• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lilla batteriutredningen

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Skriver detta för att få synpunkter och hjälp ifall jag tänkt fel någonstans…

Jag har en Adria Matrix 2019 med EBL NE237. Jag har en solpanel på 180 W kopplad via en Victron Smartsolar MMPT 75/15. Bodelsbatteriet är ett gelbatteri på 85 Ah, tyvärr börjar det bli dåligt troligtvis för att någon tidigare ägare eller återförsäljare satt laddaren i läge bly-syra i stället för i gel-läget. Tips till Matrix-ägare att kolla detta.

Vi är ute runt 40-50 dagar per säsong och kör ofta varje eller varannan dag minst 3 tim och stannar ofta på ställplatser. Största batteriurladdningen är mitt i sommaren då vi är i stugan och jag använder hb som gästrum i 2-3 veckor, då har vi inte tillgång till landström. Dygnsförbrukningen brukar maxa på 50 Ah.

Lfp-batteri är jag inte i behov av och dessutom måste jag då komplettera med DC-DC omvandlare och ny laddare (eftersom NE237 inte har laddkurva för LiFePo4 batterier och laddar Max 18 A) hela kalaset kostar då i runda slängar 15 tkr och det tycker jag är onödigt.

Återstår då mina huvudalternativ, blykol- eller gelbatteri. Ett 100 Ah blykol kostar ca 4-5 tkr, ett gel har jag hittat 140 Ah för 2,5 tkr från ett tyskt företag Electronicx. Vad jag förstår så tar ett blykol laddning snabbare, men vill ha kortare absortionstid än vad NE237 laddaren ger, vilket kan sätta ner livslängden. Med ett gelbatteri har jag längre laddningstid men det passar ändå bra med solcellsladdningen på sommaren. Livslängden bedömer jag som relativt likvärdig mellan de två typerna baserat på graferna hos Victron.

Just nu lutar jag åt gelbatteriet men tar gärna emot synpunkter.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Pösslen min är utrustad med ett 100 Ah AGM bodelsbatteri och så småningom efter nästan 6 år räknar jag med att batteriet kommer gå ner i prestandan. Då är det lockande att tänka på ett LiFePO4 batteri, fast laddaren har samma problemet i att den laddar med bara 18A och att den inte är utrustad för Li-batterier. Bortsett från detta har vi inget särskilt stort strömbehov (ingen kaffebryggare, ingen fön, absorber-kylskåp osv.).

Jag ställde frågan i det tyska husbilsforumet om den befintliga laddaren (Schaudt EBL 119) klarar att hantera ett LiFePO4 batteri i så fall, och svaret blev ett tydligt "ja". Fast att de som har kunskap var tydliga med att rekommendera ett batteri med bluetooth battery management system (BMS), eftersom den befintliga panelen med sina 3 lysdioder inte kan visa laddningstatuset. Detta för att Li-batterier klarar hålla sin spänning konstant tills de är nästen urladdade. Då är det rådligt att koppla BMSet med mobilen och övervaka sitt batteri på så sätt.

Med detta sagt ska det förmodligen bli ett Li-batteri när det originella batteriet går sönder.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du får ett 100Ah litium samt DC/DC laddare för ca 10000kr, blyladdaren 230V duger dom få gånger du behöver köra den, jag har ungefär samma upplägg på förbrukning och användning av bilen som du har, sällan 230V inkopplat solcell DCDC räcker.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Ingen solcell på min sida, bilen är fortfarande i fabriks-skick. Så antingen är vi kopplade på 230V nätet eller vi står fria utan 230V och uttryckligen utan solceller. Tanken med LiFePO4 är bara att ha lite större reserv på kyliga dagar när man slår på värme med fläkt. Ingen vinter-camping heller.
 

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Du får ett 100Ah litium samt DC/DC laddare för ca 10000kr, blyladdaren 230V duger dom få gånger du behöver köra den, jag har ungefär samma upplägg på förbrukning och användning av bilen som du har, sällan 230V inkopplat solcell DCDC räcker.
Jag har köpt ett LiFePO4 med BMS för 8 200 kr med fri frakt. Det röda batteriet från Sunwind.

Nominell kapacitet: 1280 Wh (100 Ah)
Utgående kapacitet: 12V/96 Ah
Nominell spänning: 12,8V
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Vi övernattar relativt ofta med landström vilket gör att den inbyggda blyladdaren riskerar att fresta på ett Lfp i onödan (läs Krinils inlägg här: Kasst BMS). Jag tror att har man lfp-batterier ska hela systemet vara litium-anpassat. Jag är ingen motståndare till Lfp och hade ett Victron Smartpack i min förra bil men känner i min situation att det enda det alternativet åstadkommer är att höja kostnaden. Visst sparar jag några kg lastvikt men jag har ca 1000 kg över när bilen är fullastad. Men jag tappar integrationen med bilens elpanel och får lita till bluetooth-appar (ingen jättegrej men i alla fall). För en investering på 2,5 tkr får jag ungefär så många Ah som ett Lfp som rätt utbytt skulle kosta ca 7,5 tkr (batteri)+3 tkr (DC-DC) + 2 tkr (220v laddare) + 2 tkr (smartshunt) = 14,5 tkr. Det jag förlorar är att laddtiden under körning blir längre.

Lite rörigt inlägg men jag tror att många har en övertro på att BMS ska lösa alla problem.
 

PSV02

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10894
Medlemskap
2024
Skriver detta för att få synpunkter och hjälp ifall jag tänkt fel någonstans…

Jag har en Adria Matrix 2019 med EBL NE237. Jag har en solpanel på 180 W kopplad via en Victron Smartsolar MMPT 75/15. Bodelsbatteriet är ett gelbatteri på 85 Ah, tyvärr börjar det bli dåligt troligtvis för att någon tidigare ägare eller återförsäljare satt laddaren i läge bly-syra i stället för i gel-läget. Tips till Matrix-ägare att kolla detta.

Vi är ute runt 40-50 dagar per säsong och kör ofta varje eller varannan dag minst 3 tim och stannar ofta på ställplatser. Största batteriurladdningen är mitt i sommaren då vi är i stugan och jag använder hb som gästrum i 2-3 veckor, då har vi inte tillgång till landström. Dygnsförbrukningen brukar maxa på 50 Ah.

Lfp-batteri är jag inte i behov av och dessutom måste jag då komplettera med DC-DC omvandlare och ny laddare (eftersom NE237 inte har laddkurva för LiFePo4 batterier och laddar Max 18 A) hela kalaset kostar då i runda slängar 15 tkr och det tycker jag är onödigt.

Återstår då mina huvudalternativ, blykol- eller gelbatteri. Ett 100 Ah blykol kostar ca 4-5 tkr, ett gel har jag hittat 140 Ah för 2,5 tkr från ett tyskt företag Electronicx. Vad jag förstår så tar ett blykol laddning snabbare, men vill ha kortare absortionstid än vad NE237 laddaren ger, vilket kan sätta ner livslängden. Med ett gelbatteri har jag längre laddningstid men det passar ändå bra med solcellsladdningen på sommaren. Livslängden bedömer jag som relativt likvärdig mellan de två typerna baserat på graferna hos Victron.

Just nu lutar jag åt gelbatteriet men tar gärna emot synpunkter.
Adria 2016. jag bytte till LiFePo4 och ställde EBL på gel. laddar mycket bra tycker jag.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Ett bly/AGM bör man aldrig ladda ur till mer än 50 %. Med LiFePO4 kan du köra ner till 10-15 % utan problem. Så det är tor skillnad på den användbara kapaciteten.
Den användbara kapaciteten för både gel och blykol batterier är faktiskt 100%… i alla fall när de är nya. Problemet är att ett sådant kapacitetsutnyttjande förkortar batteriets livslängd (antal cykler man kan ladda ur det)

Tittar man på Victrons specifikationer så kan man räkna med mer än 500 cykler vid 100% DoD för blykol batterier. Vid 50% DoD så klarar de mer än 1000 cykler. Det är också ett rimligare uttag om man inte kör inverter för 230V utan bara har vanliga 12V förbrukare.

LiFePo4 beräknas ha en livslängd på 5000 cykler vid 50% DoD.

Jag räknar med ca 50 cykler per år (50% DoD), så visst är det bra med en livslängd på 100 år, men jag kanske nöjer mig med blykol och en livslängd på 20 år… Faktum att till och med ett gelbatteri på 140 Ah för 2500kr kanske är värt pengarna även om det bara funkar 5 år. Enligt Victrons specar så klarar ett gelbatteri 500 cykler vid 80% DoD…
 
Toppen