• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite gnällspik kanske...

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Sv: Lite gnällspik kanske...

Hej!
När det gäller delar till Ducaton kan man vända sig till Citroen eller Peugeot för det är ju samma bilar. Skillnaden jag kan se är grillen och emblemen.
Har jag fel så rätta mig.
:cool: Krister.:cool:

F

F.d. 3581

Guest

Hej, Krister.

Jag trodde att det va på det viset - att man lätt kunde ringa Citroen tex för att få framhjulslager till våran endast ett år gamla Ducato Maxi, när FIAT Sverige inte hade lager hemma. Vi fick vänta två veckor på framhjulslagren för bilen "var för ny" och varken Citroen eller Peugeot hade samma reservdelsnummer som FIAT, enligt FIATverkstaden..... Underbart rationellt.

DS

F

F.d. 11846

Guest

:wink: Kanske är vi ensamma om det.................:wink:

Nej då Håkan du är inte ensam , jag har då alltid blivit väl tillmött ,
bytt driv axllar plus fjädrar , utan garanti, alltid fått bra svar på mina frågor,
ett ordspråk jag fick lära mig under mina 30 år som resande försäljare , man är alltid två när man gör en affär ,

Se positift på livet, det gör det lättare att hantera vardagen. ;)

F

F.d. 4879

Guest

Idag så kom kopplingsviren med expressfrakt, tog bara 8 dagar! Blir att sätta ihop bilen i morgon!

F

F.d. 3581

Guest

NI, vet väl att enligt konsumentköplagen så är leverantören skyldig att tiilhandahålla hyrbil vid garantifel.

Om inte så kan man hyra en likartad bil och kräva ersättning från säljaren.

ds

F

F.d. 4879

Guest

Gäller säkert inte lastbilsregat och firmabilar... Ska bli kul och se om det är rätt vire *L*

F

F.d. 11846

Guest

Kölis , som jag kan utläsa av det du skriver , du har ju eget företag, farför inte ta upp de
saker du tar upp här direkt med fiat, du har väl kolleger som karnse har samma problem som du, ni om någon skulle väl kunna trycka på ,
eller har jag helt fel, det hjälper ju inte att vara gnällspik här. ( Dina egna ord )
MVH. :wink:

F

F.d. 3581

Guest

kölis,
konsumentköplagen (KKL) gäller mellan en privatperson som köpare och ett företag som leverantör.

Den gäller alltså inte mellan två företag som gör affärer eller mellan två privatpersoner, som tex köper bilar av varandra.

I övriga fall så är den väldigt intressant, och jag har upplevt en stor okunskap om lagen och dess innebörd hos många säljare.
Det förekommer många skrönor hos säljfolket om lagen. Tex om hur många gånger en säljare får försöka åtgärda ett garantifel...
Förarbetena till lagen säger två gånger vilket inte är särskilt känt hos säljarna.

Här finns mycket att skriva om..... kanske en egen tråd... eller har vi redan en sådan ??

DS

F

F.d. 3581

Guest

fralle, detta är väl ett alldeles utmärkt forum att belysa för oss alla vad som är både positiva samt negativa erfarenheter beträffande både chassileverantörer och husbilspåbyggnader.

Många av oss vanliga konsumenter har tyvärr en väldigt svag ställning gentemot de stora leverantörerna, och har egentligen ingen egen organisation som samlar våra intressen.

Leverantörerna har det och har haft det i många år. Låt oss inom klubben nu samla och strukturera våra erfarenheter - för här finns mycket av den varan - för att förhoppningsvis bilda en enad och gemensam kraft som en motpol mot dagens samlade leverantörsorganisationer.

Jag personligen har tex mycket att berätta som en case story om erfarenheterna från ADRIA och dess nya VISION.

Kör på Kölis.... du har mitt fulla stöd .... många är nog lyhörda ... låt oss lyssna till dina erfarenheter

Mvh
Dag

F

F.d. 4879

Guest

Ja det är helt rätt att jag är egen företagare, jag har en Mekonomen bilverkstad och motorcykelverkstad. Jag har inga problem själv då jag inte har en nyare Fiat utan åker Jeep, Hyundai och Opel. Men förklara för den stackars hantverkaren som är utan bil i sitt arbete närmare två veckor att det är något man får finna sig i om man köper en nyare Fiat. Att sedan konsumentlagen är som den är får man ju också finna sig i om man är företagare. Sätter punkt här nu!

F

F.d. 13924

Guest

Hej har lämnat in min bil på rep ang damask lös hö fram, det ryckte hacka i ratten åt hö ibland. Om inte drivknut/axel eller lager har hunnit ta skada, räcker det med att spruta in en massa fett då o sätta dit ny damask, eller? Jag såg att Kölis 75 antydde det vid nåt tillfälle men hittar det inte på forum nu.

P

PAM 97

Guest

För att kommentera lite om Fiat, vi har en Fiat Ducato 06:a vi har kommit hem från rundtur Spanien Portugal Frankrike /hem vid 2600 mil började det låta mer o mer trodde först det var vinterhjulen, kunde inte tänka mig att framhjulslagren var dåliga men så var det!! vi hittade en Fiatverkstad i norra Spanien kom in för test kl 10 på torsdagen konstaterade att det var lagren som var dåliga , dom beställde delarna lämnade bilen fredag morgon fick ut den 16.30 samma dag reklamation. Det kallar jag service!!!! mycket nöjd.men har dom så dåliga lager på Fiat kommer dessa att hålla det är frågan!

Hannibal

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030

Här har jag ett litet bidrag till FIAT med små krämpor, (2006 JTD 2,8 lilla motorn)

På vänster backspegel trilla glaset ur och hängde och slängde i sladdarna.
Otäta cupedörrar,blåser in vid B-stolpen.
Oren gång i motorn vid fuktig väder.
Laddningslampa lyser vid färd, efter flera omstarter sluta den att larma.
Antislirindikering blinkar till vid flera tillfällen, vid slätgång på torrväg.
Stephan

F

F.d. 52959

Guest

Angående FIATS framhjulslager säger min verkstad Kilströms Bil att de är vanliga framhjulslager
till personbilar. När de går med hög belastning slits de ned fort, Har man otur håller de bara 3000 mil.
Olle Olsson i Uppsala är värdelösa. När min växellåda havererade utanför Norrköping, fanns inte
en begagnad låda i hela västeuropa. Det blev en ny från Fiat i Italien. När den rullat 700 mil pajade
den också. Detta gick dock åtgärdat på garantin. Sedan bytte jag bort Fiaten. En gång Fiat aldrig
mer.

F

F.d. 12736

Guest

tror inte als att Fiat Ducato skulle ha personbils lager, vad sen är skillnad mellan två biltypers lager?

Tänker,

säkert många som skaffat sin första husbil nyligen, eller väntar på den, byggd på Fiat chassit, funderar nu, "har jag/vi köpt skit", nej; Fiat är varken bättre än sämre, Fiat har den största andelen i chassin i Europa, skulle Fiat vara så dålig, så skulle inte stora fabrikanter använda chassit.

Det är en hel annan fråga att importen kan förbättra sin service.

03 jag hade har idags dato rullat ca 14.500 mi, inget på framvagnen

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27368

Guest

Kölis 75 visst är det en 1,7 Td strada ?

F

F.d. 4879

Guest

Jag vet inte faktiskt. Tittar man på en husbil byggd på Fiat så ser hjulupphängningar, spindelhus mm rejält ut, sen beror det ju på vad det sitter för grejer i det hela också. Volvo hade ju stora problem runt 2000 modellerna av V70 då man bytte underleverantörer på en del chassidelar. Hjullagren pajade, anledningen var dåligt tätade lager som tog in fukt och rostade efter ett par tusen mil. Styrleder blev glappa av samma anledning tex. Tittar man sedan på en husbil och vad den går med för tyngd för chassit den är byggd på så förstår man att grejerna tar stryk och måste hålla mycket hög kvalitet om det inte ska rasa när man åker i 110-120 ett par hundra mil i sträck med maxvikt för chassit.

F

F.d. 3581

Guest

Att Fiat har störst andel i Europa säger ingenting om dess kvalité.

Man skulle kunna tänka sig att Fiat prisdumpar sig in inom husbilsbyggarbranschen.....

Vi har ägt två Fiatbaserade husbilar - 2,8 liters med Maxichassin - och efter dessa med alla problem med bromsar hjullager, etc - så blev beslutet - aldrig mer Fiat..

Uppsalagängets logistik - eller snarare brist på logistik inom reservdelar, gjorde beslutet ännu lättare.

DS

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Börjar få ågren över husbilsköpet, med tanke på allt negativt som skrivs runt Fiat.
Kanske man skulle återgå till husvagnen!

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har svarat på det här ämnet tidigare. Jag gör det igen.

Förstår inte varför just jag har fått ett bland dom få måndagsexemplaren. Vi köpte vår bil 2003 och har endast bytt ett fjäderbenslagring och bilen har gått 5200 mil nu. Startar hittils alltid och går som en dröm.

Fast här kommer svaret varför den har fungerat så bra.
KCR-box monterad nästan med det samma bilen köptes. Kör alltid i personbilsfart i sverige med en del omkörningar. Vi åker alltid till medelhavet så det blir mycket motorväg. Där brukar vi ligga på hastigheter mellan 120-130kmh. Det har givit en förbrukning på ca 1,2l/mil. I längre backar nedåt europa blir det alltid full gas för att inte tappa så mycket fart. Växellådan är inte omdrevad. Start från stillastående så pressas aldrig bilen i onödan.

:wideeyed:Känns som om ni som har problem med hållbarheten kanske måste lära om att köra skonsamt:wideeyed:

Ny bil för oss=garanterat FIAT

Toppen