• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Litium LiFePo4 dött

krinil

HBK Medlem
Inlägg
5.538
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2028
Har haft bilen på service. Tog längre tid än beräknat och när jag hämtade den efter drygt 3 veckor var Litiumbatteriet och därmed 12 volt systemet helt dött. Har nu stått på laddning i 48 timmar i bilen utan resultat. Jag når inte ens BMS via bluetooth. Har ett standard Dometic SMP 429 e-block. Batteriet är knappt 2 år gammalt. Vad göra?
 
Har haft bilen på service. Tog längre tid än beräknat och när jag hämtade den efter drygt 3 veckor var Litiumbatteriet och därmed 12 volt systemet helt dött. Har nu stått på laddning i 48 timmar i bilen utan resultat. Jag når inte ens BMS via bluetooth. Har ett standard Dometic SMP 429 e-block. Batteriet är knappt 2 år gammalt. Vad göra?
Har du använt bilens laddare, eller någon annan?
 
Om batteriet är helt dött, och du får inget om du mätter direkt på batteriet, då är det tyvärr inte mycket du kan göra.
Däremot kan man ju fundera över varför det dog. :rolleyes:...
Normalt skall Bms'en stänga helt av vid inställda värden.... Men vi skall veta att många bms:ar sen fortsätter att dra ut ström... Typ 20-50 mA/tim
Man kan ju räkna ut vad detta blir på 1 eller flera veckor om man nu vill..

Men vi får hoppas på att det är ett handhavande fel och att du hittar problemet och får igång ditt lifepo4 batteri..... Lycka till..
 
Har haft bilen på service. Tog längre tid än beräknat och när jag hämtade den efter drygt 3 veckor var Litiumbatteriet och därmed 12 volt systemet helt dött. Har nu stått på laddning i 48 timmar i bilen utan resultat. Jag når inte ens BMS via bluetooth. Har ett standard Dometic SMP 429 e-block. Batteriet är knappt 2 år gammalt. Vad göra?
Har batterit laddats i minusgrader,undras?

Dom tål inte laddning i minusgrader om det inte finns en värmefolie inbyggt i batteriet.
Om du klargör fabrikat och modell kommer du sannoligt att få fler funderingar.

Hejs
Claes 105
 
Det kan behövas lite högre spänning än vad en del fasta laddare utan LiFePO4 inställning kan ge om det är helt dött. Se till att mata med 14,4-14,6V.
 
Så här skriver batteripole:

Vad gör jag om litiumbatteriet inte fungerar efter vintern?​

Efter en lång och kall vinter kan det hända att batteriet inte kommer igång som det ska. Detta beror på att spänningen i batteriet har blivit för låg och BMS-systemet har slutat fungera.

Turligt nog är det enkelt ordnat genom att koppla på en batteriladdare som klarar att ladda ett helt urladdat batteri och låta den ladda upp till över 10 V. Därefter kommer batteriet att fungera som vanligt igen.
 
Se till att ha en laddare som ger spänning även om motspänningen är noll.
En del laddare ger ingen spänning om det inte redan finns en spänning i batteriet.
Ett enkelt sätt att om så är fallet är att "sparka igång" laddningen genom att parallellkoppla ett annat batteri och se om laddningen kommer igång.
 
Vad är det för fabrikat och modell på batteriet?
Är det köpt i Sverige?
Har du kontaktat säljaren?
Hej Peter och tack för svar!
Det är ett Sunwind Heat Caravan 100 Ah. Jag har köpt bilen av Forsbergs, med batteriet monterat och varit i kontakt med dem. Hade hoppats på en lösning där jag slipper skruva loss passagerarstolen.
 
Om batteriet är helt dött, och du får inget om du mätter direkt på batteriet, då är det tyvärr inte mycket du kan göra.
Däremot kan man ju fundera över varför det dog. :rolleyes:...
Normalt skall Bms'en stänga helt av vid inställda värden.... Men vi skall veta att många bms:ar sen fortsätter att dra ut ström... Typ 20-50 mA/tim
Man kan ju räkna ut vad detta blir på 1 eller flera veckor om man nu vill..

Men vi får hoppas på att det är ett handhavande fel och att du hittar problemet och får igång ditt lifepo4 batteri..... Lycka till..
Hej muskatten och tack för svar!
Jag har inte mätt vid polerna ännu. Hade hoppats att slippa skruva ner passagerarstolen, men ska absolut göra det i morgon. Förhoppningsvis har BMS stängt av men att bilens laddare inte klarar av att ladda från 10 volt.
 
Har batterit laddats i minusgrader,undras?

Dom tål inte laddning i minusgrader om det inte finns en värmefolie inbyggt i batteriet.
Om du klargör fabrikat och modell kommer du sannoligt att få fler funderingar.

Hejs
Claes 105
Hej Claes och tack för svar!
Bor längts ner i skåne och har sluppit minusgrader hittills. Sedan har batteriet värmefolie.
 
Det kan behövas lite högre spänning än vad en del fasta laddare utan LiFePO4 inställning kan ge om det är helt dött. Se till att mata med 14,4-14,6V.
Hej Lubbis och tack för svar.
Kör bilens laddare på AGM inställning, då ger den 14,7 volt. Har dock ej gett resultat.
 
Se till att ha en laddare som ger spänning även om motspänningen är noll.
En del laddare ger ingen spänning om det inte redan finns en spänning i batteriet.
Ett enkelt sätt att om så är fallet är att "sparka igång" laddningen genom att parallellkoppla ett annat batteri och se om laddningen kommer igång.
Hej Peter och tack för svar!
Det är ett Sunwind Heat Caravan 100 Ah. Jag har köpt bilen av Forsbergs, med batteriet monterat och varit i kontakt med dem. Hade hoppats på en lösning där jag slipper skruva loss passagerarstolen.
Hej, Jag tror starkt på Michael S förslag att försöka ansluta en laddare och ett annat bilbatteri samtidigt, det bör väcka upp ditt BMS, kom ihåg att inte försöka detta ifall batteriet står i minusgrader.
 
Så här skriver batteripole:

Vad gör jag om litiumbatteriet inte fungerar efter vintern?​

Efter en lång och kall vinter kan det hända att batteriet inte kommer igång som det ska. Detta beror på att spänningen i batteriet har blivit för låg och BMS-systemet har slutat fungera.

Turligt nog är det enkelt ordnat genom att koppla på en batteriladdare som klarar att ladda ett helt urladdat batteri och låta den ladda upp till över 10 V. Därefter kommer batteriet att fungera som vanligt igen.
Hej sacce och tack för svar.
Bra tips. Jag hade iofs hoppats slippa skruva ner passagerarstolen med i takt med alla goda tips inser jag att jag måste komma åt batteriet. Jag har en bra Ctekladdare som jag skrämt liv i döda bly7syra batterier med tidigare. Tror den även klarar helt döda batterier. Som du skriver stänger ju BMS ner helt vid 10 volt och det fixar nog inte bilens inbyggda laddare/e-block. Bra länk!!
 
Se till att ha en laddare som ger spänning även om motspänningen är noll.
En del laddare ger ingen spänning om det inte redan finns en spänning i batteriet.
Ett enkelt sätt att om så är fallet är att "sparka igång" laddningen genom att parallellkoppla ett annat batteri och se om laddningen kommer igång.
Hej Michael och tack för svar.
Bra tips. Det stöder många av de svar jag redan fått! HBK är ett fantastiskt forum!! Återkommer i morgon! :)
 
Tack för många bra svar. Förhoppningsvis är det BMS som gör batteriet "strömlöst" utåt vid 10 volt. Då kan jag rädda det. Men jag funderar över varför jag då inte får kontakt med BMS via Bluetooth. Det känns lite oroande. BMS borde väl kunna kommunicera med mobilen även vid 10 volt?
 
Tack för många bra svar. Förhoppningsvis är det BMS som gör batteriet "strömlöst" utåt vid 10 volt. Då kan jag rädda det. Men jag funderar över varför jag då inte får kontakt med BMS via Bluetooth. Det känns lite oroande. BMS borde väl kunna kommunicera med mobilen även vid 10 volt?
Ser nu att många BMS-system slutar att fungera när spänningen understiger 10 volt, så jag hoppas på det. "Spännande" fortsättning i morgon!:) Puh!!
 
Se till att ha en laddare som ger spänning även om motspänningen är noll.
En del laddare ger ingen spänning om det inte redan finns en spänning i batteriet.
Ett enkelt sätt att om så är fallet är att "sparka igång" laddningen genom att parallellkoppla ett annat batteri och se om laddningen kommer igång.
Hej
Det fungerar,jag har testat på mitt batteri med gott resultat.
Nu har jag en 2,5 kvadrat kabel som passar i 12V uttaget på blidelen och är försedd med krokodilklämmor i andra ändan.
Den ska jag pröva om det händer igen.
Mvh. Klas Nilsson
 
Tillbaka
Toppen