Hejsan bkv22 skall se om jag kan bringa lite info för det är inte helt "skrivit i sten" hur det skall vara.
Först att den suckar lite när man stampar på snabbt. Det är möjligt att det inte har att göra med munstyckena alls. Det skulle kunna vara accpumpen som är snålställd (för det brukar den vara) eller att membranet har stelnat eller inte rör sig som det ska. Det går att ändra slaglängden på armen till accpumpen. Jag har för mig att det är rätt givet hur man skall göra om man tittar på konstruktionen.
Funkar de mekaniska omställningarna i fördelaren helt ok. för om du ställt om den så antar jag att du har ökat på förtändningen rätt mycket vid tomgång och då kan det hålla mot lite innan motorn får upp varvet.
Munstyckena påverkar ju också accelerationen lite men det är jättesvårt att skriva om varv eller delar av varv för det beror på många faktorer, inte minst om mellanregistermunstycket är bytt eller uppborrat vid bytet av grenrör. Om det är större än original så finns det inget med antal varv som stämmer längre på blandarskruven för kanalerna hänger samman.
I vilket fall som helst så brukar det inte röra sig om antal varv utan om delar av varv.
Det bästa i blindo är nog då att justera efter ovan originalinstruktioner. Optimera tomgången med båda skruvarna och sedan kväva den 50rpm med blandarskruven för att få vettig CO.halt.
Eller be att få skruva lite under tiden bes. mäter CO halten

.
Sen är det det här med förbrukningen... Jag brukar säga att kraften kommer ju inte från ovan utan från bränslet och går en gammal 2L bensinmotor (som drog runt litern i PEUGEOT's personbilar med större och bättre förgasare) skapligt när den släpar på minst dubbla vikten och kanske tredubbla luftmotståndet så.........
Bästa sättet att ha full koll på läget (men inte billigast) är att köpa en bredbandslambda för montering i avgasröret med tillhörande mätare och ställa in bilen efter den. Den ger ju ett värde på bränsle/luftblandningen i avgaserna och man vet exakt hur snålt eller fett bilen går i alla farter och belastningar.
Utan att gå in för mycket på funktionen så är det optimala värdet på mätaren 14,7, som är ett värde på luftmängden (Lamdavärde 1). Om värdet är ex. 12,5 så är det mindre luft till mängden bensin och bilen går lite fett.
Om värdet är ex. 15,8 så är det mera luft till mängden bensin och bilen går snålt.
Värdet skall vara lite fett ställt särskilt vid fartökning och ansträngning m.m.
Om man testar på en originalutrustad bensin Ducato så går den så snålt så det finns ingen fundering på varför de är slöa men med skaplig förbrukning.
Lite överkurs kanske

men det är enda sättet att veta fullt ut, och används när man som amatör trimmar in bränsleinsprutning från eftermarknaden på en gammal bil...... eller nyare, och funkar även bra vid munstycksbyte eller borrning på förgasarmotorer.
Jag skulle nog som enklast föreslå att du håller koll på lilla blandarskruven så du vet läget på den, (kanske till nästa bes.) och ev. öppnar den kanske en kvarts varv i taget för att upptäcka någon skillnad.
Kolla även över accpumpen för tvekan som finns och kanske även tändläget. Även de justeringarna utan att tappa bort utgångsläget för enkelhetens skull.
Hör gärna av dig igen.
M.v.h. JANKRO.
Ps. blandarskruvens läge och CO halten på tomgång gör inte så mycket för gången på högre varv då tar ju de fasta munstyckena över bensintillförseln och ytterst lite beror då på blandarskruvens CO värde på tomgång.
Men bilar med trottelförgasare som man kunde flytta nivån på trottelnålen i ändrade blandningen i hela registret.