• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite gnällspik kanske...

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.692
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Lite gnällspik kanske...

Ingela & Bosse
Inte behöver ni ha någon ågren.Vi hämtade våran nya bil dagen innan skärtorsdagen och vi är nöjda.
Hälsningar Hasse Ågren :yes::):):):)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.864
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Lite gnällspik kanske...

Det är ju alltid så att hälsan tiger still. Min Fiat har gått över 12000mil sedan 2000 och bortsett från 5ans växel som byttes efter 2500mil så har den alltid fungerat klanderfritt. Fortfarande inte renoverat bromsar eller bytt bromsbelägg.
Detta kan man inte säga om min privatbil Volvo S60 2006 som fick skivor och klossar bytta efter 6000mil.
Så Fiat är enligt min erfarenhet ett utmärkt val av Husbilschassie.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Lite gnällspik kanske...

Nu tycker jag att Du tog en FULLPOÄNGARE.

Att skämta Aprillo med sig själv vittnar om STORHET.

Hasse, detta var inget Aprillo.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Lite gnällspik kanske...

Nu gällde väl inte början på tråden om Fiat var en bra eller dålig bil utan att Fiats service i Sverige är ganska kass. Svårt med reservdelsförsörjning.
 
F

F.d. 9506

Guest
Sv: Lite gnällspik kanske...

Jag som ska hämta en ny Fiat på tisdag. Man blir mörkrädd när man läser här. Kör väl till garatin är slut och återgår till sjölivet igen. Nu när man ska prova på husbilslivet ett tag??
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Lite gnällspik kanske...

Precis så tänkte vi också när vi började sondera terrängen för ett husbilsköp 2001.Vi visste då att
att femman var ett stort problem, framför allt på 1999 års modell. Men det är åtgärdat på 2002 års modell försäkrade man oss! Samtidigt tänkte vi också, ett" modernt" husbilschassi kan inte vara så dåligt, då så många husbilsbyggare använder det? Men det var det! Vi drabbades av två växellåds-
haverier innan 8500 mil. Den första lådan kostade 33000 kr. Här var det 1 ans växel som började
spöka genom att den gick till neutralläge i nedförsbackar. På den andra efter 700 mil låste sig treans
växelläge.Varför tror du att landsting, kommuner,polis,räddningdtjänst aldrig köper in Fiat ??
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Lite gnällspik kanske...

Sven-Eric,

Allt vad ni har varit med om var tillräckligt för mig att sälja min Fiat Granduca 1997 förra året i Oktober. Nuförtiden är det på Mercedes Benz Sprinter motor & chassi. Fiat har genom åren förlorat många kunder och denna trend förtsätter bara. När ska dom lära sig :mad:
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Lite gnällspik kanske...

Hej apropå hjulager köpte en V70 -99 ny vänsterhjulager höll 312 mil höger
579mil har en fiat ducato och är fortfarande helnöjd än så länge inga rep
kan bero på att fiatverkstan ligger 2mil härifrån å skräms.Så bilen vet vad som väntar om den e dum!


Häls Mikael o Carina

ps har fått in en liten citroen som stannar när man spolar på vindrutan,
(kontakter spridare)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16636

Guest
Kanske Transportbilvärldens mest sålt bilar, 1.7 miljoner exemplar i Sverige sedan 80 talet. Kolla hur många finns daglig med leverans och hantverkare tranport, nästan alla är Ducato.

Not a bad market share for middle size delivery trucks.... if the product was that bad, you wouldn't see this many on the roads in Sweden, Besides, what manufacture today is problem free?

Sorry about the bad Swedish):D
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Re: Lite gnällspik kanske...

Rusty,

Det kan vara så att transport bilarna har en annan QC än just husbillar :)
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Re: Lite gnällspik kanske...

Jappe,

Sorry, det ska vara quality control :wink:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Lite gnällspik kanske...

Garanterat samma QC på dom men titta på en distrubitionsbil på samma chassi. Hur ofta ser du en sådan gå med maxlast? Hur ofta går den i 120 ett par hundra mil i taget? Husbilarna byggs nog på för klena chassin helt enkelt, precis som brandbilar gjordes förr. När man hade fått i allt material samt vatten och bemanning så cyklade folk om bilarna i uppförsbackarna nästa. När man skulle bromsa eller svänga så var dom livsfarliga. Idag ser man till att ha några ton kvar till totalvikten när bilarna är färdigutrustade. Hade man en 500 kg kvar till totalvikten på en husbil när allt är inlastat så skulle nog både hjullager, drivknutar och växellådor hålla bättre.
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Lite gnällspik kanske...

Tycker det är roligt hur folk älskar att "smutskasta" FIAT . Som tex Stradan det handlar om i tråden gäller en bil som enligt info jag har aldrig såld i Sverige och bör vara en 1,7 td. Tydligen såldes bensin 1,2 och diesel 1,9 och dom har Hydrauliskt koppling . Ska Fiat Sverige lagerhålla delar till bilar dom inte sålt ?

ALLA biltillverkare har vissa problem .
Saab = motorras pga oilsludge , Tändkasset , Växellådan
VW/audi = motorras pga oilsludge , Tändspolar , dyra service kostnader
Mercedes Bens = ROST, div stydonsproblem
Chrysler = växellåda ( fråga en F.D voyager ägare vad han tycker)
Volvo = trasigt gasspjäll trasiga ABS styrdon .

Listan kan göras hur lång som helst , finns otaliga forum ute på webben där det går att läsa om problem på specifik bil .
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Lite gnällspik kanske...

Nu gick poletten ner.. Fiat Strada 1,2 kan väl knappast en husbil vara byggd på, inte det chassit heller? Jag vet att dom har virekoppling då jag själv har bytt såna. Den bilen kan man nog inte ens sätta en hundkoja på. Den är så trött att klockorna stannar och lika stor som en Skoda pick-up. Dom hantverkarna som jag har som kunder har inte haft dom länge kan jag lova! Dyra stillestånd när man väntar på delar från europa. En hantverkare utan bil är som en invalid utan rullstol....
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Lite gnällspik kanske...

Nu gick poletten ner.. Fiat Strada 1,2 kan väl knappast en husbil vara byggd på, inte det chassit heller? Jag vet att dom har virekoppling då jag själv har bytt såna. Den bilen kan man nog inte ens sätta en hundkoja på. Den är så trött att klockorna stannar och lika stor som en Skoda pick-up. Dom hantverkarna som jag har som kunder har inte haft dom länge kan jag lova! Dyra stillestånd när man väntar på delar från europa. En hantverkare utan bil är som en invalid utan rullstol....

Verkar stämma att 1,2 förre 2003 hade vajer trodde när du sa rätt ny att den måste vara nyare än 5 år :rolleyes: . Hur dom är att äga vet jag inte , men kan ju inte vara mycket värre än Skodan jag hade med stötstångsmotor eller caddyn jag har nu med "racelådan" :swoon:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen