• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lukt från avloppet

proflies

FD HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
14070
Medlemskap
2023
Jag har fått lukt ifrån avloppet, är det någon som har något tips om man kan hälla i något medel eller likande
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Lukt från avloppet

Var noga med att ha vattenlåsen fyllda med vatten. Saknas vattenlås så montera dit sådana eller ha vaskpropparna isatta.

Det hjälper dåligt med att hälla kemikalier i tanken, bättre att tömma så ofta möjlighet finns.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Lukt från avloppet

Vi sätter alltid i plopparna i handfat och diskho då vi kör blir det undertryck suger det upp lukten från gråvattentanken om det var den du menade med avlopp
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Lukt från avloppet

Håller med om att tömma ofta,i kökshon har vi också propparna i under färd.Vi brukar ta av duschhandtaget och köra med lite tryck så att det rensar i dusch och tvättställs avloppsrören/Staffan
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Lukt från avloppet

Vi har haft samma problem och det visade sig att överlöbsröret i gråvattentanken var igenkorkad(detta fungerer ju också som avluftning till tanken) - satte en vattenslang på och tryck på vattnet och fick bort proppen.
Kanske samma problem?
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Lukt från avloppet

Det finns biologiska produkter med microorganismer framtagna för att i första hand bryta ner fett (orsakar påbyggnad=sämre avrinning), äggviteämnen & proteiner (orsakar dålig lukt), dessa produkter är främst framtagna för avlopp i butiker, restauranger och liknande men funkar kanon i husbilens avloppssystem & gråvattentank. Jag använder detta regelbundet under den varmare årstiden och har aldrig problem med lukt från avloppen, eller när vi tömmer samt att funktionen hos nivågivarna bibehålles.
Produkten är inte miljöfarlig och bryts ner helt när näringsämnena tar slut.

//Tommy
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Lukt från avloppet

Jag brukar blanda 50% ogräsättika, tre fyra liter. Delar upp det lika i de olika avloppen. Använder gråvattentanken på vanligt sätt och tömmer när den är full, på avsedd plats. För mig brukar det räcka en gång per säsong. Eftersom Ritva är handikappad duschar hon alltid i bilen, så det blir ganska stor omsättning på vattnet.
:yes:
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.246
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Lukt från avloppet

Ogräsättika är bra.
Citronsyra, som finns i kryddhyllan i vanliga butiker, löser avlagringar från kalk, dvs tvål, tandkräm mm. När vi har använt detta och kört runt et tag kommer det ut diverse gegga när vi tömmer.

Birgitta
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Lukt från avloppet

Oavsett om man använder citron eller ättika, så handlar det om syra.
Syra kan ha en bakteriehämmande effekt, men fungerar inte för att lösa feta beläggningar, och det finns i tanken från hud, tvål, matrester. Syror är däremot aggresiva mot de metaller som finns i tanken för nivåmätarna, men kan även vara elaka mot packningar m.m.

Det finns speciella medel för gråvattentankrengöring som tex från Duoex, och de fungerar bra utan att skada.
De produkter jag nämnde i mitt förra inlägg, kan vara lite knepigare att få tag i, men skicka ett meddelande så kan jag tipsa.

// Tommy
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Lukt från avloppet

Problemet är att avluftningen från avloppstanken sitter på på fel ställe , den ska sitta på taket . Men av någon anledning förstår inte europeiska husbilstillverkare det . Sevallbo
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Lukt från avloppet

Jag använde utblandat klorin. Funkade skitbra. Luktade apa i bilen ibland, speciellt efter tömning av gråvattentank. Det blev undertryck, varvid vattenlåsen tömdes. Då lärde man sig att fylla på dito, men vid körning kunde de tydligen tömmas ibland.
Så tömning, ursköljning med vatten och sedan påfyllning av klorinlösning, som får skvimpa omkring ett tag, tog bort odören i vår bil.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Lukt från avloppet

Potatisvatten och pastavatten undviker jag att hälla ut i vasken eftersom det innehåller mycket näring som bakterierna gillar. Om jag ändå häller det i vasken så luktar det dagen efter. Fett i stekpannan torkar jag bort med hushållspapper, det vill jag inte spola ner i gråvattentanken.
Men ändå luktar det ibland.
 
Toppen