Thomas Werner
HBK Medlem
Skriver detta för att få synpunkter och hjälp ifall jag tänkt fel någonstans…
Jag har en Adria Matrix 2019 med EBL NE237. Jag har en solpanel på 180 W kopplad via en Victron Smartsolar MMPT 75/15. Bodelsbatteriet är ett gelbatteri på 85 Ah, tyvärr börjar det bli dåligt troligtvis för att någon tidigare ägare eller återförsäljare satt laddaren i läge bly-syra i stället för i gel-läget. Tips till Matrix-ägare att kolla detta.
Vi är ute runt 40-50 dagar per säsong och kör ofta varje eller varannan dag minst 3 tim och stannar ofta på ställplatser. Största batteriurladdningen är mitt i sommaren då vi är i stugan och jag använder hb som gästrum i 2-3 veckor, då har vi inte tillgång till landström. Dygnsförbrukningen brukar maxa på 50 Ah.
Lfp-batteri är jag inte i behov av och dessutom måste jag då komplettera med DC-DC omvandlare och ny laddare (eftersom NE237 inte har laddkurva för LiFePo4 batterier och laddar Max 18 A) hela kalaset kostar då i runda slängar 15 tkr och det tycker jag är onödigt.
Återstår då mina huvudalternativ, blykol- eller gelbatteri. Ett 100 Ah blykol kostar ca 4-5 tkr, ett gel har jag hittat 140 Ah för 2,5 tkr från ett tyskt företag Electronicx. Vad jag förstår så tar ett blykol laddning snabbare, men vill ha kortare absortionstid än vad NE237 laddaren ger, vilket kan sätta ner livslängden. Med ett gelbatteri har jag längre laddningstid men det passar ändå bra med solcellsladdningen på sommaren. Livslängden bedömer jag som relativt likvärdig mellan de två typerna baserat på graferna hos Victron.
Just nu lutar jag åt gelbatteriet men tar gärna emot synpunkter.
Jag har en Adria Matrix 2019 med EBL NE237. Jag har en solpanel på 180 W kopplad via en Victron Smartsolar MMPT 75/15. Bodelsbatteriet är ett gelbatteri på 85 Ah, tyvärr börjar det bli dåligt troligtvis för att någon tidigare ägare eller återförsäljare satt laddaren i läge bly-syra i stället för i gel-läget. Tips till Matrix-ägare att kolla detta.
Vi är ute runt 40-50 dagar per säsong och kör ofta varje eller varannan dag minst 3 tim och stannar ofta på ställplatser. Största batteriurladdningen är mitt i sommaren då vi är i stugan och jag använder hb som gästrum i 2-3 veckor, då har vi inte tillgång till landström. Dygnsförbrukningen brukar maxa på 50 Ah.
Lfp-batteri är jag inte i behov av och dessutom måste jag då komplettera med DC-DC omvandlare och ny laddare (eftersom NE237 inte har laddkurva för LiFePo4 batterier och laddar Max 18 A) hela kalaset kostar då i runda slängar 15 tkr och det tycker jag är onödigt.
Återstår då mina huvudalternativ, blykol- eller gelbatteri. Ett 100 Ah blykol kostar ca 4-5 tkr, ett gel har jag hittat 140 Ah för 2,5 tkr från ett tyskt företag Electronicx. Vad jag förstår så tar ett blykol laddning snabbare, men vill ha kortare absortionstid än vad NE237 laddaren ger, vilket kan sätta ner livslängden. Med ett gelbatteri har jag längre laddningstid men det passar ändå bra med solcellsladdningen på sommaren. Livslängden bedömer jag som relativt likvärdig mellan de två typerna baserat på graferna hos Victron.
Just nu lutar jag åt gelbatteriet men tar gärna emot synpunkter.