• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litium LiFePo4 dött

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.925
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har haft bilen på service. Tog längre tid än beräknat och när jag hämtade den efter drygt 3 veckor var Litiumbatteriet och därmed 12 volt systemet helt dött. Har nu stått på laddning i 48 timmar i bilen utan resultat. Jag når inte ens BMS via bluetooth. Har ett standard Dometic SMP 429 e-block. Batteriet är knappt 2 år gammalt. Vad göra?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.925
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tack för alla svar och tips. Husbilsklubben är suveränt! En fantastisk kompetens- och lösningsdatabas! :)
Polspänningen var mycket riktigt under 10 volt. Parallellkopplade ett starthjälpsbatteri och så småningom drog bilens Dometicladdare igång. När det väl kommit så långt blev Litiumbatteriet snabbt fulladdat! Jag är så glad att jag tror det blir en pilsner och en single malt, till allas ära! :msn_beer: :bock:
Its Friday GIF by Ministry of Sound
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Hei igen Tor och stort tack för dina värdefulla kunskaper.

Nu har jag laddat ur och laddat om batteriet till full SOC i 2 cykler. Värdena för spänning, ner på cellnivå, ström ut och in samt temp verkar vara rätt. Har jämfört med extern multimeter. Däremot återställs inte BMS gällande SOC och övrig data. De är fortfarande helt fel.

Batteriet verkar vara fullvärdigt men det känns inte bra med ett felaktigt BMS. Tror du att man kan lita på att mitt BMS ändå skyddar batteriet på rätt sätt?

Dette høres greit ut og er du sikker på at cellespenning har hvert 3,6V + på alle cellene? Ditt batteri har oppgitt til ladespenning 14,6V +-0,1V og det er cellespenning på 3,65V mange/de fleste LFP batterier oppgis til ladespenning 14,4V som er cellespenning på 3,6V.

Nå vil alltid cellespenningen variere mest på topp eller bunn nivå det er ved et av de nivåene produsenten balanserer cellene og det spørs hvor nøye de er da. :) på SOC 10-90% burde det ikke skille så mange 100mV. Har også fått forståelse at disse innebygdde BMS kan ha en "liten" finger med i spillet og balansere cellene til en hvis grad i topp og bunnleie og det er jo egentlig i et område ikke LFP batteriene trives.

Så igjen er du sikker på tilstrekkelig cellespenning og enda ikke får rett verdier på SOC i Appen? Vil jeg prøvd "svenskeknappen" som mange her i Norge kaller den :)

Nå med all electronic og elektroniske duppeditter som lager krøll kan ting 0 stilles ved å slå det av på igjen, gjøre det strømløst, o.s.v. ved problematiske dataprogram og Apper får man ofte beskjed om og avinstallere og legge inn igjen på nytt.

Så var jeg deg ville jeg avinstallert App og lagt den inn på nytt og blir det ingen endring da ville jeg tatt kontakt med selger og hørt om de kunne gjøre noe? De har kanskje tilganger via App eller andre program for å 0 stille. Batteriet virker jo tydligvis innenfor kravene og så er det om en har behov for SOC avlesning?

Mange har jo andre/egne batterimonitorer som gir den verdien og du har panelet som gjør det. Så er det ingen enkel fix å få det i Appen og du ikke har behov for det, tror jeg nok trygt du kan la det være, men hør hva selger sier.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Kanske byta till AGM om man ska köra vintertid, då slipper man problemet
Det er jo nettopp på vintertid LFP batteriene sin største styrke. Man kan f.eks. bruke dobbelt så mye strøm fra et 100Ah LFP som fra et 100Ah AGM/blybatteri.
Var selv i tenkeboksen veldig lenge før jeg byttet fra bly til LFP og har ikke angret. Strømsystemet bør jo tilpasses etter batterikjemien og da er det forhold som må tas både til AGM og LFP som begge skiller seg litt fra vanlige blybatterier.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har haft bilen på service. Tog längre tid än beräknat och när jag hämtade den efter drygt 3 veckor var Litiumbatteriet och därmed 12 volt systemet helt dött. Har nu stått på laddning i 48 timmar i bilen utan resultat. Jag når inte ens BMS via bluetooth. Har ett standard Dometic SMP 429 e-block. Batteriet är knappt 2 år gammalt. Vad göra?
Har du använt bilens laddare, eller någon annan?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om batteriet är helt dött, och du får inget om du mätter direkt på batteriet, då är det tyvärr inte mycket du kan göra.
Däremot kan man ju fundera över varför det dog. :rolleyes:...
Normalt skall Bms'en stänga helt av vid inställda värden.... Men vi skall veta att många bms:ar sen fortsätter att dra ut ström... Typ 20-50 mA/tim
Man kan ju räkna ut vad detta blir på 1 eller flera veckor om man nu vill..

Men vi får hoppas på att det är ett handhavande fel och att du hittar problemet och får igång ditt lifepo4 batteri..... Lycka till..
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Har haft bilen på service. Tog längre tid än beräknat och när jag hämtade den efter drygt 3 veckor var Litiumbatteriet och därmed 12 volt systemet helt dött. Har nu stått på laddning i 48 timmar i bilen utan resultat. Jag når inte ens BMS via bluetooth. Har ett standard Dometic SMP 429 e-block. Batteriet är knappt 2 år gammalt. Vad göra?
Har batterit laddats i minusgrader,undras?

Dom tål inte laddning i minusgrader om det inte finns en värmefolie inbyggt i batteriet.
Om du klargör fabrikat och modell kommer du sannoligt att få fler funderingar.

Hejs
Claes 105
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Så här skriver batteripole:

Vad gör jag om litiumbatteriet inte fungerar efter vintern?​

Efter en lång och kall vinter kan det hända att batteriet inte kommer igång som det ska. Detta beror på att spänningen i batteriet har blivit för låg och BMS-systemet har slutat fungera.

Turligt nog är det enkelt ordnat genom att koppla på en batteriladdare som klarar att ladda ett helt urladdat batteri och låta den ladda upp till över 10 V. Därefter kommer batteriet att fungera som vanligt igen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.281
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Se till att ha en laddare som ger spänning även om motspänningen är noll.
En del laddare ger ingen spänning om det inte redan finns en spänning i batteriet.
Ett enkelt sätt att om så är fallet är att "sparka igång" laddningen genom att parallellkoppla ett annat batteri och se om laddningen kommer igång.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.925
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vad är det för fabrikat och modell på batteriet?
Är det köpt i Sverige?
Har du kontaktat säljaren?
Hej Peter och tack för svar!
Det är ett Sunwind Heat Caravan 100 Ah. Jag har köpt bilen av Forsbergs, med batteriet monterat och varit i kontakt med dem. Hade hoppats på en lösning där jag slipper skruva loss passagerarstolen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.925
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Om batteriet är helt dött, och du får inget om du mätter direkt på batteriet, då är det tyvärr inte mycket du kan göra.
Däremot kan man ju fundera över varför det dog. :rolleyes:...
Normalt skall Bms'en stänga helt av vid inställda värden.... Men vi skall veta att många bms:ar sen fortsätter att dra ut ström... Typ 20-50 mA/tim
Man kan ju räkna ut vad detta blir på 1 eller flera veckor om man nu vill..

Men vi får hoppas på att det är ett handhavande fel och att du hittar problemet och får igång ditt lifepo4 batteri..... Lycka till..
Hej muskatten och tack för svar!
Jag har inte mätt vid polerna ännu. Hade hoppats att slippa skruva ner passagerarstolen, men ska absolut göra det i morgon. Förhoppningsvis har BMS stängt av men att bilens laddare inte klarar av att ladda från 10 volt.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.925
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har batterit laddats i minusgrader,undras?

Dom tål inte laddning i minusgrader om det inte finns en värmefolie inbyggt i batteriet.
Om du klargör fabrikat och modell kommer du sannoligt att få fler funderingar.

Hejs
Claes 105
Hej Claes och tack för svar!
Bor längts ner i skåne och har sluppit minusgrader hittills. Sedan har batteriet värmefolie.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Se till att ha en laddare som ger spänning även om motspänningen är noll.
En del laddare ger ingen spänning om det inte redan finns en spänning i batteriet.
Ett enkelt sätt att om så är fallet är att "sparka igång" laddningen genom att parallellkoppla ett annat batteri och se om laddningen kommer igång.
Hej Peter och tack för svar!
Det är ett Sunwind Heat Caravan 100 Ah. Jag har köpt bilen av Forsbergs, med batteriet monterat och varit i kontakt med dem. Hade hoppats på en lösning där jag slipper skruva loss passagerarstolen.
Hej, Jag tror starkt på Michael S förslag att försöka ansluta en laddare och ett annat bilbatteri samtidigt, det bör väcka upp ditt BMS, kom ihåg att inte försöka detta ifall batteriet står i minusgrader.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.925
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Så här skriver batteripole:

Vad gör jag om litiumbatteriet inte fungerar efter vintern?​

Efter en lång och kall vinter kan det hända att batteriet inte kommer igång som det ska. Detta beror på att spänningen i batteriet har blivit för låg och BMS-systemet har slutat fungera.

Turligt nog är det enkelt ordnat genom att koppla på en batteriladdare som klarar att ladda ett helt urladdat batteri och låta den ladda upp till över 10 V. Därefter kommer batteriet att fungera som vanligt igen.
Hej sacce och tack för svar.
Bra tips. Jag hade iofs hoppats slippa skruva ner passagerarstolen med i takt med alla goda tips inser jag att jag måste komma åt batteriet. Jag har en bra Ctekladdare som jag skrämt liv i döda bly7syra batterier med tidigare. Tror den även klarar helt döda batterier. Som du skriver stänger ju BMS ner helt vid 10 volt och det fixar nog inte bilens inbyggda laddare/e-block. Bra länk!!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.925
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Se till att ha en laddare som ger spänning även om motspänningen är noll.
En del laddare ger ingen spänning om det inte redan finns en spänning i batteriet.
Ett enkelt sätt att om så är fallet är att "sparka igång" laddningen genom att parallellkoppla ett annat batteri och se om laddningen kommer igång.
Hej Michael och tack för svar.
Bra tips. Det stöder många av de svar jag redan fått! HBK är ett fantastiskt forum!! Återkommer i morgon! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej Montreal och tack för svar!
Hittills enbart använt bilens laddare.

Om du har en gammal laddare utan elektronik, prova med den, de flesta moderna laddare börjar inte ladda när det är under ca 10V på batteriet.
Det uppfattar dom som att det inte finns något batteri anslutet.
 
Toppen