Hej på er!
Har idag en 230 V Dometic AC på taket och är måttligt (knappt ens det) nöjd. Visst att det är en äldre modell (2006) men den är allt annat än tyst och vi använder den extremt sällan och aldrig när vi sover. Hade gärna haft en lösning som fungerar vid fricamping och i dagsläget för vår del så innebär det sannolikt ett byte till en Maxxfan. Endera byta ut en befintlig taklucka till en Maxxfan eller byta ut AC:n. Drar mig dock lite för det senare alternativet då jag inbillar mig att det kan dra ner värdet på bilen som vi ändå troligen skall sälja inom ett år eller två. Å andra sidan kan jag bara förvara AC:n och skicka med den vid en försäljning...
Nåväl, det var kanske ett sidospår ändå. Har läst många trådar om fläktar och AC senaste åren. Har även börjat intressera mig för möjligheten att driva en AC med solpaneler och batteri under de varmaste månaderna. Definitivt möjligt men kräver rätt tekniska förutsättningar och inget som man snyter ur sig hur som helst. Sen att det är mer "villhöver" än behöver är en annan sak. Den tekniska lösningen är det som är kul.
Det som förvånar mig lite i dessa trådar kring AC på husbilar, är hur få som diskuterar alternativet att montera en luftvärmepump i stället. Kanske inte det vackraste att ha en LVP-utedel på husbilens akter, men det är inte direkt så att de flesta husbilar vinner några skönhetstävlingar ändå.
Fördelar:
+ Tyst i drift
+ Stor kyleffekt
+ Vikten närmare backen
+ Går att köra som värmare också såklart vid behov
+ Väldigt mycket bättre SEER/SCOP än de takmonterade varianterna
+ Sparar takutrymme som kan användas för solpaner/annat
+ Har du en rejäl batterikapacitet och rejält med solpaneler så kan du driva den vid fricamping
Nackdelar:
- Numera svårt att köpa som privatperson utan att behöva betala någon annan för installationen
- Bästa placeringen av utedelen är bak i aktern på husbilen och det flyttar vikten bakom bakaxeln
- Kan vara svårt att placera innedelen på ett bra sätt
- Utedelen (och innedelen) är ursprungligen inte gjorda för montage i denna typen av rörlig miljö
Har sett ett exempel på Blocket ifjol på en Hymer (tror jag) som hade en luftvärmepump monterad, annars är det väldigt sparsmakat med information kring detta i våra svenska forum och grupper.
Börjat dyka upp en del om det på andra sidan pölen då fler och fler ser fördelarna. Söker man på "mini split+rv (eller camper)" så finner man en del olika lösningar. Till och med vanlife-rörelsen har börjat leverera diverse lösningar.
Har egentligen ingen fråga kring detta, mer än att det vore intressant att höra era tankar kring en luftvärmepump på en husbil? Främst den tekniska aspekten.
Fridens! /spånhyvel
Har idag en 230 V Dometic AC på taket och är måttligt (knappt ens det) nöjd. Visst att det är en äldre modell (2006) men den är allt annat än tyst och vi använder den extremt sällan och aldrig när vi sover. Hade gärna haft en lösning som fungerar vid fricamping och i dagsläget för vår del så innebär det sannolikt ett byte till en Maxxfan. Endera byta ut en befintlig taklucka till en Maxxfan eller byta ut AC:n. Drar mig dock lite för det senare alternativet då jag inbillar mig att det kan dra ner värdet på bilen som vi ändå troligen skall sälja inom ett år eller två. Å andra sidan kan jag bara förvara AC:n och skicka med den vid en försäljning...

Nåväl, det var kanske ett sidospår ändå. Har läst många trådar om fläktar och AC senaste åren. Har även börjat intressera mig för möjligheten att driva en AC med solpaneler och batteri under de varmaste månaderna. Definitivt möjligt men kräver rätt tekniska förutsättningar och inget som man snyter ur sig hur som helst. Sen att det är mer "villhöver" än behöver är en annan sak. Den tekniska lösningen är det som är kul.
Det som förvånar mig lite i dessa trådar kring AC på husbilar, är hur få som diskuterar alternativet att montera en luftvärmepump i stället. Kanske inte det vackraste att ha en LVP-utedel på husbilens akter, men det är inte direkt så att de flesta husbilar vinner några skönhetstävlingar ändå.
Fördelar:
+ Tyst i drift
+ Stor kyleffekt
+ Vikten närmare backen
+ Går att köra som värmare också såklart vid behov
+ Väldigt mycket bättre SEER/SCOP än de takmonterade varianterna
+ Sparar takutrymme som kan användas för solpaner/annat
+ Har du en rejäl batterikapacitet och rejält med solpaneler så kan du driva den vid fricamping
Nackdelar:
- Numera svårt att köpa som privatperson utan att behöva betala någon annan för installationen
- Bästa placeringen av utedelen är bak i aktern på husbilen och det flyttar vikten bakom bakaxeln
- Kan vara svårt att placera innedelen på ett bra sätt
- Utedelen (och innedelen) är ursprungligen inte gjorda för montage i denna typen av rörlig miljö
Har sett ett exempel på Blocket ifjol på en Hymer (tror jag) som hade en luftvärmepump monterad, annars är det väldigt sparsmakat med information kring detta i våra svenska forum och grupper.
Börjat dyka upp en del om det på andra sidan pölen då fler och fler ser fördelarna. Söker man på "mini split+rv (eller camper)" så finner man en del olika lösningar. Till och med vanlife-rörelsen har börjat leverera diverse lösningar.
Har egentligen ingen fråga kring detta, mer än att det vore intressant att höra era tankar kring en luftvärmepump på en husbil? Främst den tekniska aspekten.
Fridens! /spånhyvel
Senast ändrad: