Hei, Trådstarter spurte om hvilket batteri han skal kjøpe. Jeg har ikke noe godt svar men har fått litt erfaring med det batteriet som står i bilen i dag. (De som ikke liker egenerfaring kan slutte å lese) I Februar 2016 kjøpte vi en N.B.Flair 2008 som i 2013 fikk innmontert litiumbatteri av forrige eier (takk), det ble ikke gjort noen modifikasjoner. Batteriet er satt sammen av 4 stk. celler fra EV-Power: WB-LYP400AHA LiFeYPO4 (3,2V/400Ah X 4stk).
Bilen har fra fabrikk ikke vanlig Elektroblokk men en separat lader 35A med valg mellom bly-syre og AGM-gel.
Den står på bly-syre som gir opp til 14,4V i en time, så ned på vedlikeholdslading 13,8V.
Har også 240W solcelle med en IVT MPPT regulator som i følge boka skal kutte ved 14,1V.
Jeg får med dette aldri 100% fulladet batteri, men ligger å bruker fra ett % område som sannsynligvis er sunnere for batteriet(80-60%, eller noe i nærheten).
Batteriet står derfor med konstant påtrykt vedlikeholdslading på 13,8V. Når bilen står ute med 230V varme så slår jeg ofte av laderen. Men det har hendt flere ganger att det har blir glemt, og stått med lading i 1-1,5 mnd. på høst og vår. Dette skal egentlig total-ødelegge batteriet. Det har også blitt litt ladet og ladet-ut ved lav temperatur ca.-20C.
Vi har også en inverter på 2300W/4000Wpeak. Har Golden Retriever og derfor også en støvsuger på 1200W som blir brukt 20-25minutter i ett strekk. dette gir ett spenningstap på ca. 0,3V fra før start (ubelastet) til rett før jeg skal stoppe støvsugeren (belastet ca.100A).
Mellom Mai og oktober i år har den ikke vært tilkoblet 230V, bare ladet med solcelle.
Vi er også vanligvis på en 10-14 dagers vintertur hvor vi bare fricamper uten lading.
Bilen blir brukt ca. 80-85 døgn og ruller ca. 2000mil i året.
Det vi setter mest pris på er batteriets evne til å raskt ta til seg lading, samt å gi fra seg strøm uten å miste spenning.
Totalt sett er vi veldig fornøyd med batteriet det har vært mye enklere enn forventet å håndtere, noe av grunnen kan være att det er ett forholdsvis stort batteri, 400A det gjør att det ikke er så lett å tappe det ned til minimumsspenningen.
Jeg har balansert det en gang, det var 0,008V forskjell mellom den høyeste og den laveste cellen. (de var ikke helt full-ladet)
Komfort koster, og så får batteriet leve så lenge det kan.
Mvh Ivar