• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite gnällspik kanske...

F

F.d. 4879

Guest
Livet är ju rätt fantastiskt men Fiat i Sverige är nog ändå otroliga.. Till att börja med så lär ju Fiat vara Europas största biltillverkare och gör ju faktiskt inte sämre bilar än andra fabrikanter men när ska den Svenska importören inse det? Var och annan dag så får man reklam, även telefonsamtal, om att köpa sig en ny firmabil, en Fiat!! Sorry säger jag, jag har en gammal Jeep Comanche från 1987 som är tillverkad i USA och ändå finns varenda mutter till den här i Sverige på ett antal ställen bara här i Stockholm. Jag fick in en rätt ny Fiat Strada idag som kopplingsviren hade gått av på och det är ju inga problem, bara att sätta dit en ny.. Problemet var bara att det finns ingen vire i Sverige, tar två veckor att få fram eller en vecka mot flygfrakt. Den här hantverkaren som är lika handikappad utan bil som en invalid utan rullstol lär nog aldrig köpa en Fiat igen! Det finns inte heller någon after marcet del till den. Nu byggs ju fler och fler husbilar på Fiat chassin och hur blir det med delar till dom då? Nej, det är mycket hög tid för Fiat att göra som alla andra, starta Fiat Sverige och stå direkt under fabrikanten! Som en lite parantes kan jag säga att jag bytte främre ramlagertätning på vår husbil häromdagen, en Iveco med 2,0 Fiat motor. Jag hörde med Kihlströms om packboxen och dom kunde lämna ett klart nej till att den hade dom inte och kunde inte få fram heller. Hörde med VIA bil som är Fiat specialister sedan massor med år, dom hade den inte heller men ringde till Fiats centrallager som talade om att dom inte heller hade den men att Borås Bilhall hade två stycken. Ringde Borås Bilhall och dom skickade en som jag hade dagen efter. Jag rev ner framdelen på motorn för att byta packboxen, inte fan passade den jag hade fått.. Inget ont nu över dom firmorna jag har radat upp, dom gav mej verkjligen bra och proffsig service. Men när Fiats reservdelsnummer inte stämmer så är det ju omöjligt även för dom! Det hela löste sig med att jag tog med den gamla packboxen och åkte till Jacking AB i Bagarmossen som hade flera av dom. Köpte dessutom en dubbel läppad box så att det blev garanterat tätt trots spår i svängningsdämparen av den gamla boxen. Det vart visserligen lite dyrt att handla på Jacking men det var det värt, 30:-....
Se mej nu inte som en "gnällk.k" men jag tycker det är hög tid att Fiat gör något i Sverige ganska omgående! Ser mycket gärna fram mot kommentarer!
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Lite gnällspik kanske...

Hej, Kölis.

Om du kanske minns så skrev jag ett inlägg om hur den svenska sk "generalagenten" i Uppsala agerar både med avseende på logistik och tillmötesgående.

Vi ägde en FIATbaserad Adria Van husbil årsmodell -05 som bromsbeläggen lossnat på - det finns bilder här på klubbens web - med varmgång som följd och därmed skadade framhjulslager.

När verkstaden i Kungsbacka skulle beställa nya framhjulslager så fanns inga att tillgå hos FIAT i Uppsala. Anledning: "bilen var för ny" så vi fick vänta på hjullager från Italien i ca två veckor. (inte tal om någon kurirfrakt här, inte).

Efteråt kontaktade jag marknadschefen i Uppsala med mina synpunkter, som lovade att undersöka och återkomma. Gjorde han det ? Nej, inte alls - tystnaden var talande.
icon13.gif


Blev vår nya husbil FIATbaserad, tror du?

Tror jag berört det tidigare, men borde det inte finns fasta trådar för objektiva, upplevda erfarenheter av våra leverantörer.

Inget raljerande utan ren saklig kritik - både positiv och negativ.

Lite utav ömsom vin, ömsom vatten.
Skulle kanske vara nyttigt för båda sidor.....

Hur står det till med marknadsföringen i vissa broschyrer kan man undra?
Ögnade igenom KABEs kolorerade alster och försökte komma underfund med KABEns lastkapacitet och totalvikt.
Men icke sa nicke. På uppgiften om totalvikt står endast att läsa att totalvikten klaras med B-kort.... !!!!
Är detta med sanningen helt överensstämmande kan man som vän av ordning undra.



Mvh
DS
 
Senast redigerad av en moderator:

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Lite gnällspik kanske...

En kollega äger en Fiat-baserad bil med närmaste serviceställe 20 mil bort. Bl.a. därför blev vår första husbil en FORD - med service i snart sagt varje buske! Vi är jättenöjda med den service vi fått hittills inklusive ett par garantiåtaganden som sköttes utan knot. Bl.a. byttes både drivaxlar och drivknutar på garantin eftersom vi anmärkte på vibrationer. Våga tänk nytt - våga tänk FORD! Dock väntar vi ivrigt på en FORD-baserad bil med lågbyggt chassi, det skulle vi önska!
Maja
;)
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Lite gnällspik kanske...

:cool: Ja du kölis, Fiat har väl alldrig haft någon marknad i Sverige , jag har som bilmek jobbat med mycket i mina dagar , men alldrig med ett så udda märke som Fiat som personbil. Du kan ta skoda ,Hyandi , Kia,mm så finner du att dom har fattat galoppen, det går inte att vara kvar på 60 talet med allt vad det innebar. Nä det Italienarna är bra på så är det, Fotboll, och Tjurfäktning och inget annat. Det är bara synd att dom säljer så billiga schassin på Lastvagnsidan så Husbilstillverkarna går på skiten, för att göra större proffit på konseptet.-´

Hälsningar från en: Reparatör på, Scania, WW, Volvo, Peugot, Opel. samt Centurion.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Lite gnällspik kanske...

Hej, Maja.

Ja, vi tänkte nytt, så det höll på att bli en Hymer med Fordchassi. Men av olika anledningar blev det en Renaultbaserad mojäng. Det var inget fel på Forden... bara att bilen var i minsta laget.

Nu återstår att se hur Renault lyckas när de sätts på prov - bilen är rätt ny, så inga Renaultpryttlar har gått sönder ännu.

Hälsningar

Dag
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Lite gnällspik kanske...

Hasse P.

Italien gör rätt hyfsade viner också.

FIATs kommentar när jag kom till verkstan när beläggen fastnat var:

"du bromsar för sällan".

Mycket skall man ju höra innan öronen ramlar av..

DS
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Lite gnällspik kanske...

:cool: Ja du Hundvakten, det var ju bara synd att man slutade med produktutveckligen på 60 talet ochså, sen att bromsa för lite kan kanske bero på att man alldrig kommer upp i påbjuden hastighet , vad vet jag ?
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Lite gnällspik kanske...

Hasse P.

Såklart - tänkte inte på det.....
Bilen borde varit utrustad med en bromsantalgångersmätare som tjuter när det är dags att bromsa lite.

Och kanske en annan mätare av typ bromsatförmångagångersmätare som ger föraren en elektrisk stöt när det bromsats för mycket.
DS
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Lite gnällspik kanske...

Jag läste precis att Fiat importören i Sverige nu även ska börja ta in Isuzu lastbilar och pick-ups. Ja, ja......
 
F

F.d. 7997

Guest
Sv: Lite gnällspik kanske...

Hej Kölis

Något som förvånar mej är följande : När man pratar personbilar så jämförs aldrig Merca med Fiat, men när man pratar om husbilar så säger många , att Fiat motorn är lika bra som Mercedes motorn, villket jag inte förstår. Någon med erfarenheter så kom gärna med dom
Stig
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Lite gnällspik kanske...

På tal om olika motorer så brukar man fråga mig vad är min Iveco är för något, är det inte samma som Fiat eller är det motorn som är Fiat ?? Jag vet inte, är det någon som vet kopplingen mellan Iveco och Fiat.
Och beträffande verkstad så använder jag en verkstad i Uddevalla för detta märke, jag tycker de är väldigt duktiga att berätta vad de gjort och varför. Men för två år sen fick jag påpekande att däcken sliter "snett" på bilbesiktningen, jag ringde Uddevalla de svarade att de inte har den modernaste utrustningen för framvagnsinställning men att de har utrustning för att mäta och justera in det mest allvarliga felinställningen. Jag lämnar bilen och de frågar: om vi hittar att det finnes delar som behöver bytas i framvagnen var går gränsen för vad det kostar utan att ringa dig för godkännande, jag svarade att går det över 2500:- så får du ringa mig. Jag hörde inget och kom och hämtade bilen det redogjorde att de hade justerat framvagnen men inga nya delar men däremot hade de balanserat in karossen i sidled för den var byggd med lite mer tyngd på den ena sidan samt att den var höjd markant i framvagnen så den blev vågrät i färdriktningen. De sade även att det är lätt att justera en sådan framvagnskonstruktion.
Ja vad kostar det, ja just 2500:- jag tyckte det var billigt men tanken slog mig varför kostade det inte 2450:-
Men jag tröstade mig med att de nog hade behövt 2750:- för jobbet, men eftersom de hade ett tak för att rådfråga mig bjöd de på det, jag tror nog på det senare för jag har alltid upplevt dem som mycket kunniga och seriösa. och nu efter två säsonger så sliter däcken så som de skall.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Lite gnällspik kanske...

Ja det råder inget tvivel om att de verkstäder som jobbar med Fiat och Iveco är seriösa och gör bra jobb, men dom borde nog även ha tapperhetsmedalj.. Kopplingen mellan Fiat och "gamla" Iveco är att Iveco var Fiats tyngre lastbilar i princip, ungefär som Chevrolet och GMC. Idag är dock Iveco ett samarbete mellan Fiat, Ford och MAN enligt min granne som har en årets stor Iveco lastbil.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Lite gnällspik kanske...

Vi köpte vår bil ny dec. 2002. En Fiat -03. Har nu kört 4500mil och den har varit problemfri.
Fick i dec. 2006 höra om en kampanj som gällde vår bil med 18-chassi att man fick nya drivaxlar och fjädrar helt utan kostnad utan några förbehåll med mil eller service efter 4år. Det tycker jag är bra garanti.
Vinterförvarad varje år och har bara lossat minuspolen på hösten och startat den på våren som om den hade varit körd varje dag.
Har ingen tidigare egen erfarenhet om bra eller dålig bil men är inte på något vis missnöjd med vår Fiat.

;) Kanske är vi ensamma om det.................;)
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Lite gnällspik kanske...

Håkan J.

FIAT är sannolikt en rätt bra bil i husbilssammanhang. Annars skulle den nog inte vara så vanlig.
I övrigt vet jag inget om FIAT annat än en FIAT 127, som jag ägde ett halvår i mitten på 70-talet, och som oxå frambromsarna fastnade på.
I övrigt en liten men billig bil.

De två FIATbaserade husbilar som vi ägt tidigare har båda haft samma fel med gnisslande bromsar, dålig handbroms och frambromsar som ligger an, och blir överhettade.

När jag ser tillbaka på historien så är det kanske mig det är fel på som "bromsar för sällan".
Jag är nog ingen exemplarisk FIAT-ägare.

Hälsningar
Dag
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Lite gnällspik kanske...

Problemet med Fiat och Ivecos frambromsar av vissa modeller som dom med 4-kolvsok är att det finns inga yttre dammtätningar runt kolvarna utan det är bara tätningarna för oljtrycket som finns. Det blir skit mellan kolvar och cylindrar, kolvarna fastnar och bromsarna ligger på. Det hjälper inte ett dugg att bromsa, det blir bara värre av det. Man får helt enkelt ta ur ett bromsbelägg i taget och pumpa ut kolvarna lite så att man kommer åt att göra rent dom och smörja upp. Om man inte gör ren kolvarna innan man trycker in dom vid bromsklotsbyte så får man nästan garanterat sönderskurna tätningar och bromsoken börjar läcka bromsvätska. Ingen intelligent konstruktion direkt..
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.848
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Lite gnällspik kanske...

Jag har kört 11500mil utan att byta bromsbelägg eller haft problem med bromsarna. Fiat modellen är -99 av 15 typ.
Eftersom beläggen hållit så länge måste jag ju inte bromsa så mycket eller....??
Så det är nog vissa årsmodeller som har problem och inte generellt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Lite gnällspik kanske...

Visst är det så att det finns som du säger Hundvakten problem med Fiat. Jag vill absolut inte försvara märket med mitt inlägg.
Jag ville bara göra ett inlägg för att visa att båda sidor finns.
Tyckte att alla som läser här på forumet ska veta att det finns dom som har en problemfri bil hittils som är av märket Fiat.
Har följt dina problem med Fiat Hundvakten och håller helt med dig i deras klumpighet att hantera garantier.
Att det är större bromsar på 18-chassit vet vi men är det det som gör skillnaden på bromsproblem eller inte på Fiat.
Kanske Kölis kan svara på som är van att skruva bilar?
 
F

F.d. 18301

Guest
Sv: Lite gnällspik kanske...

:mcride: Hej alla fiat åkare , ett litet tips från en dansk . Fiat är ganska stora i danmark , så mitt tips är att söka delar där i stället för i italien . Frakten borde inte ta så lång tid därifrån , och deras sortiment är nog betydligt störra än här i sverige .:cool:
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Lite gnällspik kanske...

Jag har åkt Fiatbaserad husbil sedan 1995. Det har säkert blivit en bit över 25.000 mil. I början var det bensinmotor, men de tre senaste var 2,8 JTD. Under alla dessa år har jag inte haft ett enda allvarligt fel, trots mycket krävande körning i alperna och Norge, varvat med autobahn och liknande i Tyskland, Frakrike, Spanien, Portugal och Italien. På dieslarna har jag haft Kcr effektbox monterad. Bara årlig service och översyn hos husbilsleverantören. Jag har med andra ord inget ont att säga om Fiat.

Nu väntar jag på min första Mercedesbaserade husbil som skall levereras om ett par veckor. Jag kan bara hoppas att den blir lika krångelfri som mina tidigare husbilar, särskillt som man vet att Mercedes har extremt dåligt rykte vad gäller reklamationer.
Man håller tummarna.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Lite gnällspik kanske...

Jag vill bara förtydliga att jag inte tycker att Fiat är en dålig bil, då hade jag inte haft en Fiat/Iveco själv. Jag har dessutom haft ett antal Fiat personbilar och även tävlat med Lancia på bana och det är samma bilar i princip. Att dom visserligen har lite konstiga lösningar på vissa saker är en annan sak som man får ta med i affären.
Vad jag menar är att Fiat behöver en stadig och bra importör som ser till att eftermarknaden fungerar på det sättet som man kan tycka sig ha rätt att kräva vad gäller reservdelar, garanti åtagganden, goodwill mm. Att som hantverkare inte kunna arbeta på två veckor för att en son simpel sak som att en kopplingsvire har gått av är inte acceptabelt. Nu får han istället gå och hyra en bil under tiden. Hade det varit en VW mså hade den haft avbrottsgaranti och blivit garanterat lagad inom 12 timmar annars hade VW stått för ersättningsbil. Något att ta efter tycker jag.
 
Toppen