Sv: LiFeYPO4 eller annat
Såg att du valt
Sinopoly 100Ah från EV-Power men vad har du valt för balanseringslösning?
Daniel K
Ang balansering så gör man det vid låg spänning eller vid hög spänning. Det viktiga är att man befinner sig utanför ett av spänningsknäna, man kan inte balansera cellerna när man är på det flacka området.
jag gjorde följande hemma i källaren när cellerna var helt nya:
1 Ladda upp varje cell till 3.6V, kräver en spänningskälla som ger 3.6V.
2.
Parallellkoppla cellerna så att spänningen "utjämnas" mellan cellerna, jag lät dem stå ihopkopplade flera dygn, första
toppbalanseringen är gjord.
3.
Seriekoppla så att jag får ett 12V batteri och ladda ur, jag förbrukade ca 11A tills 12.0 V spänning, då stoppade min Victron BP-65 urladdningen. Ville inte gå lägre första gången då allting stod obevakat.
3.
Parallellkoppla cellerna och ladda ur tills spänningen når 2.70 V, det går ganska fort och jag satt och glodde på min Cell Logger.
4. Låt batteriet vila ett dygn, ladda ur igen tills spänningen når 2.70 V
5. Låt batteriet vila ett dygn, ladda ur igen tills spänningen når 2.70 V
6. Låt batteriet vila ett dygn, ladda ur igen tills spänningen når 2.70 V
7. Låt allting utjämnas under flera dygn, därför står de parallellkopplade hela tiden. Därmed är en
bottenbalansering genomförd.
8.
Seriekoppla cellerna till ett 12V batteri, montera cellbalanserare
9. Laddade med ca 7A tills alla celler når den maxspänning som cellbalanserarna ör gjord för. Mina celler hamnade på ca 3.62V/cell vilket var ca 14.4 V för batteriet. Nu är en automatisk
toppbalansering gjord.
10. Eftersom batteriet inte ska användas på flera månader mår det bäst att vara halvladdat, jag drar därför ur knappt 50 Ah och låter sen batteriet vila till vårens montage i båten.
Jag har 16 st cellbalanserare:
https://www.ev-power.eu/Battery-Man...npkqbe744p70&listtype=search&searchparam=CBM1
Det är lite pillerjobb att löda och montera dem då inget finns färdigbyggd utrustning att köpa. Jag monterade dem i några ventillerade plastlådor från Kjell&Co.
Man ser av detta att jag gjorde först en manuell toppbalansering, sen gjordes en manuell bottenbalansereng och till sist en en automatisk toppbalansering.
Med mina cellbalanseringsenheter kan jag bränna bort ca 25W per cell eller ca 100W för batteriet. Troligtvis är det inget problem överhuvudtaget och jag tror att i verkliga livet kommer jag troligtvis aldrig att behöva dem, men det vet jag först när jag har monterat i min båt.
Jag har flera varnings och larmnivåer med min Victron BMV-700, min cell logger larmar även den för hög/låg och diffspänning. Slutligen stänger min Victron BP-65 av förbrukningen så att jag garanterat får igång motorn för att ladda. Notera att detta är en segelbåt som används för kapp- och semestersegling. För batteriet spelar det ingen roll om det är i en husbil eller i en segelbåt. Jag vill bara uttala mig om vad jag vet från mina kopplingar hemma, men jag tror absolut att det blir riktigt bra. För min del är viktbesparingen och snabb laddning det avgörande. Jag gjorde en mycket noggrann marknadsanalys för mitt behov där jag jämförde bly, agm, gel och olika LiFePo4 innan jag beställde min LeFePO4 från EV-Power.