• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumbatteri, Sunlux eller SBL ?

Kenneth johansson2

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
22556
Medlemskap
2024
Vilket batteri ska jag välja av dessa, Sunlux 160Ah eller SBL 165Ah ?
Båda har inbyggd värme och blåtand.
Monteras av proffs, hos husbilsleverantör.
 
Inlägg
3
Kommun
Svalöv
HBK-Nr
32357
Medlemskap
2024
Jag fick insatt SBL i fredags men valde bort både värme och blåtand, det har man ju redan koll på i andra appar, 100a för ca8000 och en blåtands laddare från victron för 1800, det jag kommer komplettera med är en billig shunt från Amazon så man har lite koll på kvarvarande och så. Förutom lite märkliga saker som händer när jag ibland startar konvertern så verkar det vara helt rätt för oss. (Konvertern tar obelastad ut förmycket vid startögonblicket så hela vagnen tappar all el, vet ej varför? Startar igen efter en stund. Och när jag har laddaren inkopplad så blinkar 220v lampan över dörren oförklarligt ibland?) Barnsjukdomar möjligen pga min epever solcells mppt...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vilket batteri ska jag välja av dessa, Sunlux 160Ah eller SBL 165Ah ?
Båda har inbyggd värme och blåtand.
Monteras av proffs, hos husbilsleverantör.
Jag har en mindre variant av Sunlux fungerar utmärkt, proffsinstallationer ska man ta med en stor nypa salt, många verkstäder har inte kunskapen om en optimal litium installation.
 
Inlägg
3
Kommun
Svalöv
HBK-Nr
32357
Medlemskap
2024
Jag har en mindre variant av Sunlux fungerar utmärkt, proffsinstallationer ska man ta med en stor nypa salt, många verkstäder har inte kunskapen om en optimal litium installation.
Det borde vara glasklart hur det ska vara men du har säkert rätt, det kan mycket väl vara halvgjort trots att det egentligen är enkla saker om man bara vet hur det ska vara.
Jag kommer att kolla upp installationen hos en annan som får avgöra hur det är för min del.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sunlux 160Ah, skippade värme då batteriet värms upp rätt så snabbt och tar emot laddning snabbt, dessutom ett antal 1000 lappar billigare.
Kör och campar året runt, enda bilen året runt numera.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sunlux 160Ah, skippade värme då batteriet värms upp rätt så snabbt och tar emot laddning snabbt, dessutom ett antal 1000 lappar billigare.
Kör och campar året runt, enda bilen året runt numera.
Glömde säga: Bluetooth och 10500kr för 160Ah, supernöjd med dcdc laddare då vi har smartgenerator.
Bilen en 2022. Lycka till vad du än väljer.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Vi valde SBL med värme och Bluetooth. Står på vintercamping och slår på ström och värmare då vi är på väg upp.
Misstänker att batteriet skulle ta skada om det börjar laddas vid t.ex. -20 grader.
Har också skumt beteende med strömlös 12V, ibland, då vi slår på invertern. Kanske är det BMS i batteriet som år orsaken?

Hälsar
Bettan o Einar
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
350
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Vi valde SBL med värme och Bluetooth. Står på vintercamping och slår på ström och värmare då vi är på väg upp.
Misstänker att batteriet skulle ta skada om det börjar laddas vid t.ex. -20 grader.
Har också skumt beteende med strömlös 12V, ibland, då vi slår på invertern. Kanske är det BMS i batteriet som år orsaken?

Hälsar
Bettan o Einar

BMS hindrar att batteriet laddas vid minusgrader, så det är igen fara.

Jag satte i ett SBL 150AH i min förra husbil. Var nöjd med batteriet men appen var sådär. Betalade runt 12000 på batterilagret (där man som medlem hade 12% rabatt om jag inte missminner mig).
 

Turboguten

HBK Medlem
Inlägg
535
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
29398
Medlemskap
2024
Vi satte in ett Sunwind 100ah utan värme, räcker för oss som kör bara vår, sommar, höst
använder 1500w Epever inverter för liten kaffebryggare, hårfön, telefonladdare,
Inget 12v "blink" har som mest kört ner batteriet till 55% Soc
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Träffade i spanien en husbilskille som hade ett litium batteri. Han hade kopplat batteriet utan någon laddning från generatorn och hade ingen solcell heller.
Sa att strömmen räckte 4-5 dar, sen sökte han upp något ställe där han kunde ansluta 220v för att ladda upp,
Han var nöjd och hade inte haft några problem
 

skoteråkarn

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
13995
Medlemskap
2024
Sunlux 160Ah, skippade värme då batteriet värms upp rätt så snabbt och tar emot laddning snabbt, dessutom ett antal 1000 lappar billigare.
Kör och campar året runt, enda bilen året runt numera.
Hej
Kan man se cellspänningen i sunluxappen ???.
Vi satte in ett Sunwind 100ah utan värme, räcker för oss som kör bara vår, sommar, höst
använder 1500w Epever inverter för liten kaffebryggare, hårfön, telefonladdare,
Inget 12v "blink" har som mest kört ner batteriet till 55% Soc
 
Toppen