• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG installation med Aluflaska

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Vet någon var man kan installera det i Stockholmsområdet-Mälardalen.
Hälsar Eva o Beppe som äntligen kommer till skott med bättre gasinstallation
tre veckor före avresa söderut.
 

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
En flaska P 11. Vi föredrar att ha en flaska att använda där inte LPG gas finns. Som här i Marocko och i Norrland där det inte finns att få. Sitter nu i färjekö till Spanien sen har vi inget Internet på ett tag. Vi har en tysk stålflaska också P11 som vi kunde fylla/ byta i Agadir. Nu närmar sig ombordkörning Hejdå
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Någon som vet var man kan få revidering på en LPG flaska (alugas)?
Har en som är 10 år nu.
PG

Hej !

Jag hade samma problem för några år sedan. Jag fick rådet att skrota den fasta LPG-tanken och skaffa en ny. En kostnad man kanske skall beakta när man tankar "billig" gasol för man vill ju inte äventyra säkerheten.
BBa
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Någon som vet var man kan få revidering på en LPG flaska (alugas)?
Har en som är 10 år nu.
PG
Försäljaren av mina Alugastankar sköter kontroll och cert. men det är utanför Sverige.
Försäljaren eller installatören av Alugasflaskor i Sverige skall även kunna erbjuda tioårskontrollen med ny certifiering (event. genom ombud). I annat fall borde de inte få sälja Alugasflaskor.
Av cert. framgår sannolikt vem som är försäljaren. Vänd dig i.a.f. till alugas.se
Julian
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej!
Efter kontakt med alugas har jag fått veta att endast gamla aluflaskor (före 2011) bytes till reducerat pris något avtal med nyare flaskor finns inte. Enligt Larmtjänst i Lindome så kostar en alu-flaska monterad med yttre påfyllning (det enda godkända) ca 7000:- utan gasol,då dom inte fyller gasol. På fråga vad en revisionsbesiktning skulle kosta blev svaret "har ingen aning har aldrig fått den frågan". Det är sannolikt så att antalet obesiktigade gasflaskor,med de risker som det innebär ökar för varje år.
BBa
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Yttre påfyllning är inget krav ,finns inget godkännande speciellt för detta, däremot kan man bli vägrad fyllning på vissa ställen om du inte har detta, något som jag aldrig råkat ut för.
Att installera själv är inte komplicerat du spar några tusenlappar.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Att man blir vägrad fyllning om man inte har yttre fyllning, beror på att det är olämpligt och i Tyskland är yttre fyllning ett krav enl lag.
Att spara några tusen lappar på att göra egna gasinstallationer och därigenom äventyra sin egen och andras säkerhet är omdömeslöst, sådana personer är sannolikt också beredda att spara ytterligare några tusenlappar genom att strunta i att besiktiga, eller skrota en gammal farlig anläggning.
BBa
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Sysslar Larmtjänst med att ta fram offerter för gasinstallationer ?
Nedan finns ett citat från deras web sida.

"Är en branschgemensam organisation med syfte att bekämpa försäkringsrelaterad brottslighet samt att stödja försäkringsbolagens utredningsverksamhet avseende oklara försäkringsfall".
 
Toppen