Länge sedan jag uppdaterade denna tråd men tänkte att det var dags att rapportera hur det går

Jodå, bränslecellen tuffar på men laddar nu ca 2 - 2,5 A. Drifttiden är nu uppe i 1622 tim. Enligt Efoy ska man kunna ta ut 5000 tim så det har vi en bit kvar till. Vi har använt den regelbundet när strömmen i batteriet börjar tryta. Den har ganska lång uppstartstid och eftersom den laddar med låg ampere så tar det tid att ladda upp batteriet. Det drar ju ganska mycket bränsle då och priset på 10 liter ligger på ca 800 kr nu eller mer. Men vi räknar inte så mycket på kronorna utan njuter av friheten att kunna frikampa på både vinter och sommar så bränslecellen får hänga med ett tag till.
Bodelsbatteriet börjar bli dåligt och det gör att bränslecellen får jobba mer för att få upp spänningen.
Vi måste nu på att byta bodelsbatteriet och vi har snubblat över information om Crystal Led batteri. Funderar på om det är en bra idé? Hittar ingen återförsäljare i Sverige men har ställt frågor till Enix Power Solution i England och Sonepar i Frankrike. Länkar dit:
Lead Crystal batteries are a superior solution which offer longer life-cycle and numerous other advantages over more common battery technologies.
www.enix-power-solutions.co.uk
Bienvenue sur la plateforme de Sonepar, votre fournisseur de matériels et de solutions électriques.
www.sonepar.fr
Batteriet som kan vara aktuellt är AMC9012. Tittar man på fördelarna med denna typ av batteri så borde det vara intressant för husbilsmarknaden men det finns inte mycket information och det gör att man blir lite tveksam. Jag hoppas det ska kunna laddas med bränslecellen precis som ett vanligt blybatteri men vet inte säkert om det kommer att funka.
Är det någon här på forumet som installerat Crystal Led batteri som bodelsbatteri och har erfarenheter att dela med sig av?