• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lithiumbatteri

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
"Den integrerade BMS:en tar hand om alla säkerhetsaspekter i litiumbatteriet. Sunwind Litium kan laddas som ett vanligt AGM-/fritidsbatteri."

Tror det Bäckis skrev att det är förinställt för 100 % ! Något annat står heller inte i beskrivningen !

Tanken är att batteriet enbart skall driva kompressorkylskåpet och laddas via solcell !
Då har jag de dubbla AGM batterierna till resten i husbilen !

Jojje

Om det är ett batteri från Sunwind du har bör dom ju kunna ge exakta besked, här blir det ju mest antaganden och gissningar.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.926
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Helt rätt,men de är lite svävande ?

Jojje
Lägger in ett svar som jag fick av Øyvind Raaen på Skanbatt

”Det er mange meninger der ute, men vi har valgt å stenge ned våre batterier på ca. 10,5 volt - dvs. 2,625 volt pr. celle. Mange i bransjen regner ca. 2,0 volt pr. celle for absolutt 0-punktet - men det er så lite energi å hente på å ta cellene ned til dette nivået, at ulempene er større enn fordelene.

Så med våre batterier - så viser disse ca. 0% på ca. 10,5-11 volt, men de er ikke egentlig 100% tomme før teoretiske 8 volt. Dvs. konseptuelt så får du ikke tappet våre batterier ned til "teoretisk 0%" - det vil alltid være noe buffer.

MEN... Appen viser 0% - og det får du gjort med våre batterier. Så sånn sett så er det ingen problem å tappe dem ned til 0% - app-messig.”

Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Specen på Sunwinds och Skanbatts batterier ser lika ut. Frågade Sunwind om de är likadana men det kunde de inte svara på.

När jag läser specarna så är det enligt mej helt olika produkter
den ena har cylindriska celler, den andra prismatiska, den ena klarar alltså mer än dubbelt så många cykler.
Den ena kan inte parallell-/serie-kopplas, den andra kan, den ena har alltså ett mycket bättre bms

till Skanbatt's fördel
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När jag läser specarna så är det enligt mej helt olika produkter
den ena har cylindriska celler, den andra prismatiska, den ena klarar alltså mer än dubbelt så många cykler.
Den ena kan inte parallell-/serie-kopplas, den andra kan, den ena har alltså ett mycket bättre bms

till Skanbatt's fördel
"den ena har cylindriska celler, den andra prismatiska, den ena klarar alltså mer än dubbelt så många cykler".

Nu blev jag nyfiken, beror det på typen av celler?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
"den ena har cylindriska celler, den andra prismatiska, den ena klarar alltså mer än dubbelt så många cykler".

Nu blev jag nyfiken, beror det på typen av celler?

Det var bara ett konstaterande, LFP finns så klart även i cylindriska celler, och även i olika kvaliteter, för att veta exakt vad som finns i boxen måste de tyvärr sågas upp.

Lithium Battery Configurations and Types of Lithium Cells - Power Sonic

Enligt spec'ar så klarar det ena minst 1200 cykler, det andra minst 2000 cykler.
fördel Skanbatt.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.926
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
När jag läser specarna så är det enligt mej helt olika produkter
den ena har cylindriska celler, den andra prismatiska, den ena klarar alltså mer än dubbelt så många cykler.
Den ena kan inte parallell-/serie-kopplas, den andra kan, den ena har alltså ett mycket bättre bms

till Skanbatt's fördel
Kanske fel av mig. Men vilka batterier kollade du på. Gjorde min koll förra året på skanbatt heat 98Ah och Sunwind heat 96Ah.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det var bara ett konstaterande, LFP finns så klart även i cylindriska celler, och även i olika kvaliteter, för att veta exakt vad som finns i boxen måste de tyvärr sågas upp.

Lithium Battery Configurations and Types of Lithium Cells - Power Sonic

Enligt spec'ar så klarar det ena minst 1200 cykler, det andra minst 2000 cykler.
fördel Skanbatt.

Ok, jag uppfattade det så som du formulerade det, att det skulle finnas någon automatisk koppling mellan cellernas form och
antalet cykler?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok, jag uppfattade det så som du formulerade det, att det skulle finnas någon automatisk koppling mellan cellernas form och
antalet cykler?

Ber om ursäkt för min otydlighet, jag är säker på att man kan hitta alla 3 vanliga format med stor variation i kvalitet/kapacitet.
Skillnaden i spec's är dock anmärkningsvärd. Men priset kanske kompenserar detta.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.926
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
När jag läser specarna så är det enligt mej helt olika produkter
den ena har cylindriska celler, den andra prismatiska, den ena klarar alltså mer än dubbelt så många cykler.
Den ena kan inte parallell-/serie-kopplas, den andra kan, den ena har alltså ett mycket bättre bms

till Skanbatt's fördel
Då har vi tittat på helt olika batterier från Sunwind. Det jag tittade på kunde både serie- och parallellkopplas. Tittade på det som ett alternativ till Skanbatt, som jag sedan valde.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Toppen