• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFeYPO4 eller annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Hej!
Snart dags att övergå från sommarsäsongen och båliv till vintersäsongen och husbil. Behöver byta ut mina 2st 4 år gamla Victron 220AH AGM batterier - jo jag vet, borde hålla dubbelt så länge, tycker Victron också men så är ju oftast inte fallet är min erfarenhet (se annan tråd från i våras). Hur ser det ut nu på LiFePOY - fronten. Några som handlat sedan i våras?

Knuts tidigare länkade leverantör har slutsålt till i oktober och deras 90Ah batterier bör ju inte parallellkopplas. Och anda aktuella postningar med HBK-samköp har ju varit mycket dyra.

Är så trött på dyra batterier som inte levererar vad de lovat i cykelantal så ibland funderar jag på att årligen slänga in billigaste batteriet jag hittar x nödvändigt antal och sedan byta varje år.

Anders
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Min erfarenhet är att man kan enbart se obalans under belastning eller laddning. Vid "vila" blir det minimal skillnad.

Det finns olika meningar om vad som är bäst färdig pack eller lösa celler. En färdig pack innehåller lösa celler, och man säger att cellerna är matchade, dvs leverantören har mätt celler och de som mest liknar varandra packas ihop till ett batteri.

Jag tror personligen (men vill inte påstå att det är enda sanningen) att det bästa är att ha lösa celler som man balanserar då och då. EV-Power har på sin hemsida en beskrivning på hur ofta man ska balansera: Första laddningen, första hela cykeln, sen vid 5, 20, 50 cykler. Vid balansering är det väldigt bra med lösa celler då man parallellkopplar allihop, så de tvingas att ha samma spänning, dvs de balanseras.
För egen del laddade jag upp till 3.65 V, sen urladdning ner till 2.7 V/cell. Eftersom laddningen stiger efter en urladdning måste man upprepa flera gånger att nå exakt 2.7V och låta cellerna sitta samman parallellt hela tiden. Urladdningen/balansering tog ca en vecka innan jag var nöjd.

Plockar man ur 9 - 10 A så blir det en spänningsdifferens (=obalans) mellan cellerna, samma sak vid laddning. För mina celler är det ca 0.05V. Utanför "knät" dvs vid låg laddning resp hög laddning blir differensen större, jag har mätt 0.11V maximal skillnad på mina celler vid laddning, men det fixa mina balanseringenheter elegant så alla celler landar på ca 3.62V med ca 0.05V obalans vilket inte spelar någon roll.

Efter att laddningen avslutas sjunker sen spänningen sakta ner till ca 3.35 V/cell om jag inte tar någon energi ur cellerna, det tar ca en vecka för spänningen att sjunka från ca 3.60V ner till 3.35V (frånkopplade poler).

Jag gör inte dessa mätning för att jag måste, jag vill bara veta och förstå hur mitt batteri fungerar.

Jag betalade för mina 100Ah (4 celler Sinopoly) ca 6300 kr inkl frakt när jag beställde i höstas från EV-Power, för mig är det uteslutet att köpa Bly, AGM eller Gel. Sen verkar det finns leverantörer som plockar ihop system som kostar skjortan, det man inte kan själv måste man ju betala någon annan att fixa. Jag valde att läsa in mig, mäta och fixa ihop mitt eget system.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Bra information. Egentligen gör man detsamma med 12v blockena och utifrån samma rekommendationer från tillverkarna, man ser 12v blocket som en enhetlig cell.

Sedan tycker jag kanske att man inte behöver ta balanseringen så allvarligt, många av båtägarna nämnda tidigare har ju testat intensivt och återigen, undviker man ändlägena skapas knappt obalanser.

Anders
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jag skulle rekommendera alla som vill förstå LI batterier att läsa facklitteratur tex gärna börja med mitt inlägg 356, det finns mycket mer att läsa men det är en otroligt bra start.

Jag tror att alla använder BMS vare sig inbyggd eller extern idag och det kommer att blir standard vad det lider av många olika skäl men pris per A är huvudskälet, man måste balansera cellerna på ett eller annat sätt om man ska använda batteripaketet under en längre tid.

Att bara läsa vad batteritillverkare skriver eller snarare batteriihopsättare skriver är nog ingen bra väg att gå om man vill förstå och få ut max av sina batterier ej heller att prova sig fram.

Mitt inlägg 356 länkade till ett företag som är kanske #1 på den här typen av konstruktioner, en annan toppspelare heter TI dock har jag inte läst så mycket från dom ännu men jag lägger en länk dit för de som vill gräva djuupt, men ge inte upp klicka runt så brukar man hitta lite mera beskrivade dokument och hittar ni bra dokument länka dom hit så vi andra kan se.


Battery Management IC | Overview | Power Management | TI.com

Dom som använt Li mest och längst är kanske RC folk och dom har balanserat sina batterier sedan dag 1 skulle jag vilja påstå, vad kan det bero på och varför skulle man slippa det nu i dessa jättestora Li paket?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jag skulle rekommendera alla som vill förstå LI batterier att läsa facklitteratur tex gärna börja med mitt inlägg 356, det finns mycket mer att läsa men det är en otroligt bra start.

Jag tror att alla använder BMS vare sig inbyggd eller extern idag och det kommer att blir standard vad det lider av många olika skäl men pris per A är huvudskälet, man måste balansera cellerna på ett eller annat sätt om man ska använda batteripaketet under en längre tid.

Att bara läsa vad batteritillverkare skriver eller snarare batteriihopsättare skriver är nog ingen bra väg att gå om man vill förstå och få ut max av sina batterier ej heller att prova sig fram.

Mitt inlägg 356 länkade till ett företag som är kanske #1 på den här typen av konstruktioner, en annan toppspelare heter TI dock har jag inte läst så mycket från dom ännu men jag lägger en länk dit för de som vill gräva djuupt, men ge inte upp klicka runt så brukar man hitta lite mera beskrivade dokument och hittar ni bra dokument länka dom hit så vi andra kan se.


Battery Management IC | Overview | Power Management | TI.com

Dom som använt Li mest och längst är kanske RC folk och dom har balanserat sina batterier sedan dag 1 skulle jag vilja påstå, vad kan det bero på och varför skulle man slippa det nu i dessa jättestora Li paket?

Det har jag ju förklarat ett otal gånger nu så tänker inte ta det en gång till. Läs och begrunda och som jag redan sagt, vi är många som redan använder Lifeypo4 och har erfarenhet.

Anders
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

För de som har frågat mig så kommer här bättre bilder på diagrammen.... hoppas jag :twitcy:
 

Bilagor

  • En dags laddning med solen och förbrukning (ca24tim diagram).jpg
    En dags laddning med solen och förbrukning (ca24tim diagram).jpg
    314,6 KB · Visningar: 20
  • Test urladdning för att upptäcka oballans.jpg
    Test urladdning för att upptäcka oballans.jpg
    256,6 KB · Visningar: 13
  • Laddning efter urladdnings testen.jpg
    Laddning efter urladdnings testen.jpg
    266,7 KB · Visningar: 12
  • En spik i diagramet.jpg
    En spik i diagramet.jpg
    296,1 KB · Visningar: 11
  • Cellog får fnatt.jpg
    Cellog får fnatt.jpg
    250,9 KB · Visningar: 15

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

För de som har frågat mig så kommer här bättre bilder på diagrammen.... hoppas jag :twitcy:

Kanonbilder, tack å allas vägnar :)

Beräffade spikar, det är ytterst känsligt att mäta spänningen så noggrant.

Dina kontakter, glappar dom och om går det inte att fixa det?

En annan fråga, när du loggar så mäter logger vid vissa tider, hur ofta är det, går det att justera och om säg att du mäter med 1 minuts intervall så kanske det går lätt att skapa ett medelvärde av tex de senaste 5 mätningarna, dvs en glidande medelttal eller vad tror du?

Det skulle isåfall kanske du på så sätt kan plocka bort ev felmätningar då mätsladdarna lätt fångar upp störningar, tex från laddarna och förbrukare.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat


Intressant. Och även om man mest berör Li-ion så är ju slutsatserna de samma som tidigare framförts här. Viktigt att inte underhållsladda och att inte ladda i och ur fullt. Victron BMW-70x och cyrix relä....

Anders
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Kanonbilder, tack å allas vägnar :)
Beräffade spikar, det är ytterst känsligt att mäta spänningen så noggrant. Celllog mäter ner till 0.001v (men det går att ändra jag har bara inte brytt mig om att ändra fabriksinställningarna när det gäller nogranheten i volt.

Dina kontakter, glappar dom och om går det inte att fixa det? Tyvärr så räcker det att jag råkar stöta till celllogen för att den skall bete sig konstigt, jag har alltid två st inkopplad så jag kan se på den andre om det är kontakt problem, är det det så visar ju den andre rätt värden...

En annan fråga, när du loggar så mäter logger vid vissa tider, hur ofta är det, går det att justera och om säg att du mäter med 1 minuts intervall så kanske det går lätt att skapa ett medelvärde av tex de senaste 5 mätningarna, dvs en glidande medelttal eller vad tror du? Jag har ställt in mätningen att avläsa vid 60sek. i början hade jag mycket lägre och då tog det evigheter för att ladda upp filen på datorn... annars går celllog att ställa in mellan 1-120sek

Det skulle isåfall kanske du på så sätt kan plocka bort ev felmätningar då mätsladdarna lätt fångar upp störningar, tex från laddarna och förbrukare.
Tyvärr så är det inte övrig "instrument" som skapar fellog det är celllogen själv... jag har sett ibland att den vänder upp & ner hela displayen några sekunder för att sen återgå till normalt.... även sett att celllog skärmen blivit helt svart eller vit några sekunder... och allt detta utan att någon har rört vid den....jag har också sett att celllogens display har visat konstiga värden bara för att jag tar nätt i dem och flyttat dem ... mina är inte placerat på bästa plats då jag vill ha så kort anslutningskabel som möjligt så de ligger på ena soffan och det händer att folk sätter sig på dem :twitcy:
 

Bilagor

  • Celllog ballar ur.jpg
    Celllog ballar ur.jpg
    329,3 KB · Visningar: 15
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Tyvärr så är det inte övrig "instrument" som skapar fellog det är celllogen själv... jag har sett ibland att den vänder upp & ner hela displayen några sekunder för att sen återgå till normalt.... även sett att celllog skärmen blivit helt svart eller vit några sekunder... och allt detta utan att någon har rört vid den....jag har också sett att celllogens display har visat konstiga värden bara för att jag tar nätt i dem och flyttat dem ... mina är inte placerat på bästa plats då jag vill ha så kort anslutningskabel som möjligt så de ligger på ena soffan och det händer att folk sätter sig på dem :twitcy:
Skapar cellogen diagrammen själv också eller hur görs dom?

Om det alltid samma kanal så skulle du kunna prova en annan kanal.

För att se om det är ett internt fel i cellogen så kan du tex koppla alla kanalerna till en cell, då ska celloggen visa exakt samma resultat på alla kanaler.

Inuti cellogen finns den en lite krets som kallas ADC(Analog to Digital Converter), den omvandlar de anaoga värderna till digitala som sedan skickas på USB till din dator.

ADC är en relativt sett dyr funktion så om man tex har åtta kanaler man vill omvandla så kan man använda åtta ADC men det blir relativt dyrt så ett annat sätt att göra det på är att ha en ADC och sedan en elektriskt kanalväxel som först kopplar in kanal 1 till ADC, skickar detta till datorn sedan växlar till kanal 2 och skickar till datorn osv.
Tänk en rangerbangård på Märkling, många lokstallar en räls ut:)

På detta sätt så är mätningarna inte gjorda exakt samtidigt, men nästan och i denna tillämpning så är det helt okey.

Om man nu har gjort några "genvägar" mindre bra så kan det blir fel just vid växlingen tex, dvs man kanske skickar ett värde som är hälften från kanal ett och hälften från två eller att man läser ett värde som ej är färdigt ännu.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat


Har bestämt för mig att dom varit nämnda tidigare i tråden.

Men för att svara på din fråga, säkert helt okey.

Dom säljer efter vad jag förstår en komplett enhet, allt är testat ihop så det ska självklart fungera annars är det bara att reklamera grejerna.

Man kan egentligen likna det med EBL som säljs, dom innehåller inga supergrejer men dom är ihopbyggda och fungerar men vill man koppla alla reläer och laddare själv så kan man bygga en egen EBL, samma sak med ett Li system.

Du har också en mellanväg dvs koppla ihop allt själv men med någon som föreslår lämpliga pryttlar som ska fungera ihop tex http://lime-power.se som nämnts ovan bla, finns säkert fler av båda typerna om man letar.

Fram tills Li batterierna blir rejält erkända så får vi nog räkna med höga priser, man kan se på tex båttillbehörsaffärerna som inte vad jag vet har något att erbjuda på Li fronten och dom är nog de som kommer att driva ned priserna vart det lider. Kommer en båtmässa nu i Stockholm(Allt på sjön), där kan man få en liten blick på om 2017 är året för Li eller inte, så håll an och gå på den om ni har möjlighet och funderar på nya batterier!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Lime-power.se plockar ihop paket utan att, verkar det som, veta riktigt vad dom gör och saltar priset med riktigt gtovsalt.

Har sagt det förr och säger det igen, här som på de flesta forum framförs det många åsikter med tveksam erfarenhetsbakgrund.

Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Priser på Lithium batterier har gått ned med over 60% siden 2010, og det forventes et fortsatt fall i prisene. En sterkt medvirkende faktor her er faktisk den nye store batterifabrikken som Tesla og Panasonic setter i drift. Kapasitet som resten av verden samlet! Hovedproduktet på denne fabrikken ser ut til bli 2170 LiIon celler til Tesla 3 og Tesla Powerwall/Powerpack 2. Samme celle brukes og i de store pakkene som selges til kraftselskaper for utjamningskraft. Super buffer for vind og sol kraft. En liten installasjon på 3MWh er levert i California med celler produser av Panasonic på andre steder enn den nye gigafabrikken i Nevada. Har sett noe om $350 pr kWh, prisen på slike systemer forventes å falle ned mot $100 i løpet av 10 år. En må og huske at systemprisen inneholder all bms elektronikk, invertere og ladere med nødvendig temperatur styring.
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jag har hört mycket gott om Lime-Power, de är kunniga och vet vad de talar om. De säljer exakt samma Winstonbatteri som finns att köpa från EV-Power och man får ju självklart betala för deras kunnande om man anser sig behöva det. Har man ingen kunskap eller intresse av att begripa LiFePo4 tycker jag absolut att man kan handla av Lime-Power, man får då ett bra system som absolut kommer att fungera och man slipper bry sig om batteriteknik.
För egen del som teknikintresserad ingenjör valde jag att sätt mig in i tekniken och köpa delar där det var billigast.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Priser på Lithium batterier har gått ned med over 60% siden 2010, og det forventes et fortsatt fall i prisene. En sterkt medvirkende faktor her er faktisk den nye store batterifabrikken som Tesla og Panasonic setter i drift. Kapasitet som resten av verden samlet! Hovedproduktet på denne fabrikken ser ut til bli 2170 LiIon celler til Tesla 3 og Tesla Powerwall/Powerpack 2. Samme celle brukes og i de store pakkene som selges til kraftselskaper for utjamningskraft. Super buffer for vind og sol kraft. En liten installasjon på 3MWh er levert i California med celler produser av Panasonic på andre steder enn den nye gigafabrikken i Nevada. Har sett noe om $350 pr kWh, prisen på slike systemer forventes å falle ned mot $100 i løpet av 10 år. En må og huske at systemprisen inneholder all bms elektronikk, invertere og ladere med nødvendig temperatur styring.

Hoppas på det. Just nu verkar konsumentpriserna stiga. De winston 90Ah block jag köpte 2014 för €473 kostar nu €635. Samtidigt verkar Norge översvämmas av 100Ah block med BSM för ca NOK6700...

Anders
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Lime-power.se plockar ihop paket utan att, verkar det som, veta riktigt vad dom gör och saltar priset med riktigt gtovsalt.

Har sagt det förr och säger det igen, här som på de flesta forum framförs det många åsikter med tveksam erfarenhetsbakgrund.

Anders
Om dom saltat priser kan så vara men vad menar du med "Lime-power.se plockar ihop paket utan att, verkar det som, veta riktigt vad dom gör", du anklagar faktiskt dom för att inte veta vad dom gör, det bör du nog ha belägg för isåfall.

Är det något speciellt du syftar på som inte stämmer överens med din egen uppfattning/kunskap eller vad?
" här som på de flesta forum framförs det många åsikter med tveksam erfarenhetsbakgrund"
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jag har hört mycket gott om Lime-Power, de är kunniga och vet vad de talar om. De säljer exakt samma Winstonbatteri som finns att köpa från EV-Power och man får ju självklart betala för deras kunnande om man anser sig behöva det. Har man ingen kunskap eller intresse av att begripa LiFePo4 tycker jag absolut att man kan handla av Lime-Power, man får då ett bra system som absolut kommer att fungera och man slipper bry sig om batteriteknik.
För egen del som teknikintresserad ingenjör valde jag att sätt mig in i tekniken och köpa delar där det var billigast.

Såg att du valt Sinopoly 100Ah från EV-Power men vad har du valt för balanseringslösning?

Daniel K
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Om dom saltat priser kan så vara men vad menar du med "Lime-power.se plockar ihop paket utan att, verkar det som, veta riktigt vad dom gör", du anklagar faktiskt dom för att inte veta vad dom gör, det bör du nog ha belägg för isåfall.

Är det något speciellt du syftar på som inte stämmer överens med din egen uppfattning/kunskap eller vad?
" här som på de flesta forum framförs det många åsikter med tveksam erfarenhetsbakgrund"

Jag har flera gånger bett dig läsa denna tråd. Gör du det och tittar på vad dom erbjuder så är det ganska uppenbart, så belägg finns. Jag tänker inte dra mina inlägg ytterligare en gång.

Jag har också påpekat att du kommer med många åsikter, ifrågasättanden och inlägg utan att ha erfarenhet av lithiuminstallationer och batterier. Du bör kanske vara lite mer ödmjuk med vad du säger och påstår i ett sådant läge.

Anders
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen