner. Så numera tar de bara sådana fall som faller inom garantin.
Där är säkert någon Piloteägare här på forumet som har erfarenhet av detta.
Annars har de flesta Pilote jättesnygg inredning. Jag skulle personligen satsat på deras lite dyrare modeller med dubbelgolv, om jag skulle köpt en Pilote.
Så som sagt, kolla golvet noga

Mvh Per

Hdkrister

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
34235
Medlemskap
2025
Vi har en G781 Expression. Årsmodell 23. Är jättenöjda. Vi bor på heltid i den sen 2 år. Däremot så har Fiat lite problem. Deras Ducato är max 3.5 ton. Inte 4.5 eller 5.5 ton. Har utrustats med gastank, tankar gas på mackar utomlands. Har hört om golvet men har inga problem med det i vår bil. Bara positiva tankar om bilen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi har en G781 Expression. Årsmodell 23. Är jättenöjda. Vi bor på heltid i den sen 2 år. Däremot så har Fiat lite problem. Deras Ducato är max 3.5 ton. Inte 4.5 eller 5.5 ton. Har utrustats med gastank, tankar gas på mackar utomlands. Har hört om golvet men har inga problem med det i vår bil. Bara positiva tankar om bilen.
Hur menar du med att Fiat har problem, med att Ducato bara är 3,5ton?

Toppen