• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePo4 från LiTime, Redodo och Power Queen

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu har det på kort tid dykt upp tre aktörer som säljer LiFePo4 dropinbatteri för montering under passagerarstol på europeiska husbilar. De agerar nu från Tyskland, är vanliga i USA men givetvis kinesiska celler. Marknadsför sig som A-celler.

Gemensamt för alla tre är den gemensamma specen. 100 Ah, med en ganska enkel BMS med övre och undre brytpunkter, balansering och hög temp brytning. Dock utan Bluetooth och utan automatisk laddningsbegränsning i kyla. De verkar ha identiska batterilådor, med samma mått. Alla 190 höga.

Ganska aggressiv prissättning, mellan 250 och 300 €, inkl frakt.

Fabrikaten diskuteras flitigt på amerikanska konsumentsajter. Får förvånansvärt hyggliga omdömen.

Skulle man kunna få något utlåtlåtande från vår samlade, eminenta expertis här på forumet! :) :bock:

www.litime.de
www.redodopower.de
www.ipowerqueen.de
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
står ju 0-45 grader chargetemp, då är det väl inte lågtempskyddat?
Jo. Det bryter laddning när temperaturen går ner mot noll och återupptar den när tempen gått över noll igen. Den har alltså inte värmefolie, men ett skydd som förhindrar skadlig laddning i minusgrader. Det skyddet kan man lösa själv om man är medveten om det. Så är det ex med dina LiTime batterier.

Kenworths spec:

"5) Temperature protection: charging high temperature protection, charging low temperature protection, discharge high temperature protection, discharge low temperature protection, temperature difference protection, power tube temperature protection."
 

jannewalis

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
37861
Medlemskap
2024
Jo. Det bryter laddning när temperaturen går ner mot noll och återupptar den när tempen gått över noll igen. Den har alltså inte värmefolie, men ett skydd som förhindrar skadlig laddning i minusgrader. Det skyddet kan man lösa själv om man är medveten om det. Så är det ex med dina LiTime batterier.

Kenworths spec:

"5) Temperature protection: charging high temperature protection, charging low temperature protection, discharge high temperature protection, discharge low temperature protection, temperature difference protection, power tube temperature protection."
Ok Då är det ju lugnt. Ja det hade varit nice om mina hade samma skydd. Det där med laddningen vid minus är ju ett problem om man inte har kunnat värma upp bilen innan man startar och det börjar ladda. Hade du något bra förslag till lösning som är lite enkelt?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok Då är det ju lugnt. Ja det hade varit nice om mina hade samma skydd. Det där med laddningen vid minus är ju ett problem om man inte har kunnat värma upp bilen innan man startar och det börjar ladda. Hade du något bra förslag till lösning som är lite enkelt?
Ifall husbilen är ansluts till extern 230V så startar laddningen direkt, inte bra ifall batteriet saknar lågtemp.skydd.
Det du kan göra då är att ta ur säkringen för laddningen, den kan sitta på elblocket, då kan du värma upp husbilen utan laddning den vägen.
Måste du starta kall husbil på vintern kan du ta ur den större säkringen vid startbatteriet som förser bobatteriet med laddning från generatorn.
Fast hade man tänkt använda sin husbil med Litiumbatteri på vintern så hade jag satsat på ett batteri med inbyggd värme, eller iallafall ett med lågtemp.skydd mot laddning.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ok Då är det ju lugnt. Ja det hade varit nice om mina hade samma skydd. Det där med laddningen vid minus är ju ett problem om man inte har kunnat värma upp bilen innan man startar och det börjar ladda. Hade du något bra förslag till lösning som är lite enkelt?
Har du bilen hemma, så är det klokt att ha en separat 230 V förlängningskabel in genom ex köksfönstret. Det går att stänga ändå. Det brukar jag alltid ha, för att inte överladda vare sig bodels- eller bilbatteriet, men ändå ha 230 i bilen. Sedan drar du igång en värmefläkt någon timme, riktade mot där du har batterierna. Ev drar också igång husbilsvärmen på gas. Ha en termometer vid batterierna. Tänk på att det är tempen inne i batterierna du ska ta hänsyn till, så låt det gå några grader över noll.

Har du DC/DC och solcellsregulator med bluetooth kan du stänga av laddningen i appen och starta motorn. Har du inte det får du helt enkelt vänta med att starta, tills du har bra plusgrader runt batteriet.
 

Bella4

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
7771
Medlemskap
2024
Nu har det på kort tid dykt upp tre aktörer som säljer LiFePo4 dropinbatteri för montering under passagerarstol på europeiska husbilar. De agerar nu från Tyskland, är vanliga i USA men givetvis kinesiska celler. Marknadsför sig som A-celler.

Gemensamt för alla tre är den gemensamma specen. 100 Ah, med en ganska enkel BMS med övre och undre brytpunkter, balansering och hög temp brytning. Dock utan Bluetooth och utan automatisk laddningsbegränsning i kyla. De verkar ha identiska batterilådor, med samma mått. Alla 190 höga.

Ganska aggressiv prissättning, mellan 250 och 300 €, inkl frakt.

Fabrikaten diskuteras flitigt på amerikanska konsumentsajter. Får förvånansvärt hyggliga omdömen.

Skulle man kunna få något utlåtlåtande från vår samlade, eminenta expertis här på forumet! :) :bock:

www.litime.de
www.redodopower.de
www.ipowerqueen.de
Nu är det många som pratar väl om litiumbatterier som ska vara utmärkt att sätta in i olika typer av fritidsfordon, typ husbil husvagn båt och även som energilagring när solceller är installerade i hus. Men är LiFePo4 verkligen så säkra som det sägs? Ägna lite tid för att titta på videon på Youtube och upplev en del skrämmande delar. Kanske är det några som behåller dom gamla batterierna efter titten.
 

jannewalis

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
37861
Medlemskap
2024
Ifall husbilen är ansluts till extern 230V så startar laddningen direkt, inte bra ifall batteriet saknar lågtemp.skydd.
Det du kan göra då är att ta ur säkringen för laddningen, den kan sitta på elblocket, då kan du värma upp husbilen utan laddning den vägen.
Måste du starta kall husbil på vintern kan du ta ur den större säkringen vid startbatteriet som förser bobatteriet med laddning från generatorn.
Fast hade man tänkt använda sin husbil med Litiumbatteri på vintern så hade jag satsat på ett batteri med inbyggd värme, eller iallafall ett med lågtemp.skydd mot laddning.
Ja nu har jag ju redan köpt ett par Li time batterier;) Dina förslag är helt klart lätta att använda om jag inte kör kupevärmare med sladd genom fönstret som krinil tipsar om
 

jannewalis

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
37861
Medlemskap
2024
Har du bilen hemma, så är det klokt att ha en separat 230 V förlängningskabel in genom ex köksfönstret. Det går att stänga ändå. Det brukar jag alltid ha, för att inte överladda vare sig bodels- eller bilbatteriet, men ändå ha 230 i bilen. Sedan drar du igång en värmefläkt någon timme, riktade mot där du har batterierna. Ev drar också igång husbilsvärmen på gas. Ha en termometer vid batterierna. Tänk på att det är tempen inne i batterierna du ska ta hänsyn till, så låt det gå några grader över noll.

Har du DC/DC och solcellsregulator med bluetooth kan du stänga av laddningen i appen och starta motorn. Har du inte det får du helt enkelt vänta med att starta, tills du har bra plusgrader runt batteriet
Har du bilen hemma, så är det klokt att ha en separat 230 V förlängningskabel in genom ex köksfönstret. Det går att stänga ändå. Det brukar jag alltid ha, för att inte överladda vare sig bodels- eller bilbatteriet, men ändå ha 230 i bilen. Sedan drar du igång en värmefläkt någon timme, riktade mot där du har batterierna. Ev drar också igång husbilsvärmen på gas. Ha en termometer vid batterierna. Tänk på att det är tempen inne i batterierna du ska ta hänsyn till, så låt det gå några grader över noll.

Har du DC/DC och solcellsregulator med bluetooth kan du stänga av laddningen i appen och starta motorn. Har du inte det får du helt enkelt vänta med att starta, tills du har bra plusgrader runt batteriet.
Tack för svaret. Ja bilen står på tomten till grannarnas" glädje" så kabel till fönstret går bra .Har även en dieselvärmare original som säkert skulle värma upp det tillräckligt om det inte är svinkallt. Planen är väl o komma iväg söderut mitten februari så man får väl hoppas på lite mildare väder
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu är det många som pratar väl om litiumbatterier som ska vara utmärkt att sätta in i olika typer av fritidsfordon, typ husbil husvagn båt och även som energilagring när solceller är installerade i hus. Men är LiFePo4 verkligen så säkra som det sägs? Ägna lite tid för att titta på videon på Youtube och upplev en del skrämmande delar. Kanske är det några som behåller dom gamla batterierna efter titten.
Det är en bra video, som förklarar riskerna med litiumjonbatterier. De kan vara väldigt farliga om det går överstyr. Bränderna i litiumjonbatteriet är i princip osläckbara. Ett sådant batteri skulle jag självklart aldrig stoppa in i min husbil. Däremot har vi tekniken i våra småelektronikprylar, våra elcyklar och kickbikes samt i våra elbilar, för att nämna några vanliga områden.

De batterier vi har i våra husbilar, Lifepo4, har en helt annan kemi. Det är litiumjärnfosfatbatterier. De brinner inte, de exploderar inte och jag vågar påstå att de är betydligt säkrare än traditionella bly/syra batterier av alla sorter.

Det är bra med varningar, men lite källkritik skadar inte.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
"Tack för svaret. Ja bilen står på tomten till grannarnas" glädje" så kabel till fönstret går bra .Har även en dieselvärmare original som säkert skulle värma upp det tillräckligt om det inte är svinkallt. Planen är väl o komma iväg söderut mitten februari så man får väl hoppas på lite mildare väder"

Har du bara tänket med dig, ser jag inga större problem. Jag är inte heller någon utpräglad vintercampare och skulle det sedan bli för svalt i husbilen hade jag fått bo där själv! :) Men absolut mindre lämpligt för ren vintercamping. Det där med att komma iväg söderut i mitten av februari låter härligt!
 

jannewalis

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
37861
Medlemskap
2024
"Tack för svaret. Ja bilen står på tomten till grannarnas" glädje" så kabel till fönstret går bra .Har även en dieselvärmare original som säkert skulle värma upp det tillräckligt om det inte är svinkallt. Planen är väl o komma iväg söderut mitten februari så man får väl hoppas på lite mildare väder"

Har du bara tänket med dig, ser jag inga större problem. Jag är inte heller någon utpräglad vintercampare och skulle det sedan bli för svalt i husbilen hade jag fått bo där själv! :) Men absolut mindre lämpligt för ren vintercamping. Det där med att komma iväg söderut i mitten av februari låter härligt!
Jo jag hade rätt bra koll på att inte ladda dom i kyla.Men alltid bra o lyssna lite på andra som har mer erfarenhet. Har bara haft bilen sen i somras så mycket att tänka på
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag minns inte ifall Will har öppnet något Kepworth,
däremot har han öppnat flera budget 12V LFP där man påstod att de hade lågtemp.stopp för laddning, men det fungerade inte, dock har de flesta han öppnat haft fungerande högtemp.skydd.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tror inte Will öppnat något Kenworth. Däremot har DC Guy öppnat ett Kenworth 100Ah i två Youetube videos och totalt brutit ner det. Men det var versionen utan lågtempskydd, vilket han var tydlig med. Han var positivt till mycket. Inte minst BMS och de åtta påscellerna och hur de var monterade. Kenworth har massor av batterier. Så det finns nog stor möjlighet att de är raka i sina specar. De säljer massor! Har dock lite märklig elektronik på sidan av lådan. Bl a on/off knapp, USB-port och laddningsport.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag köpte ett 100A i maj och det har funkat fint nästan hela tiden. Hade ett mystiskt fel för några dagar sen där min SmartShunt sa att det var 40% kvar men spänningen på batteriet var bara 10,6 V. Laddade det fullt genom att köra en lång runda sen har det funkat igen.
Är det någon som vet lösenordet så man kan komma in i appen?IMG_5410.jpeg IMG_5411.jpeg
 
Toppen