• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lithiumbatteri

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag är lite nyfiken på var du hittar Lifepo4 cylindriskt.
Ifall du menar just i Sunwind's LFP,
på sidan 3 i stycket om HEAT i bifogad pdf.

Upplever att det är s.k. "power cells" i Sunwind eftersom batteriet kan leverera upp till 3C och 1,6C kontinuerligt,
vilket kan vara bra att ha i vissa installationer.
till skillnad mot oss som byggt själva som använder prismatiska "deep cycle" celler, dessa brukar man inte vilja belasta över 1C kont.
 

Bilagor

  • 152256 Litium 100Ah Heat.pdf
    744,8 KB · Visningar: 17

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ifall du menar just i Sunwind's LFP,
på sidan 3 i stycket om HEAT i bifogad pdf.

Upplever att det är s.k. "power cells" i Sunwind eftersom batteriet kan leverera upp till 3C och 1,6C kontinuerligt,
vilket kan vara bra att ha i vissa installationer.
till skillnad mot oss som byggt själva som använder prismatiska "deep cycle" celler, dessa brukar man inte vilja belasta över 1C kont.

Winston anger 3C under 15 minuter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Winston anger 3C under 15 minuter.
O.T
Winston är mer "high end cells" men smakar det så kostar det :cool::cool:
Jag kan inte komma upp i 0,5C ens med mina värsta förbrukare.
Min djupaste urladdning på mitt Winston 400Ah är 458Ah, allt enligt Victron Smart Shunt, men varit över 400Ah flera gånger, man kan undra hur många cykler det tar för mej att komma ner till ett batteri på 400Ah o_O

Jag har 3st till LFP i mer kinesisk standard, de är bra de också, men kan aldrig jämföras med Winston.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
O.T
Winston är mer "high end cells" men smakar det så kostar det :cool::cool:
Jag kan inte komma upp i 0,5C ens med mina värsta förbrukare.
Min djupaste urladdning på mitt Winston 400Ah är 458Ah, allt enligt Victron Smart Shunt, men varit över 400Ah flera gånger, man kan undra hur många cykler det tar för mej att komma ner till ett batteri på 400Ah o_O

Jag har 3st till LFP i mer kinesisk standard, de är bra de också, men kan aldrig jämföras med Winston.

Jag har inte hunnit testa mina så mycket, men jag har ju aldrig sett något negativt om dom, det anses ju vara det mest robusta som finns ungefär.
Såg någonstans att dom används i ubåtar bland annat. :)
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
På mina litiumbatterier så är % lika med vad du har kvar att förbruka.
Köpte 2 x 200 amp LIONTRON och i verkligheten så är dom på 2x211 amp…
Och det är dom amp som jag har att förbruka …
CDB9D3A4-74B3-4971-9D3B-A6D023BB771A.jpeg

Tycker dessa batterier är helt fantastiska … klarar mig helt på solenergi..
Har haft dom i ett år… och använt endast 17 cykler…(av ca 4000) och aldrig vartit utan ström..
Kör inverter på 2500w…kaffebryggaren….airfryer…och laddning av cyklar och datorer…
C9AC6140-D917-4C75-9F64-CA0C18983F92.jpeg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
På mina litiumbatterier så är % lika med vad du har kvar att förbruka.
Köpte 2 x 200 amp LIONTRON och i verkligheten så är dom på 2x211 amp…
Och det är dom amp som jag har att förbruka …
Visa bilaga 221489

Tycker dessa batterier är helt fantastiska … klarar mig helt på solenergi..
Har haft dom i ett år… och använt endast 17 cykler…(av ca 4000) och aldrig vartit utan ström..
Kör inverter på 2500w…kaffebryggaren….airfryer…och laddning av cyklar och datorer…
Visa bilaga 221491

Jo så är det, rätt märkta A-class celler levererar alltid mer än märkes effekt.
Sen kan man ju knappa in de värden man önskar vara 100% i bms'et, kör man via en shunt så kan man enkelt jämföra på slutet med batterispänningen vad som troligen finns att utnyttja i kapacitet.
Liontron känns som bra kvalitet för mej.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har inte hunnit testa mina så mycket, men jag har ju aldrig sett något negativt om dom, det anses ju vara det mest robusta som finns ungefär.
Såg någonstans att dom används i ubåtar bland annat. :)
Det går en VW Golf i Kalifornien ombyggd till elbil med Winston celler sist jag kollade hade de cyklat 8000 ggr, med bibehållen effekt. :cool::cool:
 

Leif N

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
25539
Medlemskap
2024
På mina litiumbatterier så är % lika med vad du har kvar att förbruka.
Köpte 2 x 200 amp LIONTRON och i verkligheten så är dom på 2x211 amp…
Och det är dom amp som jag har att förbruka …
Visa bilaga 221489

Tycker dessa batterier är helt fantastiska … klarar mig helt på solenergi..
Har haft dom i ett år… och använt endast 17 cykler…(av ca 4000) och aldrig vartit utan ström..
Kör inverter på 2500w…kaffebryggaren….airfryer…och laddning av cyklar och datorer…
Visa bilaga 221491
Lite nyfiken : hur stor inverter och fabrikat har du ? Hur många solcellswatt har du ? har själv Liontron 150 ( verkligheten 168 amp )
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Lite nyfiken : hur stor inverter och fabrikat har du ? Hur många solcellswatt har du ? har själv Liontron 150 ( verkligheten 168 amp )
Hej,
Jag har en Mastervolt masscombi 12/100/2500, fungerar jättebra är, på sitt 12:e år..laddar med 100 amp som batterierna gladeligen tar emot…och 5 amp till startbatterit….
På taket har jag 320 watt solceller som är kopplade mot Mastervolts 25amp mppt regulator…är i Spanien nu där dom laddar in runt 10 amp..
Har även en fastmonterad generator som jag bara motionskör en halvtimme varannan vecka..
Batterierna har aldrig varit under 40%…Supernöjd…
//Klasse
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Det betyder att man bör använda max 90% 12,2 V enär man inte skall köra kylskåpet på underspänning !

Som säkerhet om man råkar ut för många mulna dagar så monterar jag en väljare som kopplar bort Lithiumbatteriet och istället
de vanliga AGM batterierna !

Jojje
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Nu har vi beställt 2st Sunwind Lithium High Power 100Ah.
Har läst på om en massa olika batterier, från olika tillverkare.
Tycker att dessa har en bra specifikation/priskombination.

Men vad säger ni som garanterad kan mycket mer, om dessa?
Skall vi använda oss av ångerrätten?

 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Har äntligen kommit till skott med lithium-batteri efter en viss kostnadsångest... Mitt AGM tappade spänningen från 12,6 till 12,1v med en belastning på ca 10Ah så det vara bara att byta. Köpte ett Victron Superpack 100 Ah, bra rabatt hos Hjertmans. Har testat lite snabbt och det verkar toppen.

Nu till min fråga: gör ni något speciellt när bilen står utan att användas typ en månad på sommaren? Ska man koppla ifrån laddningen och dra ur batteriet till 50% eller gäller detta bara för längre förvaringstider?
 
Toppen