• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Livslängd på EFOY bränslecell

Hjortmar

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
3332
Medlemskap
2023
Vi har haft vår Efoy i ca 6 år nu och den har gått 1000 tim. Vi fricampar för det mesta och tycker det ger en fantastisk frihet att slippa fundera på när batteriet ska ta slut. Från början använde vi den i en husbil med Truma panna. Den drog ca 5 A vid max effekt. Den Efoy vi har laddade 5,5 A. Vi klarade att stå i flera dygn i ca 20-25 minusgrader utan problem. Dock förbrukades det en ansenlig mängd gasol. Numera har vi en ny husbil med Alde panna och golvvärme vilket drar mycket mindre ström eftersom vi bara behöver driva cirkulationspumpen. Ett problem som vi ser nu är att laddstömmen börjar avta. Vi kan bara komma upp i max 2,7 A och det tar därmed lång tid att ladda upp batteriet. Någon annan som har erfarenhet av detta problem? Börjar vi närma oss den fysiska livslängden?
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Livslängd på EFOY bränslecell

Räknar man på kostnad på en efoy så får man aldrig ihop det men den är fantastisk att ha och slippa tänka på eltillgången.
Det samma gäller nog tyvärr för hela husbilen om man räknar på vad det kostar så skulle man nog kunna bo billigare på hotell. Men den liksom efoyen är det rätt skönt att slippa tänka på tillgången av hotellrum.
 

Hjortmar

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
3332
Medlemskap
2023
Sv: Livslängd på EFOY bränslecell

Theroprodukter har testat enheten och säger att det inte är något fel på den.
Jag har fått den i retur och installerat den i husbilen igen. Det kanske är så att batteriet inte kan laddas med mer än ca 2,5 A och minskar när det närmar sig fulladdat. Thermoprodukter justerade laddningsnivåerna så att Efoy'en slutar ladda tidigare 13,8 V. Det gör att vi spar på bränsle och livslängd eftersom det tar rätt lång tid att ladda upp den sista biten till 14,x V.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Livslängd på EFOY bränslecell

Theroprodukter har testat enheten och säger att det inte är något fel på den.
Jag har fått den i retur och installerat den i husbilen igen. Det kanske är så att batteriet inte kan laddas med mer än ca 2,5 A och minskar när det närmar sig fulladdat. Thermoprodukter justerade laddningsnivåerna så att Efoy'en slutar ladda tidigare 13,8 V. Det gör att vi spar på bränsle och livslängd eftersom det tar rätt lång tid att ladda upp den sista biten till 14,x V.

Vad kostade det att göra en sådan justering ? har samma problem med våran EFOY 1600.
 

Hjortmar

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
3332
Medlemskap
2023
Vi har LiFePO4 som innehåller 162Ah och som mest har vi förbrukat 13Ah ur batteriet och det var efter en kall natt med värpepannan påslagen och därefter damsugning med hjälp av invertern. Med ca 20 minuters bilkörning var batteriet fulladdat igen.

Långligger man stilla utan ström så är nog solceller bra, fast då kanske man ska köpa sommarstuga istället. ;) Eller bara starta bilen och låta den stå på tomgång en stund.

Själv funderar jag på att lämna ALLA elkablar hemma i fortsättningen, kan tycka att litiumbatteri skulle vara standard i alla husbilar idag!

Just nu är vi på en 3 veckors fricamping resa och skulle det dyka upp en elstolpe så kommer jag inte släpa fram elkabeln iallafall.
Bytte både startbatteri och bodelsbatteri nu. Startbatteriet fick bli Fiat orginal bly. Bodelsbatteriet blev ett Lithium Super-B 1200 Wh 90 Ah. Passade rakt av utan krångel. Övervakas med en App via blåtand. Väldigt spartansk App men den visar väl det man behöver. Skulle dock vilja se mer statistik på förbrukningen. Har inte hittat nån sådan funktion ännu.
Efoyen är inkopplad som vanligt via laddblocket. Fick tipset om att ställa om laddblocket till Bly istället för Gel som jag hade tidigare. Skulle tydligen vara bättre för Lithium batteriet. Ska bli spännande och se hur många ampere Efoy kan ladda nu. Det gick inte ladda det gamla batteriet fullt. Som någon skrev tidigare beroende på det inre motståndet. Hoppas det går lite bättre och snabbare nu.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
980
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Livslängd på EFOY bränslecell

Enligt Efoy skall den leverera full effekt i 3000 timmar för att sedan avta, efter 5000 timmar skulle den vara "slut" eventuellt. Själv har jag uppdaterat vid ett par tillfällen, kanske dags för din också, uppdateringen beställer du kostnadsfritt från Efoy i Tyskland via deras hemsida.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Livslängd på EFOY bränslecell

Gjorde bara en snabb reflektion att om livstiden är begränsad till 3.000 h för en Efoy
så torde det innebära att varje Ah producerad (12V) kommer kosta, investering+bränsle,
i stort sett 3:-/Ah eller 250:-/kWh.
Totalt 29.300:- för en Efoy 80 under dess livstid.

Om jag istället valt att producera det med ett Honda elverk EU10 så kostar det mig 1,65:- per Ah
eller 135:-/kWh eller totalt 16.540:- för samma totala energimängd/livslängd.

Då har elverket gått för fullt i drygt 133 timmar och torde alltså kunna producera energi
i ytterligare minst ett par tusen timmar ytterligare
innan det kan anses vara slutkört.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Livslängd på EFOY bränslecell

Räknar man på kostnad på en efoy så får man aldrig ihop det men den är fantastisk att ha och slippa tänka på eltillgången.
Det samma gäller nog tyvärr för hela husbilen om man räknar på vad det kostar så skulle man nog kunna bo billigare på hotell. Men den liksom efoyen är det rätt skönt att slippa tänka på tillgången av hotellrum.

Jag tror du tänker helt rätt.
Att rulla husbil skapar absolut omfattande kostnader och för oss som rullar så är det ju värt pengarna.
Vi trivs i våra egna sängar med väl vädrade sängkläder och rena madrasser.
Vi uppskattar att få nyttja en toalett och dusch som är vår egen samt njuter av lugnet vid frukosten.
Vi trivs med friheten att välja nya platser att vakna på utan att tvingas packa ner och packa upp våra kläder och tillhörigheter.

Min reflektion kring Efoy var mer att det borde finnas gigantisk potential att göra den tekniken tillgänglig
till långt lägre kostnad än vad en klassisk förbränningsteknik förmår. Det rimmar helt enkelt dåligt
att både apparat och vätska skall erbjudas till så höga priser. Konkurrens torde väl uppstå inom kort kan man tänka...
 

Hjortmar

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
3332
Medlemskap
2023
Sv: Livslängd på EFOY bränslecell

Nu har jag uppdaterat programvaran, det var väldigt enkelt. Jag skickade ett mail till Thermoprodukter och en databox kom på posten inom nåon dag.
Förra helgen testade vi om det var någon skillnad men tyvärr så laddar den fortfarande bara 2,5 A. Det blir till att packa ned bränslecellen i en låda och skicka till Thermoprodukter för en kontroll och kanske vidarebefodran till EFOY i Tyskland om de inte kan laga den.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Livslängd på EFOY bränslecell

Vad kostade det att göra en sådan justering ? har samma problem med våran EFOY 1600.

Mener å holde inne MENY og OK samtidig noen sekunder, så kommer du inn i avansert meny system. Fint og oversiktlig og man kan justere funksjoner.
Ikke noe problem, og man kan resette til fabrikk innstillinger der også.
 

Hjortmar

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
3332
Medlemskap
2023
Länge sedan jag uppdaterade denna tråd men tänkte att det var dags att rapportera hur det går :)
Jodå, bränslecellen tuffar på men laddar nu ca 2 - 2,5 A. Drifttiden är nu uppe i 1622 tim. Enligt Efoy ska man kunna ta ut 5000 tim så det har vi en bit kvar till. Vi har använt den regelbundet när strömmen i batteriet börjar tryta. Den har ganska lång uppstartstid och eftersom den laddar med låg ampere så tar det tid att ladda upp batteriet. Det drar ju ganska mycket bränsle då och priset på 10 liter ligger på ca 800 kr nu eller mer. Men vi räknar inte så mycket på kronorna utan njuter av friheten att kunna frikampa på både vinter och sommar så bränslecellen får hänga med ett tag till.

Bodelsbatteriet börjar bli dåligt och det gör att bränslecellen får jobba mer för att få upp spänningen.
Vi måste nu på att byta bodelsbatteriet och vi har snubblat över information om Crystal Led batteri. Funderar på om det är en bra idé? Hittar ingen återförsäljare i Sverige men har ställt frågor till Enix Power Solution i England och Sonepar i Frankrike. Länkar dit:

Batteriet som kan vara aktuellt är AMC9012. Tittar man på fördelarna med denna typ av batteri så borde det vara intressant för husbilsmarknaden men det finns inte mycket information och det gör att man blir lite tveksam. Jag hoppas det ska kunna laddas med bränslecellen precis som ett vanligt blybatteri men vet inte säkert om det kommer att funka.

Är det någon här på forumet som installerat Crystal Led batteri som bodelsbatteri och har erfarenheter att dela med sig av?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.102
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Länge sedan jag uppdaterade denna tråd men tänkte att det var dags att rapportera hur det går :)
Jodå, bränslecellen tuffar på men laddar nu ca 2 - 2,5 A. Drifttiden är nu uppe i 1622 tim. Enligt Efoy ska man kunna ta ut 5000 tim så det har vi en bit kvar till. Vi har använt den regelbundet när strömmen i batteriet börjar tryta. Den har ganska lång uppstartstid och eftersom den laddar med låg ampere så tar det tid att ladda upp batteriet. Det drar ju ganska mycket bränsle då och priset på 10 liter ligger på ca 800 kr nu eller mer. Men vi räknar inte så mycket på kronorna utan njuter av friheten att kunna frikampa på både vinter och sommar så bränslecellen får hänga med ett tag till.

Bodelsbatteriet börjar bli dåligt och det gör att bränslecellen får jobba mer för att få upp spänningen.
Vi måste nu på att byta bodelsbatteriet och vi har snubblat över information om Crystal Led batteri. Funderar på om det är en bra idé? Hittar ingen återförsäljare i Sverige men har ställt frågor till Enix Power Solution i England och Sonepar i Frankrike. Länkar dit:

Batteriet som kan vara aktuellt är AMC9012. Tittar man på fördelarna med denna typ av batteri så borde det vara intressant för husbilsmarknaden men det finns inte mycket information och det gör att man blir lite tveksam. Jag hoppas det ska kunna laddas med bränslecellen precis som ett vanligt blybatteri men vet inte säkert om det kommer att funka.

Är det någon här på forumet som installerat Crystal Led batteri som bodelsbatteri och har erfarenheter att dela med sig av?
Den jämförelsetabell som finns längst ned är nog mer ett önsketänkande än verklighet, speciellt om man jämför med litium.
 
Toppen