• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Luftskruv

D

Danne54

Guest
Nån som vet hur många varv luftskruven ska vara.2.0 1990
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Såja! En längre tur är nu gjord och förbrukningen har sjunkit till moderata 1.35l/mil med nya filtret! :D
På rätt väg - definitivt.

Funderade på detta med 5:an och <80km/h....var det inte så att man bytte oljesticka för att höja oljenivån i lådan och i och med detta så fick 5:an tillräcklig smörjning ändå? Jag har ett distinkt lagerljud i lådan på tomgång som försvinner när jag trampar in kopplingen. En finare olja skulle säkert få bort en del oljud men som jag har förstått så är det egentligen ingen fara ändå.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Det smörjer säkert bättre med högre oljenivå. Vilket jag har i min, men jag kör ändå inte under 70 kmh på 5an med min bil. Bättre att vara försiktig.
Växellådor är inte billiga, och svåra att få tag på. Går att köpa delar men då ska man klara av att byta delar själv.
Så jag vet inte om det räcker med högre oljenivå för att smörjningen ska räcka.
 

Radim

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
29679
Medlemskap
2022
Hej, jag har läst allt om att justera förgasaren, men min husbil (hymer 564, 1993, ducato, bensin) har mycket fler ledningar och givare på förgasaren än på de bilder jag hittade på internet. Hittade bara den lilla skruven och den andra måste vara reglerad kanske automatisk.. Bilen har en katalyzator och en lambda-sond. Tomgång är ganska högt och oregelbundet, annars går det bra. Luftfiltret är original. Ibland tänds varningslampan till höger i nedre raden när vi kör. Jag har ingen aning om vad det betyder. Jag hittade det inte någonstans. Vi har bilen bara två veckor hittills, så vi lär känna varandra. :) Jag lyckades inte bifoga bilder som skulle beskriva allt mycket bättre.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, du har fått tag i en udda bil, i alla fall här i Sverige. Det finns knappt några nyare bensinbilar här än kanske upp till 1991.
Jag är inte helt klar hur det ligger till men troligen övergick återförsäljarna helt till diesel ca. -92 och efter, och centralinsprutet med bensin kom 91/92.
Jag har hört att det kanske var lite problem med de nyare bensinarna som de började avgasrena. Det är troligen en insprutningsförgasare du har... D.v.s. det ser ut som en förgasare men det sitter ett insprutningsmunstycke i förgasaren och troligen också en liten elmotor som skall hålla tomgången på ett fastställt varvtal. Det kanske inte var fulländat och lite ojämn tomgång eller pendlande brukar nog vara vanligt (även på andra bilar med samma konstruktion). Brukar kallas Centralinsprut.
Men det var vad som behövdes, för med lambdasond så måste elektronik kunna reglera och finjustera bensintillförseln och därför sitter det ett insprutningsmunstycke i förgasaren som alltså inte är en vanlig förgasare.
Jag vet också att de först hade något udda insprut i några år med rätt högt bränsletryck som de senare böt ut mot ett annat med mera normalt tryck. Jag tror också att de senare på nittiotalet monterade "vanligt" insprut med fyra munstycken.
Det finns nog inte så mycket mekaniska justeringar som man kan göra gissar jag utan att veta.

Första varianten med högt tryck och munstycke.

Andra varianten med normalt tryck utan munstycke.


M.v.h. JANKRO:
 

Bilagor

  • Fi895c3d.pdf
    43,1 KB · Visningar: 48
  • Fi895c3e.pdf
    34,5 KB · Visningar: 14
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan, du har fått tag i en udda bil, i alla fall här i Sverige. Det finns knappt några nyare bensinbilar här än kanske upp till 1991.
Jag är inte helt klar hur det ligger till men troligen övergick återförsäljarna helt till diesel ca. -92 och efter, och centralinsprutet med bensin kom 91/92.
Jag har hört att det kanske var lite problem med de nyare bensinarna som de började avgasrena. Det är troligen en insprutningsförgasare du har... D.v.s. det ser ut som en förgasare men det sitter ett insprutningsmunstycke i förgasaren och troligen också en liten elmotor som skall hålla tomgången på ett fastställt varvtal. Det kanske inte var fulländat och lite ojämn tomgång eller pendlande brukar nog vara vanligt (även på andra bilar med samma konstruktion). Brukar kallas Centralinsprut.
Men det var vad som behövdes, för med lambdasond så måste elektronik kunna reglera och finjustera bensintillförseln och därför sitter det ett insprutningsmunstycke i förgasaren som alltså inte är en vanlig förgasare.
Jag vet också att de först hade något udda insprut i några år med rätt högt bränsletryck som de senare böt ut mot ett annat med mera normalt tryck. Jag tror också att de senare på nittiotalet monterade "vanligt" insprut med fyra munstycken.
Det finns nog inte så mycket mekaniska justeringar som man kan göra gissar jag utan att veta.

Första varianten med högt tryck.
Fi895c3d.pdf

Andra varianten med normalt tryck.
Fi895c3e.pdf

M.v.h. JANKRO:

Det fanns vid den tiden också bilar med mycket komplicerade förgasare, avsedda att klara avgaskraven. Det fanns nästan ingen som förstod sig på
dom, och de ersattes snabbt av enkla monopoint insprutningar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej, jag har läst allt om att justera förgasaren, men min husbil (hymer 564, 1993, ducato, bensin) har mycket fler ledningar och givare på förgasaren än på de bilder jag hittade på internet. Hittade bara den lilla skruven och den andra måste vara reglerad kanske automatisk.. Bilen har en katalyzator och en lambda-sond. Tomgång är ganska högt och oregelbundet, annars går det bra. Luftfiltret är original. Ibland tänds varningslampan till höger i nedre raden när vi kör. Jag har ingen aning om vad det betyder. Jag hittade det inte någonstans. Vi har bilen bara två veckor hittills, så vi lär känna varandra. :) Jag lyckades inte bifoga bilder som skulle beskriva allt mycket bättre.

Vissa av de gamla tomgångsmotorerna från 90-talet rättade till sig ifall kopplade bort batteriet några minuter, efter detta kunde tomgång en bli nästan för låg, men efter lite stadskörning så lärde sig systemet att ställa in rätt tomgång igen.
Ett byte av tomgångsmotor kan också hjälpa.
Kolla även efter ev. vacumläcka.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det fanns vid den tiden också bilar med mycket komplicerade förgasare, avsedda att klara avgaskraven. Det fanns nästan ingen som förstod sig på
dom, och de ersattes snabbt av enkla monopoint insprutningar.
Det kan vara något åt det hållet mellan -90 och -94 kanske, och då i Radim's bil, för då finns det med huvudmunstycke benämnt SOLEX Main Jet/needle 130, men en bränslepump som ger över 6 bar av någon anledning.
Efter -94 till -97 står det Magneti-Marelli och bara ett sträck för Main Jet och ett normalt inspruttryck på 3 bar.

M.v.h. JANKRO.
 

Radim

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
29679
Medlemskap
2022
Hej, tack så mycket för alla svar. Jag studerade lite på internet och fann att det fanns något mellan en förgasare och en injektion. Konstig sak. Jag undrar hur tillförlitligt det är efter 27 år. "Förgasaren" visar typen Solex2H. Så förmodligen högtrycket. Jag försökte minska tomgång med den lilla skruven som även vanliga förgasare har, och det hjälpte. 7 varv var öppna och nu är det bara 1,5 varv, men motor reagerar inte så mycket på den. Förbrukningen på den första utflykten var cirka 1,25 liter och bilen verkar gå bra. Endast den katalysatorlampan började lysa efter 5-10 minuters körning, så det gör mig lite nervös.
Mvh, Radim
 
Toppen