Å andra sidan:
finns det ens en returledning? Det är ju bara en mekanisk pump och förgasare.
bkv22
----------------------
Hejsan igen, jag tror inte att det är tänkt att ha olja på Biltemas luftfilter men jag brukar spraya på
lite K&N olja på mina. De håller dock för en rejäl tvätt trots att de kanske anses som engångs.
Skall bli roligt att höra vad Biltema säger.
Ja det skall finnas en returledning. En bit före förgasaren så sitter det en T koppling i plast, ledningen som går ner från den är en återledning till tanken, gummislangen brukar övergå till en hård plastslang nere vid växellådan.
Inne i T kopplingen så är den utgången strypt till endast ett litet hål. Är nog inte så vanligt, kan vara till lite jämnare flöde till förgasaren eller kanske för att få lite flöde hela tiden så bränslet i slangarna inte värms upp för mycket, vet ej

.
Det blir sämre vacuum i insugets slangar/rör med den här varianten av filter och kan lukta lite från motorns andning (dock inte bensin). Om man tar bort plåtanslutningen i insugningsslangen som motorns ventilation går till och med hjälp av en morakniv (har jag för mig) hugger några slitsar runt sughålet så man kan bända upp det till en större diameter så kan det hjälpa till att öka suget så att ev. lukt försvinner. Jag kommer inte ihåg... men det kan vara ett stålullsfilter inne i den plåthylsan som behöver tvättas ur ev. och sedan sitter det stålullsfilter både i locket uppe på ventilkåpan och även i locket där man fyller på olja nedanför och vid sidan om förgasaren, båda filtren behöver säkert tvättas ur. Båda locken är likadana.
Det nedre som man fyller olja i kan sitta fast så man inte tror att det går att lossa men det är bara oringarna som tätar som har kladdat fast. Att det sitter fast beror oftast på att det inte har använts för att fylla olja i motorn fast det är tänkt till det.
Många tror att man fyller motorolja uppe vid ventilkåpan.... Trångt. Men man skall fylla vid det andra locket och då behövs bara en tratt för att lyckas.
M.v.h. JANKRO.