Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej !
Att man blir vägrad fyllning om man inte har yttre fyllning, beror på att det är olämpligt och i Tyskland är yttre fyllning ett krav enl lag.
Att spara några tusen lappar på att göra egna gasinstallationer och därigenom äventyra sin egen och andras säkerhet är omdömeslöst, sådana personer är sannolikt också beredda att spara ytterligare några tusenlappar genom att strunta i att besiktiga, eller skrota en gammal farlig anläggning.
BBa
...
Att spara några tusen lappar på att göra egna gasinstallationer och därigenom äventyra sin egen och andras säkerhet är omdömeslöst, sådana personer är sannolikt också beredda att spara ytterligare några tusenlappar genom att strunta i att besiktiga, eller skrota en gammal farlig anläggning.
BBa
Hej!
Efter kontakt med alugas har jag fått veta att endast gamla aluflaskor (före 2011) bytes till reducerat pris något avtal med nyare flaskor finns inte. Enligt Larmtjänst i Lindome så kostar en alu-flaska monterad med yttre påfyllning (det enda godkända) ca 7000:- utan gasol,då dom inte fyller gasol. På fråga vad en revisionsbesiktning skulle kosta blev svaret "har ingen aning har aldrig fått den frågan". Det är sannolikt så att antalet obesiktigade gasflaskor,med de risker som det innebär ökar för varje år.
BBa
Ojdå, detta blir långt.
1. Alugas byter in 10 år gamla flaskor för 1850:-. Något avtal för nyare flaskor behövs inte, de är ju godkända.
2. Du tänker nog på JR Larm, återförsäljare till Alugas. En LPG flaska kostar ca 2600:- mer än en PA11. Montering tillkommer. Den monteras på samma sätt som en utbytesflaska med tillägg av ett metallband eller en wire. Påfyllningen av Gasol kan göras på olika sätt. Enklast är yttre påfyllning eftersom bensinstationernas lågbetalda ungdomar inte är utbildade på att kontrollera LPG flaskans certifikat. In några länder så har en del kedjor skyddat sig mot fulfyllare genom att kräva yttre påfyllning. Du skriver ”det enda godkända” är yttre påfyllning, vilket godkännande avser du då?
3. Du är orolig för att antalet obesiktigade LPG flaskor skall öka, det är inte jag. När en 10 år gammal LPG flaska byts ut så får du en helt ny. Nytt innanmäte med ny säkerhetsventil, ny flottör och ny multimekanism med nivåmätare mm. Det tycker jag är billigt för 185:- per år. Enbart nivåmätaren är värd pengarna.
Så LPG systemet känns inte som ökade risker, snarare tvärtom.
Var hittar jag Alugas för inbyte av flaska ?. Min äldsta flaska är märkt 2020 . Måste den vara utgången när man byter ? eller kan jag byta under år 2020 ?
Ursäkta trådkapningen, men hur är det egentligen med Italien? Jag ska dit i sommar och senast vi var där blev jag nekad att tanka på flera stället trots en Alugasanläggning med yttre påfyllning enligt alla konstens regler.
På två olik mackar hävdade man att man bara sålde till "traction" alltså framdrivning.
//Peter
Detta är korrekt LPG med den lägre beskattningen på mackar i Italien är endast avsett för fordonsdrift.
Men i Italien funkar mycket även om det inte är tillåtet
Har tankat flera gånger i Italien utan poblem
/Thomas