• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lithiumbatteri

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Visst kan du det, men det är inte att rekommendera...
Spänningen sjunker sakta under 80-90% av den totala kapaciteten... Men sen går det snabbt..
Har du ingen bms som "sköter" ditt lifepo4 batteri så se till att skaffa en snarast...
Lycka till..
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nej har du inte blåtand eller möjlighet att koppla BMS till dator så har BMSen säkert rätt inställningar från början så du kan troligtvis använda ca 95 % av batteriet. Ingen fara att att köra det "tomt" när BMS bryter, det är som när du glömmer att ladda telefonen, bara att ladda upp och se glad ut.

Nu är här väl säkert ngn som ska måla fan på väggen och säga att batteriet mår bäst am man använder max 80% av effekten men det är marginellt i stället för att ha 80% kapacitet efter 4000 cyklingar så har du kanske 80% efter 3500 och då är det fulla cyklingar vi talar om så ca 10 år om du laddar ur batteriet 1 gång om dagen innan du kommer att märka ngn avsevärd skillnad på effekten.

Med andra ord så kommer batteriet knappast slitas ut av användningen utan snarare av ålder :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.393
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om batteriet har inbyggd bms (vilket 99% av alla drop-in batterier har) så kan du lungt köra ur dina 100%.
Tillverkarna lägger in marginaler för i och urladdning så du som användare inte ska förstöra ditt batteri.
Titta tex på elbilarna. De kanske uppger en kapacitet på 30kWh för ett batteri men det är vad du kan utnyttja.
I verkligheten är batteriet på 35kWh men med fastställda marginaler.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har app med blåtand och kan se laddning/urladdning i procent samt ampere !

Jojje
Då finns det säkert en app där du kan ställa om värdena också. Kommer inte ihåg vad den heter sök på Will Prowse, han finns på youtube och jag har för mig att han har länk på sin sida

Carplounge eller ngt sådan har jag för mig den heter Det finns även appen smartbms i 2 versioner
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
"Den integrerade BMS:en tar hand om alla säkerhetsaspekter i litiumbatteriet. Sunwind Litium kan laddas som ett vanligt AGM-/fritidsbatteri."

Tror det Bäckis skrev att det är förinställt för 100 % ! Något annat står heller inte i beskrivningen !

Tanken är att batteriet enbart skall driva kompressorkylskåpet och laddas via solcell !
Då har jag de dubbla AGM batterierna till resten i husbilen !

Jojje
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
"Den integrerade BMS:en tar hand om alla säkerhetsaspekter i litiumbatteriet. Sunwind Litium kan laddas som ett vanligt AGM-/fritidsbatteri."

Tror det Bäckis skrev att det är förinställt för 100 % ! Något annat står heller inte i beskrivningen !

Tanken är att batteriet enbart skall driva kompressorkylskåpet och laddas via solcell !
Då har jag de dubbla AGM batterierna till resten i husbilen !

Jojje
Av dyr erfarenhet så vet jag att man skall inte "tro" något när det gäller lithium batteri... :eek:
Man skall veta..... Om man inte är ekonomisk oberoende :rolleyes:
För mig känns det lite som att du går över ån efter vatten, när du vill ha ett eget batteri till kompressor kylen.
Varför inte köpa ett stort nog lifepo4 batteri, där du kör kylen och även bodelen.
Och så spar du en massa kg när du tar bort ditt bly batteri....

Sen kan man undra vad är 100% av ditt litium batteri.... Att gissa kan bli dyrt :rolleyes: :bye:
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Ja nog hade det varit bättre men bilen var utrustad med AGM !
Men det blir rätt dyrt !?
Komplettering,det är ett 50 Ah batteri,100 Ah hade varit alldeles för stort !

Jojje
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja nog hade det varit bättre men bilen var utrustad med AGM !
Men det blir rätt dyrt !?

Jojje
Ja men AGM är ju ff mycket "sämre" än LIFEPO4. Bygg ett eget batteri så har du full kontroll på precis allt. 600 Ah med 250 Amp BMS kostar ugf 12000 väger 45 kg iofs men du behöver inte fundera så mycket på att du inte har energi :)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Styr inte BMS bortkoppling via cellspänningen och inte SOC? brukar väl koppla från runt 10V.
Den kan du ofta ställa via Blåtand vår bryter vid 10,6 Volt och 14,5, då är där god marginal för att kunna använda "hela" batteriets kapacitet samt att det inte föreligger risk att generatorn tar skada eftersom vår laddar max 14,4. Det optimala är egentligen att batteriet bryter vid 12,2 volt för då ligger du på ca 20% kvar i batteriet men som jag skrev tidigare så dör batteriet snarare av ålderskrämpor än att du cirkulerar ihjäl det.

Sedan så tillåter jag inte BMS att börja släppa på ström förrän vid 13,2 V så är risken att batterierna får ligga med toppmatning hela tiden eliminerad.

10 V är på gränsen vad batterierna klarar så jag skulle tro att de flesta "köpebatterier" bryter vid 10,5 för att eliminera risken för skador.
 
Toppen